حفظ هویت ایرانی‌اسلامی با جمال‌الدین اسدآبادی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مردم ایران نگاه به پیشرفت داشتند این ایدئولوژی را برای پیشرفت خودشان انتخاب می‌کنند و تمدن قبل از اسلام با تمدن اسلامی پیوند می‌خورد؛ یعنی تمدنی که پیامبر اسلام نوید آن را از مدینه می‌دهد اینها پیوند می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، محمد ناظمی، فعال سیاسی و وزیر اسبق تعاون گفت: ایران از نظر ژئو پلتیک و ژئواستراتژیک همواره موقعیت ویژه‌ای داشته است و در تاریخ چندهزارساله ایران این دو موضوع همواره برای ایران وجود داشته است.

وی افزود: ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام از مهم‌ترین فرازهای قابل‌اشاره است به‌طوری‌که در ایران قبل از اسلام همواره ایران به‌عنوان مهد تمدن شناخته شده است و در سراسر ایران آثار تمدنی را شاهد هستیم.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه در اوج شکوه آثار تمدنی ایران ۷ برابر وضع کنونی وسعت داشته است اظهار کرد: اسلام توسط مردم ایران به‌عنوان ایدئولوژی برتر در آن دوران شناخته می‌شود و به‌راحتی مورد پذیرش قرار می‌گیرد و از طرفی مردم به جهت جاذبه‌ای که ایدئولوژی اسلام داشته مرزبندی را با خلفای آن عصر ایجاد می‌کنند.

وی افزود: مردم ایران نگاه به پیشرفت داشتند این ایدئولوژی را برای پیشرفت خودشان انتخاب می‌کنند و تمدن قبل از اسلام با تمدن اسلامی پیوند می‌خورد؛ یعنی تمدنی که پیامبر اسلام نوید آن را از مدینه می‌دهد اینها پیوند می‌خورد.

وزیر اسبق تعاون ادامه داد: پیشرفت‌های ایران آن روزها از نظر علمی و مدنی به اسلام منتقل می‌شود و ارزش‌های اسلامی که جامعه آن روز تشنه این مباحث بود رویکرد ارزشی و انسانی پیشرفته و اسلام را جذب می‌کند.

وی با بیان این مطلب که بعد از اسلام تبادلی بین ایران و اسلام صورت می‌گیرد و خدمات متقابلی بین ایران و اسلام انجام می‌شود که شهید مطهری در این باره توضیحاتی ارائه کردند افزود: بعد از اسلام فرازهای مختلفی اتفاق افتاده که رویکرد سیاسی عمیق به موضوعات بوده است.

ناظمی تصریح کرد: در دوره صفویه که اوج تمدنی اسلام در ایران در آن مقطع اتفاق افتاده یک حکومت شیعی مستقر می‌شود که در این حکومت بزرگان علمی که مانند شیخ بهایی سرآمد بودند در اینجا نقش‌آفرین می‌شوند.

وی افزود: در اواخر دوره قاجار و زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه فتوای تنباکو توسط یکی از علمای برجسته دوران داده می‌شود که فتوایی علیه استعمار است و مبارزات ضداستبدادی آغاز می‌شود و مبدأ این مبارزات و راهبر این مبارزات سید جمال‌الدین اسدآبادی است که به شرق و غرب سفرهایی داشته است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: ایشان مبارزات ضداستبدادی را شروع می‌کند و مشروطه‌خواهی را مطرح کرده است که نشان‌دهنده عمق سیاست‌ورزی مردم ایران است و ادامه مبارزات مشروطیت منجر به انقلاب اسلامی می‌شود.

وی افزود: مرزبندی بین حاکمان، خواص سیاسی و توده مردم باید داشت و در برآیند حرکت همواره در ایران شاهد پیشرفت بودیم؛ چراکه آثار تمدنی بعد از اسلام به خدمات در ایران و جهان منتقل شد.

