برای شکایت از فروشگاه اینترنتی می توانید به سایت پلیس فتا مراجعه کنید و ثبت شکایت خود را انجام دهید، قبل از ثبت شکایت به نکات زیر توجه کنید

نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی چگونه است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

امروزه خرید های اینترنتی زیادی انجام می شود و یکی از دلایل اصلی برای خرید اینترنتی، راحتی آن است. هنگامی که قصد خرید به صورت حضوری را دارید، مجبور هستید تا با اتومبیل یا هر وسیله نقیله عمومی دیگر خود را به فروشگاه برسانید و سپس برای خرید محصول مورد نظر خود جستجو کنید تا آن را به دست آورید، حتی ممکن است برای پرداخت محصول خریداری شده مجبور باشید تا مدت ها در صف های طویل صندوق بایستید. اما برای خرید اینترنتی فقط کافی است تا با استفاده از اینترنت، به وب سایت فروشگاه مورد نظر مراجعه کرده و محصول را انتخاب کرده و یا اینکه در یک سبد خرید مجازی آن را نگهداری کنید تا در زمانی مناسب تر اقدام به خرید کنید. یکی از مزیت های مهم در فروشگاه های آنلاین این است که هیچگاه تعطیل نمی شوند و در هرساعت و هر زمان از شبانه روز می توانید خرید اینترنتی خود را انجام دهید.

اما گاهی همه چیز آنطور که می خواهیم پیش نمی رود و ممکن است محصولی که از یک فروشگاه اینترنتی به دست ما می رسد راضی کننده نباشد و یا به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان فروشگاه اینترنتی پشیمانی حاصل از خرید به وجود آید. در چنین شرایطی است که حس بی اعتمادی از خرید فرشگاه های اینترنتی به وجود می آید و حتی ممکن است موجب ضرر و زیان مالی برای ما شود. در این صورت است که معمولا خیلی از افراد تصمیم به شکایت می گیرند و یا راهی را برای شکایت از پیدا می کنند. این مقاله مختص به کسانی است که می خواهند نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی را بدانند.

 

نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی

شکایت از فروشگاه اینترنتی به دلیل کلاهبرداری، درگاه های فیشینگ، عدم پاسخگویی، عدم برگشت کالا طبق تعهد فروشگاه، جنس نامرغوب و غیره قابل شکایت و پیگیری است. نحوه شکایت از فزوشگاه اینترنتی به سه طریق امکان پذیر است:

  1. از طریق پلیس فتا

  2. از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

  3. از طریق مرجع قضایی

هر کدام از انواع شکایات نامبرده لازمه طی کردن مراحلی است که باید انجام شود.

  1. شکایت از طریق پلیس فتا

در این روش از شکایت، شاکی به صفحه پلیس فتا مراجعه کرده و سپس در قسمت گزارش مردمی می توان شکایت اینترنتی خود را که در مورد سرقت اینترنتی و یا شکایت از فروشگاه اینترنتی است را ثبت نمایند. سپس پلیس فتا به صورت کاملا تخصصی تحقیقات کامل خود را انجام داده واین تحقیقات را به دادسرای جرائم رایانه ای ارجاع داده و سپس نتیجه تحقیقات را برای مرجع صالح ارسال می نماید.

  1. شکایت از طریق سامانه نماد الکترونیکی

اگر خریدی را به صورت آنلاین انجام داده اید و به هر دلیلی کالا به شما تحویل داده نشده و یا از مرجوعی کالا خودداری شده باشد می توانید شکایت کنید. اگر فروشگاه اینترنتی دارای نماد الکترونیکی بود می توانید مراحل شکایت را از طریق نماد الکترونیکی انجام داده و به سایت enamad.ir مراجعه کرده و در قسمت سامانه ثبت شکایات، از فروشگاه اینترنتی مورد نظر از طریق سامانه نماد الکترونیکی اقدام نمایید.

  1. شکایت از طریق مرجع قضایی

این روش از شکایت نسبت به دو روش قبلی، طولانی تر است اما نسبت به دو روش قبل کارآمد تر است زیرا به دلیل داشتن حکم قضایی که شاکی دارد، این روش از از تضمین بالاتری برخوردار است. این روش دارای مراحلی می باشد که در ادامه به آن می پردازیم:

در این روش، شاکی با داشتن مدارک لازمه مانند کارت ملی و رسید مخصوص واریز وجه به یکی از دفاتر قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت می کند. شکایت نامه از طریق دفتر قضایی به دادسرای جرائم رایانه ای ارسال می شود. سپس پس از ارسال شکایت به دادسرا و ارجاع آن به شعبه دادسرا، تحقیقات لازمه انجام شده و برای پلیس فتا فرستاده می شود. پس از انجام تحقیقات مقدماتی و اگرکه نظر دادسرا بر وقوع جرم باشد، پرونده برای دادگاه کیفری دو ارسال خواهد شد سپس دادگاه طرفین را در دادگاه حاضر می کند و جلسه دادرسی تشکیل خواهد شد و در صورت وقوع جرم، محکومیت کیفری صادر خواهد شد. معمولا رای به مدت 20 روز و پس از ابلاغ، در دادگاه تجدید نظر خواهد شد.

در صورت مواجه شدن با مشکلات کلاهبرداری می توانید به بهترین وکیل کیفری در تهران مراجعه نمایید و کلیه امور مربوطه و مراحل انجام کار شکایات را به او بسپارید.

مزیت های خرید اینترنتی

مزیت های خرید اینترنتی

خرید اینترنتی مزایاهای زیادی را دارد که سبب می شود امروزه خیلی از افراد به خرید اینترنتی رو آورند و از خرید حضوری پرهیز کنند. در ادامه به مهم ترین مزیت های خرید اینترنتی اشاره می کنیم:

  1. مهم ترین مزیت خرید اینترنتی، مدیریت زمان است زیرا دیگر نیازی نیست مانند گذشته برای هر خریدی به صورت حضوری به فروشگاه ها مراجعه کرد و یا زمانی را در سرما یا گرما برای خرید سپری کرد بلکه به راحتی از طریق تنها یک موبایل و اینترنت می توان خرید های مورد نیاز خود را انجام داد.

  2. خرید 24 ساعته از فروشگاه های اینترنتی از دیگر مزیت های مهم خرید اینترنتی است. در فروشگاه های اینترنتی تایم های مشخصی برای خرید در نظر گرفته شده است و افراد باید در بازه زمانی به فروشگاه مراجعه نمایند.

معایب خرید اینترنتی

معایب خرید اینترنتی

خرید به صورت آنلاین از فروشگاه های اینترنتی دارای معایبی نیز می باشد که در ادامه به آن مراجعه می کنیم:

  1. در خرید اینترنتی امکان کلاهبرداری وجود دارد و ممکن است دچار ضرر و زیان مالی شوید

  2. در خرید اینترنتی امکان بررسی کالا از نزدیک وجود ندارد و تنها باید عکس آن ها را مشاهده نمایید.

  3. در خرید های اینترنتی خصوصا پوشاک، امکان اشتباه در سایز وجود دارد.

  4. برخی از فروشگاه های اینترنتی به صورت جعلی فعالیت می کنند و با گرفتن مبالغی، محصول را به مردم تحویل نمی دهند. در هنگام مواجه شدن با مشکلات کلاهبرداری از سایت های آنلاین، به سایت پلیس فتا مراجعه کرده و شکایت خود را به ثبت برسانید و برای طی کردن مراحل شکایت، می توان به سایت وکیل از ما مراجعه کرده و از بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران کمک بخواهید.