مدل های جدید یخچال و فریزر مجهز به هشدار صوتی هستند که در مورد درست بسته نشدن یا تغییر دمای داخل دستگاه هشدار می دهد و یخچال فریزر بوق می زند. این سیگنال صوتی، با یک نور همراه است: یک نشانگر ویژه روی بدنه دستگاه چشمک می زند که با رنگ قرمز یا نارنجی روشن می شود.

چرا یخچال فریزر بوق می زند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

با صدای بوق کاربر را مجبور به بستن درب می کند ، در نتیجه از بروز برخی آسیب های جدی در دستگاه جلوگیری می شود. اما اگر متوجه شدید که دستگاه حتی با وجود بسته بودن درب نیز بوق می زند، این صدا می تواند زنگ خطر باشد. 

چرا یخچال فریزر بوق می زند ؟ رایج ترین دلایل : 

1 . درب بسته نشده است 

  اول از همه بررسی کنید که آیا درب یخچال واقعا تا آخر بسته است یا خیر و هیچ چیزی مانع از بسته شدن کامل آن از داخل نمی شود. شاید نوعی مواد داخل یخچال مانع بسته شدن درب شده باشند . سعی کنید ظروف داخل یخچال را عمیق تر فشار دهید.

2 . بارگیری بیش از حد 

دلیل صدای بوق دائمی نیز می تواند بارگیری همزمان بیش از حد محصولات گرم باشد که باعث گرم شدن داخل دستگاه می شود. در این صورت نگران نباشید، پس از چند دقیقه صدای بوق قطع می شود.

3 . افزایش دما 

 در یک دستگاه جدید، صدای بوق ممکن است به دلیل افزایش دما باشد. ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد تا یخچال فریزر به دمای مطلوب برسد و در تمام این مدت ممکن است برخی از مدل ها بوق بزنند.

4 . لایه یخ و برفک در فریزر

 ایجاد شدن لایه بزرگی از یخ  و برفک در فریزر نیز یکی دیگر از علل بوق زدن این دستگاه ها است  ، به این دلیل سنسور دما اطلاعات دما را به اشتباه می خواند . در این مورد باید یخ زدایی کامل دستگاه را انجام دهید و پس از یخ زدایی به عملکرد آن نگاه کنید.

بررسی کنید که آیا حالت "Super Freeze" انجماد شدید مواد غذایی روشن است یا خیر. اگر چنین است، آن را خاموش کنید.

اگر هیچ یک از شرایطی که در بالا توضیح داده شد مشابه مورد شما نیست، توصیه می کنیم به فکر تماس با با یک تعمیرکار ماهر و  متخصص باشید تا دستگاه را بررسی و در صورت لزوم تعمیر کند. برای درخواست تعمیر یخچال در کرج ، می توانید با ماهان سرویس تماس بگیرید 09353001695  . 

 

چگونه صدای بوق یخچال فریزر را متوقف کنیم؟

صدای بوق بی وقفه یخچال فریزر می تواند آرامش همه خانواده را بر هم بزند یا خواب شبانه را مختل کنید. خاموش کردن آن قبل از ورود تعمیرکار ممکن است بسیار ساده باشد . به عنوان یک قاعده، یک دکمه مربوطه در بدنه یا صفحه نمایش یخچال وجود دارد که در مارک های مختلف، می توان آن را به طور متفاوتی تعیین کرد. به عنوان مثال ممکن است با Liebherr "ALARM"  یا "OK" ، تصویر یک بلندگو یا یک زنگ خطر مشخص شود. اگر این گزینه در دستگاه شما به طور مستقیم روشن نیست که با غیر فعال کردن آن صدای بوق را متوقف کنید دفترچه راهنمای دستگاه خود را مطالعه و از دستورالعمل های عملیاتی آن پیروی کنید.

