پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جزایر به طور کلی مکان هایی با پوشش گیاهی و جانوی بسیار غنی هستند که دور تا دور آن ها را آب فرا گرفته است. این مکان ها معمولا طبیعتی خاص و منحصر به فرد و جغرافیایی با ارزش دارند. برخی از این جزیره ها آنقدر بزرگ هستند که تبدیل به شهر یا کشوری جداگانه شده اند. بزرگترین جزایر دنیا معمولا سرسبز و زیبا بوده و مسکونی می باشند. در این مطلب ما سعی کردیم تا بزرگترین جزایر جهان را به شما معرفی کنیم و از ویژگی هایشان بگوییم.

بزرگترین جزایر جهان

گرین لند

 جزیره گرین لند، یکی از بزرگترین جزایر دنیا با مساحت 2166086 کیلومترمربع که سه چهارم آن پوشیده از یخ است، با اینکه به طور سیاسی متعلق به دانمارک و نروژ می باشد، شامل دانمارک و قسمتی از قاره آمریکای شمالی می شود. این جزیره با جمعیت 56480 نفری بین دو اقیانوس منجمد شمالی و اطلس واقع شده که در سال 2013 عنوان کم جمعیت ترین کشور جهان را یدک کشید. به دلیل آب و هوای سرد و دمای هوای متغیر بین 8- تا 7 درجه سانتیگراد این منطقه، شغل عمده مردم آن ماهیگیری، آب بندی و صید نهنگ است. همچنین این مکان، خانه بزرگ ترین آبدره یخی دنیا با نام ایلولیسات و بزرگترین پارک ملی جهان می باشد.

جزیره گرینلند

گینه نو

 گینه نو با مساحت 785753 کیلومتر مربع و 11 میلیون نفر جمعیت در سال 2014 شامل اندونزی و پاپوآ گینه نو می شود. نام قدیم این جزیره، ایریان بوده و دو جناح آن به دلیل شکل پرنده مانند، نام های سر پرنده و دم پرنده شناخته می شوند.

جزیره گینه نو

 بورنئو

 بورنئو، یکی از بزرگترین جزایر دنیا با مساحت 73330 کیلومتر مربع به طور سیاسی به دو بخش اندونزیایی در جنوب و بورنئی و مالزیایی در شمال تقسیم می شود. این جزیره بین آب های جنوب شرقی آسیا و اندونزی واقع شده و 1 درصد آن مربوط به بورنئی، 26 درصد آن به مالزی و حدود 73 درصد آن مرتبط با بخش اندونزیایی می باشد. این جزیره دارای تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و دارای بیش از 3000 نوع درخت، 15000 نوع گل، 221 نوع پستاندار، 420 نوع پرنده و 440 نوع آبزی است.

جزیره بورنئو

جزیره ماداسگار

 جزیره ماداگاسکار، چهارمین جزیره بزرگ دنیا با مساحت 587041 کیلومتر مربع به حساب می آید. این جزیره که در اقیانوس هند واقع شده، از خود جزیره ماداسگار و چندین و چند جزیره کوچکتر دیگر تشکیل شده است. در واقع جزیره ماداگاسکار، جمهوری ماداگاسکار خوانده می شود. زبان اهالی آن بین فرانسوی و مالاگاسی و هوای این جزیره بین سرد و بارانی متغیر بوده. اثر انگشت این جزیره، حیات وحش و پوشش گیاهی حیرت آور و منحصر به فردش می باشد، به طوری که بیش از 90 درصد گیاهان و حیوانات این منطقه مختص خودش بوده و جای دیگری قابل یافت نیست. هرچند که این ویژگی فوق العاده و اکوسیستم حیات وحش با رشد جمعیت در حال له شدن می باشد.

ماداگاسکار

جزیره بافین

 نام این جزیره که بخشی از استان نوناووت و بزرگترین جزیره کانادا می باشد، از روی سیاح انگلیسی، ویلیام بافین گرفته شده و همچنین این جزیره در بین سیاحان و کاشفانی ازایسلند و گرین لند محبوب بوده. بلند ترین قسمت این جزیره کوه اودین می باشد.

