شیشه ماده‌ای است که امروزه نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. این ماده در صنایع گوناگونی مانند: خودرو سازی، وسایل تزئینی، حفاظتی، ساختمانی و... کاربرد دارد. به عبارتی ساختار شیشه به گونه‌ای است که می‌توان آن را در بخش‌های حفاظتی، ساختمانی، خودرو سازی استفاده کرد و از طرفی دیگر شیشه به علت ظاهری که دارد در بخش تزئینات، وسایل دکوری و آشپزخانه نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین منظور در ادامه در رابطه با ساختار شیشه و چگونگی ساخت آن بحث خواهیم کرد.

اهمیت استفاده از شیشه ساختمانی در معماری مدرن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

شیشه ساختمانی چگونه ساخته می‌شود؟

برای تولید شیشه ساختمانی روش‌های مختلفی وجود دارد، اما اصول کلی آن در همه روش‌ها یکسان است. مواد اولیه ساخت شیشه ساختمانی که شامل ماسه سیلیسی، ضایعات شیشه، بعضی از مواد معدنی و شیمیایی مثل سنگ آهک  یا همان (کربنات کلسیم) ، سوداش  یا همان) کربنات سدیم)  می‌باشد به همراه سایر مواد اولیه در کوره قرار می‌دهند تا در معرض حرارت قرار بگیرند. هر مواد اولیه‌ای که در این پروسه دخیل بوده، نقش خاصی را در ایجاد ویژگی‌های شیشه‌ها بر عهده داشته است. به عنوان مثال سیلیس‌‌ جهت بالا بردن مقاومت و افزایش استحکام شیشه به کار گرفته می‌شود. از طرفی کربنات سدیم نیز به منظور پایین آوردن دمای ذوب مواد اولیه تولید این محصول به کار می‌رود. 

 

بعد از آن که مواد اولیه ساخت شیشه ذوب شد، با ریختن آن‌ها در درون قالب‌هایی به آن‌ها شکل می‌دهند. در روشی دیگر با دمیدن در آن‌ها و چرخاندن شیشه مذاب، با آن‌ها هر شکل دلخواهی را ایجاد می‌نمایند.

 

انواع شیشه ساختمانی

در خصوص انواع شیشه‌های ساختمانی باید گفت که ماده‌ای سفت و سخت می‌باشد که غیر قابل انعطاف است. شیشه‌ها شفاف و شکننده هستند که در برابر اکثر مواد شیمیایی و زنگ زدگی نیز مقاوم می‌باشند. در ادامه به انواع شیشه‌‌های ساختمانی می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

انواع شیشه ساختمانی

 

1. شیشه ساختمانی دوجداره

مهم‌ترین ویژگی شیشه‌‌های دوجداره این است که آن‌ها در برابر صدا و حرارت بسیار مقاوم می‌باشند. پس بدین طریق می‌توان آن‌ها را به نوعی عایق صوتی و حرارتی به حساب آورد. طریقه ساخت این دسته از شیشه‌ها به صورتی است که با قرار دادن دو قطعه شیشه در کنار یکدیگر و ایجاد یک فضای خلاء بین دو شیشه، شیشه‌‌های دوجداره را می‌سازند.

 

2. کرکره شیشه‌ای

کرکره‌های شیشه‌ای دارای تیغه‌های پلی کربناتی یا تیغه‌های شفافی هستند که با نام نانوکامپوزیت نیز شناخته می‌شوند. این نوع از کرکره‌ها نیز استحکام زیادی دارند و همچنین ضد خش بوده و اکسید هم نمی‌شوند. این مدل بیشتر تحت عنوان کرکره برقی شیشه‌ای است، به همین منظور در این مدل جریان الکتریسیته نیز وجود دارد.

 

3. شیشه ساختمانی نشکن

همان طور که از نام آن پیداست این نوع از شیشه‌ها نشکن هستند. این شیشه‌ها از ۲ الی ۳ لایه شیشه تشکیل شده‌اند که آن‌ها هم به نوبه خود به وسیله فشار و حرارت بالا به کمک نایلون‌های شفافی به همدیگر می‌چسبند. به هنگام شکسته شدن این نوع از شیشه‌ها به دلیل استفاده از لایه‌های نایلونی در بین آن‌ها قطعات شیشه‌‌های نشکن پخش نمی‌شود.

 

4. شیشه ساختمانی ضد آتش یا پیرکس

به هنگام ساخت شیشه‌‌های پیرکس به منظور ضد آتش کردن آن‌ها به مواد اولیه آن اکسید بوریک افزوده می‌شود.و همچنین میزان سیلیس استفاده شده در آن‌ها نیز نسبت به شیشه‌‌های معمولی بیشتر می‌باشد. از این رو این نوع شیشه‌ها را می‌توان در مکان‌هایی به کار برد که در معرض آتش هستند. 

 

5. شیشه رفلکس رفلکس یا آینه‌ای

اغلب این دسته از شیشه‌ها در نمای خارجی ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شوند. دلیل نامگذاری آن را می‌توان به عملکرد آن نسبت داد، چرا که به هنگام روز این نوع از شیشه‌ها مانند آینه عمل می‌کنند و از بیرون فضای درونی ساختمان قابل مشاهده نمی‌باشد. البته در نظر داشته باشید که این امر به هنگام شب کاملا برعکس خواهد شد. از طرفی آینه‌ای بودن این شیشه‌ها باعث می‌شود که نور خورشید را بیشتر منعکس کنند که در نهایت نور کمتری به درون ساختمان نفوذ می‌کند.