شایع ترین خرابی هایی که باعث بوق زدن یخچال فریزر می شوند کدامند؟

اغلب اوقات، شرایطی وجود دارد که دستگاه نه تنها بوق می زند، بلکه به اندازه کافی یخ نمی زند. در این حالت، بوق نشان دهنده مشکلات ظرفیت خنک کننده است. برخی دیگر از مشکلاتی که باعث بوق زدن دستگاه می شود عبارتند از:

1 . نشت فریون

به احتمال زیاد، یک ترک ریز در جایی تشکیل شده است که از طریق آن فریون شروع به نشت می کند. اغلب، نشت در مدار گرمایش فولادی محیط فریزر، در اواپراتور یا اتصالات قفل رخ می دهد. در این صورت علاوه بر صدای بوق مداوم، هر دو محفظه در یخچال تک کمپرسور کار نمی کند و یکی از محفظه ها در یخچال دو کمپرسور کار نمی کند. در این حالت ، موتور معمولاً بدون خاموش شدن یا اتومات شدن بصورت یکسره کار می کند تا کمبود ظرفیت خنک کننده را جبران کند و دما را به مقدار تنظیم شده کاهش دهد.

در برخی از مدل های یخچال فریزر، چراغ قرمز ممکن است روشن یا چشمک زن باشد که نشانگر یک وضعیت اضطراری است. 

2 . از کار افتادن سنسور دما 

هنگامی که سنسور دما از کار می افتد دمای یخچال افزایش یافته و زنگ صوتی به صدا در می آید.  در صورت ایجاد این مشکل علاوه بر صدای بوق مداوم، هر دو محفظه در یخچال تک کمپرسور کار نمی کند و یکی از محفظه ها در یخچال دو کمپرسور کار نمی کند. در عین حال ممکن است نشانگر هشدار روی بدنه یخچال چشمک بزند و موتور یخچال بدون وقفه کار کند و نیاز به تعویض ترموستات باشد.

3 . خرابی کمپرسور

هنگامی که یک اتصال کوتاه در سیم پیچ موتور رخ داده یا موتور گیر کند صدای بوق از یخچال فریزر به گوش می رسد.

بسته به نوع خرابی کمپرسور، خرابی ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

3-1- دستگاه بطور مدام بوق می زند. موتور یخچال فریزر روشن نمی شود. داخل دستگاه گرم است. در همان زمان، چراغ محفظه دستگاه روشن است. نشانگرهای روی بدنه نیز ممکن است روشن باشند که نشان دهنده وضعیت اضطراری است.

3-2- واحد تبرید صدای بوق تولید می کند.، کمپرسور روشن می شود و بلافاصله خاموش می شود. در عین حال، داخل دستگاه گرم است. در برخی موارد، خود موتور نیز ممکن است گرم شود.

3-3- موتور یخچال اتومات نمی کند یا اصلا خاموش نمی شود. در عین حال داخل دستگاه گرم است. همچنین نشانگرهای یخچال فریزر علاوه بر صدای بوق ممکن است چشمک بزنند یا قرمز شوند که نشان دهنده خطا است. معمولاً این مشکل برای یخچال هایی است که مدت زمان زیادی استفاده شده اند.

4 . فن بدون فراست

اگر فنی که هوای سرد را به داخل محفظه یخچال و فریزر می دمد از کار بیفتد از دستگاه صدای بوق شنیده می شود .

در این صورت در یخچال فریزر نو فراست دما زیاد شده کمپرسور کار می کند اما صدای فن شنیده نمی شود و دستگاه به طور مداوم بوق می زند. همچنین اگر دستگاه دارای سیستم یخ زدایی قطره ای در محفظه یخچال باشد، محفظه یخچال به درستی کار می کند. اگر یخچال Full No Frost است، در قسمت یخچال گرم است در این صورت فن باید تعویض شود.

برخی دیگر از دلایل بوق زدن یخچال فریزر شامل خرابی دمپر ،از کار افتادن ماژول کنترل دستگاه ، پارگی یا فرسودگی لاستیک درزگیر دور درب دستگاه ، از کار افتادن سنسور بسته شدن کامل درب یخچال فریزر است که نیاز به بررسی های تخصصی دارند.