جزیره بافین

جزیره سوماترا

یگی دیگر از بزرگترین جزایر جهان، سوماتراست. اگر اندونزی را یک بدن در نظر بگیرید، ستون فقراتش در جزیره ی سوماترا، بزرگترین جزیره کاملا واقع در اندونزی و از بزرگترین جزایر جهان می باشد و آن کوه های بوکیت باریسان با تعدادی کوه آتشفشان فعال است. آب و هوای این جزیره در موقعیت های مختلف جغرافیایی در حالت های خشک و گرم و مرطوب متفاوت می باشد. بخش شمال شرقی این جزیره با پوشش گیاهی مانگرو پوشیده شده و دارای محیطی کاملا متفاوت و پست بوده که رودخانه و مرداب های زیادی را شامل می شود.

جزیره سوماترا

جزیره ی هونشو

هونشو بزرگترین جزیره ژاپن و از بزرگترین جزیره های جهان بوده و با 227962/59 کیلومتر مربع مساحت و جمعیت اعلام شده 103 میلیون نفر در سرشماری سال 2005، عنوان دومین جزیره پر جمعیت دنیا را با خود یدک می کشد. هونشو از نظر گردشگری دارای مناطق جالب توجهی بوده و با تونلی به سه جزیره دیگر متصل می باشد. همچنین آب و هوای این منطقه به سبب موقعیت جغرافیایی اش تماما مرطوب بوده و قابل ذکر است که اکثر  شهرهای این جزیره مثل کیوتو، کاماکوترا و نارا در قدیم پایتخت ژاپن بوده اند.

جزیره هونشو

جزیره ویکتوریا

 جزیره ویکتوریا با مساحت 217291 کیلومتر مربع با نوناووت و سرزمین های شمال غربی کانادا هم مرز بوده و در مجمع الجزایر قطبی کانادا واقع است. این جزیره جزو بزرگترین جزیره های جهان به شمار می آید. فرگوسن با مساحت 562 کیلومتر مربع، بزرگترین دریاچه این منطقه بوده و مرتفع ترین نقطه آن نیز در منطقه کوهستانی شالر واقع شده است.

جزیره ویکتوریا

بریتانیای بزرگ

 این جزیره جمعتی برابر  60800000 نفر را در 209331 کیلومتر مربع مساحت جای داده و در بخش شمالی اقیانوس واقع است. بریتانیای بزرگ یا بریتانیا، بزرگترین جزیره قاره اروپا و از بزرگترین جزایر دنیا می باشد که البته از نظر جمعیت، جزایر جاوا و هونشو نسبت آن پیشرو هستند. اسکاتلند، ولز و انگلستان، سه سرزمین عظیم بریتانیا، بخش بزرگی از این جزیره را به همراه هزار جزیره کوچک دیگر تشکیل می دهند که ایرلند یکی از این جزیره ها می باشد. لندن بزرگترین شهر این جزیره بوده، دو دریای انگلیس و شمال، مرزهای بین این جزیره و خاک اصلی اروپا می باشد و این علت آب و هوای بسیار مطبوع جزیره در تمام طول سال، همین است.

بریتانیای بزرگ

جزیره الزمیر

 رتبه دهم فهرست بزرگترین جزایر جهان و سومین جزیره بزرگ بین جزایر کانادا، مربوط به جزیره ی الزمیر، بخشی از استان نوناووت کانادا می باشد. الزمیر با زمین های پوشیده از کوه، یک جزیره کوهستانی با 196235 کیلومتر مربع مساحت و طول 820 کیلومتر می باشد. بلندترین قله این جزیره با ارتفاع 2616 متر، باربو نام دارد. از بین هزاران نکته قابل توجه و جالب این جزیره، قدمت صد هزار ساله سنگ های رسوبی آن بسیار مهم می باشد. بید قطبی تنها گونه گیاهی چوبی این منطقه است.

جزیره الزمیر