 

6. شیشه کریستال

شیشه‌‌های کریستال دارای جلوه‌ای بسیار شفاف و درخشنده هستند، از این رو به آن‌ها شیشه‌‌های کریستالی گفته می‌شود. بدین منظور به جهت کریستالی نمودن شیشه‌ها از اکسید سرب بهره می‌برند. از آن جهت که این دسته از شیشه‌ها در گروه شیشه‌‌های سیلیکاتی قرار دارند، سختی آن‌ها بسیار پایین می‌باشد. پس می‌توان شیشه‌های کریستالی را تراش و برش داد و جهت ساخت ظروف از آن‌ها بهره برد. 

 

7. شیشه سکوریت یا میرال

این دسته از شیشه‌ها نیز از مقاومت زیادی برخوردار هستند، بدین صورت که مقاومت آن‌ها در حدود ۵ برابر بیشتر از شیشه‌‌های خام می‌باشد. همچنین زمانی که شیشه‌های سکوریت می‌شکنند به قطعات ریزی تبدیل می‌شوند که قدرت برش آن‌ها کاهش می‌یابد. پس با این حساب می‌توان گفت که این امر باعث افزایش ایمنی آن‌ها می‌شود.

 

8. شیشه خم یا تاشو

شیشه‌‌های خم نیز متناسب با نام خود قوسی شکل هستند. به دلیل خم بودن آن‌ها بیشتر معماران در پروژه‌های معماری خود از آن‌ها بهره می‌برند. این شیشه‌ها منظره چشم نوازی را ایجاد می‌کنند. از طرفی شیشه‌‌های تاشو این قابلیت را دارند که در یک طرف جمع شوند، به همین منظور می‌توان از آن‌ها در بالکن‌ها و آلاچیق‌ها استفاده کرد.

 

9. شیشه سندبلاست یا مات

در توصیفی دقیق‌تر باید اظهار داشت که در روش سندبلاست شیشه‌ها را مات و طرح‌دار می‌کنند. بدین صورت که نوعی از ماسه خاص را با فشار زیادی بر روی شیشه می‌پاشند که این امر باعث مات شدن شیشه می‌گردد. به عبارتی با این حرکت چاله‌های ریزی بر سطح شیشه ایجاد می‌‌شود که در این صورت شیشه حالت مخملی پیدا می‌کند.

 

10. شیشه ساختمانی شفاف یا ترنسپرنت لمینت

شیشه‌‌های لمینت با استفاده از شیشه‌‌های فلوت و یا سکوریت ساخته می‌شوند. دو با چند لایه از این شیشه‌ها با کمک یک لایه طلق میانی که اکثرا از جنس PVB است به همدیگر می‌چسبند و در نهایت شیشه‌‌های لمینت را می‌سازند. با این اوصاف شیشه‌های لمینت نیز از مقاومت بالایی برخوردار هستند. از طرفی آن‌ها به هنگام شکستن فرو نمی‌ریزند چرا که در ساختار آن‌ها یک لایه طلق میانی PVB به کار رفته است.

شیشه ساختمانی شفاف

 

11. شیشه مشجر یا طرح‌دار

مواد اولیه این نوع از شیشه‌ها کربنات سدیم، ماسه سیلیس و آهک می‌باشد. این مواد با همدیگر ترکیب شده و ذوب می‌گردند. در زمان تولید شیشه‌‌های مشجر، از روی شیشه‌‌های مذاب غلطک‌های طرح‌داری را عبور می‌دهند تا طرح این غلطک‌ها بر روی شیشه‌ها حک شوند. از نمونه استفاده شده از این محصول می‌توان به پارتیشن شیشه‌ای طرح دار اشاره کرد که بیشتر در دفاتر و دارات مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

12. شیشه فلوت 

شیشه‌‌های فلوت همان شیشه‌‌های خام هستند که شیشه‌ها به هنگام تولید شدن در اولین مرحله خود به این شکل یعنی فلوت می‌باشند. ضخامت آن‌ها می‌تواند بین ۲ تا ۲۰ میلی متر متغیر باشد، اما به طور معمول در ضخامت‌های ۴ الی ۸ میلی متر تولید و به بازار عرضه می‌گردند. پس با این حساب این نوع از شیشه‌ها اولین حالت یک شیشه محسوب می‌شوند که بعدها با انجام فرایندهایی بر روی آن‌ها، انواعی از شیشه‌‌های دیگر را پدید می‌آورند.

 

13. شیشه کلیر

این نوع از شیشه‌ها نسبت به انواع شیشه‌‌های فلوت دیگر دارای درجه ناخالصی و موج کمتری هستند. از منظر کیفی نیز بالاتر از سایرین قرار دارند. لازم به ذکر است که شیشه‌های کلیر‌ پیش از آن که سکوریت و لمینت شوند، برش می‌دهند و سپس آن‌ها را سوراخکاری می‌کنند چرا که بعد از سکوریت شدن سوراخکاری و برش آن‌ها غیر ممکن می‌شود.