گریس یکی از مهم ترین روانکارها می باشد که در صنعت کاربردهای فراوان و پیچیده ای دارد. خرید گریس برای بسیاری می تواند یک چالش بزرگ باشد.

نکات کلیدی خرید گریس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

گریس یکی از مهم ترین روانکارها می باشد که در صنعت کاربردهای فراوان و پیچیده ای دارد. خرید گریس برای بسیاری می تواند یک چالش بزرگ باشد. زیرا گریس ها در انواع مختلف و با ترکیبات بسیار متنوعی ساخته می شوند. هر کدام از این گریس ها تنها برای شرایط کاری خاصی کاربرد دارند. یعنی نمی توان یک نوع گریس را برای شرایط مختلف کاری انتخاب کرد. زیرا در این صورت روانکار نمی تواند کارکرد خوبی از خود نشان داده و کیفیت کار به شدت پایین می آید. شرکت های مختلفی در زمینه تولید گریس های صنعتی فعالیت دارند. به همین دلیل تنوع زیادی در برندها دیده می شود. در این مقاله می خواهیم به ذکر نکات مهمی در مورد نحوه انتخاب صحیح گریس و خرید آن بپردازیم.

 

اهمیت خرید گریس باکیفیت و مناسب

همان طور که قبلا اشاره کردیم، خرید گریس جهت استفاده های صنعتی به کار می رود. گریس یک نوع روانکار است که در قطعات و ماشین آلات صنعتی برای کاهش اصطکاک و همچنین کاهش دما به کار می رود. یاتاقان ها و بلبرینگ ها جزء قطعاتی هستند که از گریس برای کارکرد بهتر آن ها استفاده می شود. در واقع بدون گریس مناسب، این قطعات هرگز نمی تواند کارکرد خوبی از خود نشان دهند. در قطعاتی که متحرک هستند، کاهش سطح اصطکاک اهمیت فراوانی پیدا می کند. زیرا این اصطکاک می تواند سبب افزایش هدر رفت انرژی و ایجاد خسارت های فراوانی شود. بنابراین انتخاب بهترین و مناسب ترین گریس در صنعت اهمیت بسیار زیادی دارد.

چه پارامترهایی در انتخاب و خرید گریس مهم هستند؟

برای آن که بتوانید خرید گریس را مناسب با نیاز و کاربرد خود انجام دهید، لازم است به برخی از به برخی از پارامترهای مهم در این زمینه توجه داشته باشید. بدون در نظر گرفتن و سنجیدن این پارامترها، نمی توانید گریس متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید. این پارامترها بسیار متنوع هستند که دلیل آن می تواند تنوع بالا در تولید انواع گریس باشد. در واقع همین تنوع است که می تواند سبب سردرگمی افراد در انتخاب گریس مناسب شود. در ادامه می خواهیم شما را با مهم ترین پارامترهای خرید گریس آشنا کنیم.

انتخاب و خرید گریس با توجه به دمای کاری

اولین پارامتری که باید هنگام خرید گریس به آن دقت کنید، دمای کاری گریس می باشد. گریس باید بتواند در دمای کاری بالا ساختار خود را حفظ کند و کامل ذوب نشود. گریس ها با توجه به دمای کاری به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. برای انتخاب گریس نسوز با توجه به دما بهتر است به نقطه ریزش گریس دقت نمایید.

· اگر نقطه ریزش گریس نسوز کمتر از 150 درجه سانتی گراد باشد، کافیست 25 درجه سانتی گراد را از آن کم کنید. این گونه حداکثر دمای کاری گریس به دست می آید.

· اگر نقطه ریزش گریس در بین 150 درجه تا 200 درجه سانتی گراد باشد، 40 درجه سانتی گراد از آن کم کنید.

· اگر نقطه ریزش گریس بیشتر از 200 درجه سانتی گراد است، 60 درجه سانتی گراد از آن کم کنید.

در خرید گریس به درجه سازگاری (NLGI) آن دقت کنید

درجه سختی گریس بر اساس NLGI آن تعین می شود که هنگام خرید گریس باید به آن دقت کنید. درجه سازگاری یا همان NLGI، یک نوع خاصیت است که توسط موسسه جهانی گریس روغن کاری تعین شده است. بر اساس این خاصیت، درجه نرمی و سختی گریس اندازه گیری می شود. این عدد از 000 به عدد 6 می رسد. در واقع هر گریس دارای یک گرید مشخص می باشد. گریس گرید 000 کاملا مایع است. گریس گرید 0 بسیار نرم می باشد اما کاملا مایع نیست. گریس گرید 1 نرم بوده و گریس گرید 2 نرمال می باشد. گریس های گرید 3 سفت تر بوده و گریس گرید 6 درجه سختی بسیار بالایی دارد.

روغن پایه (oil) گریس بهتر است از چه نوعی باشد؟

روغن پایه، یکی از اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده گریس است. هنگام خرید گریس بهتر است در مورد روغن پایه آن اطلاعات کاملی به دست بیاورید. برای ساخت گریس از روغن های مصنوعی، گیاهی و یا معدنی استفاده می کنند. روغن های مصنوعی جزء بهترین روغن های پایه هستند. زیرا این روغن ها مقاومت، طول عمر و پایداری بسیار بیشتری نسبت به انواع دیگر دارند. همچنین گریس هایی که پایه روغن آن ها مصنوعی است می توانند در برابر شرایط مختلف محیطی، عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

گریس با غلیظ کننده (thinker) مناسب

احتمالا در خرید گریس با انواع غلیظ کننده های موجود در گریس مواجه شوید. غلیظ کننده برای عملکرد بهتر و خاصیت چسبندگی بیشتر گریس به کار می روند. این غلیظ کننده ها صابون هایی می باشند که بر اساس ترکیباتی از لیتیوم، کلسیم، آلومینیوم و ... ساخته می شوند. امروزه گریس هایی در بازار موجود هستند که با نام گریس های لیتیومی کمپلکس شناخته می شوند. این گریس ها مقاومت بسیار بیشتر در برابر دما داشته و دوام و ماندگاری آن ها بسیار بالاتر است.

در خرید گریس به افزودنی ها (EP) توجه داشته باشید

انتخاب و خرید گریس

پارامتر دیگری که هنگام خرید گریس بهتر است به آن توجه کنید، وجود برچسب EP است. این برچسب نشان دهنده افزودنی هایی است که در ترکیبات گریس به کار رفته اند. این افزودنی ها می توانند به مراتب عملکرد گریس را بهبود بخشیده و دوام و پایداری گریس را افزایش دهند. برخی از این افزودنی ها شامل افزودنی های فشار شدید، بازدارندگی خوردگی، اکسیداسیون، پلیمرهای افزایش چسبندگی و پایداری گریس و ... می باشند.