وزیر اسبق تعاون گفت: در ایران بعد از اسلام ارزش‌های نبوی را دریافت کردیم و کارکردهای نادرستی که برخی خلفای اسلامی داشتند دریافت نکردیم و اینکه تشیع را انتخاب کردیم شاهد این مدعی است که به اسلام اصیل مورد ابلاغ پیامبر اکرم (ص) اعتقاد داریم و مسیر حرکت نبوی را در سیره ائمه اطهار (ع) می‌دانیم.

وی افزود: عدالت و امامت را علاوه بر سه اصل دینی توحید، نبوت و معاد در زندگی شیعه ایرانی جاری شده است که این اصول برای بشریت قابل‌توجه است و اینکه مردم بر این بودند که همیشه صالحان و افراد کارآمد حکومت را در اختیار داشته باشد اهمیت دارد.

ناظمی ضمن اشاره به اینکه سیاست‌ورزی در سطح حاکمان و راهبران جامعه و مردم وجود داشته اظهار کرد: در ارتباط با جنگ جهانی اول که بر تقسیم سرزمین‌ها بین قدرت‌ها بود و منجر به تشکیل جامعه ملل متحد و شورای امنیت شد، بعد از مدتی درگیری در مورد سرزمین پایان یافت و نبرد پیرامون بازار اتفاق افتاد.

وی با تشریح این که سازمان ملل متحد ابزاری برای قدرت‌های مسلط آن دوران شد افزود: بدیهی است که ایران باید تأثیرگذار و تأثیرپذیر باشد و دراین‌ارتباط روشنفکران سیاسی و اجتماعی دوره قاجار ظهور و بروز داشتند و با تاثیرپذریر از عرصه جهانی به جامعه خط‌دهی داشتند.

این فعال سیاسی ادامه داد: روشنفکران کسانی هستند که اعلام کردند باید اصلاحات در ایران را از طریق آنچه که در غرب دنبال می‌شود صورت بگیرد که میرزا ملکم خان سردمدار این جریان است و از سویی سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز هویت ایرانی‌اسلامی را حفظ کرد و اعلام کرد باید تغییراتی را در سطوح حاکمیتی داشته باشیم و حکومت مشروطه را مطرح کرد.

وی افزود: پس از اینها امثال فروغی در عرصه سیاست حاضر شدند و اعلام کرد برای اصلاحات عمیق باید کاملاً غربی و تمامیت‌خواه غربی شویم که مورد نقد شدید افرادی مانند جلال آل‌احمد در آن دوران قرار گرفت و نوعی غرب‌ستیزی مطرح شد.

وزیر اسبق تعاون با اعلام اینکه در دوره بازرگان اعلام شد که صرفاً سیاست‌های مثبت غرب را باید بگیریم افزود: در آن مقطع عصر مکاتب مختلفی مانند اومانیسم، لیبرالیسم و فاشیسم بود که علی شریعتی به‌عنوان تحصیل‌کرده خارج از کشور و آشنای به این مکاتب، عصاره اینها را مطرح کرد و با نگاه اسلامی نقاط کلیدی این مکاتب را به‌صورت تدریس و نشست‌های مختلف مطرح کرد.

وی افزود: روشنفکرانی مانند امام خمینی، شهید مطهری و شهید بهشتی اعلام کردند اسلام ناب جایگزین بسیاری از این مکاتب خواهد بود.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

دکتر سعید آجرلو استاد دانشگاه هدایت میز علوم سیاسی و جامعه‌شناسی سیاسی، دکتر حنیف غفاری و دکتر فاطمه نکو لعل آزاد که از اساتید دانشگاه هستند هدایت میز روابط بین‌الملل، دکتر رضا گنجی هدایت میز تاریخ سیاسی و علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده، عضو شورای سردبیری روزنامه جام‌جم هم هدایت میز جریان‌شناسی سیاسی فرهنگ را بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

 
خبرنگار : وحید فکری