کنگره آمریکا طرحی را جهت سخت‌تر کردن مفاد برجام تحت عنوان تحریم‌ها و سیاست آزادی ایران ارایه کرده است روزنامه های امروز ضمن پرداختن به این موضوع، آن را در تقابل با مواضع کشورهای اروپایی و شورای امنیت سازمان ملل نسبت به برجام دانستند.

تقابل کنگره و شورای امنیت بر سر برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایرنا، طرح کنگره آمریکا مبنی بر سخت تر کردن تحریم مفاد برجام از جمله محورهای مهم خبری و تحلیلی مطبوعات امروز شنبه 30 دی ماه 1396 بود.
سالگرد حادثه پلاسکو و همچنین کاهش ذخایر آبی پشت سدها و زنگ خطر خشکسالی از دیگر محورهای برجسته روزنامه های امروز بود.

**یکه تازی آمریکا در مسیر حرکت برجام
اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل در حالی بر طبل حمایت برجامی از ایران می کوبند که کنگره آمریکا قصد دارد در اقدامی یکطرفه طرحی را جهت سخت‌تر کردن مفاد برجام اجرایی کند.
در این باره، روزنامه «مردم سالاری» در گزارشی از «شروع تغییر یکجانبه برجام توسط کنگره آمریکا» خبر داد. به گزارش این روزنامه، روز پنجشنبه و در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای خروج از برجام، مجلس نمایندگان آمریکا طرح 41 صفحه‌ای را با هدف تشدید تحریم‌های ایران تهیه کرده است. طرحی که توسط جمهوری خواهان کنگره و با هدف تغییر یکجانبه مفاد برجام در دستور کار این جمع قرار گرفت. این طرح ضد ایرانی ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را به شروطی منوط کرده که جزئی از توافق هسته‌ای نبوده‌اند.
روزنامه «آفتاب یزد» هم زیر عنوان «ماموریت؛ کشتن برجام» نوشت: همزمان با ارایه طرح جدیدی در کنگره برای سخت تر کردن مفاد برجام، وزیر خارجه و معاوت ترامپ راهی اروپا و خاورمیانه برای رایزنی می شوند.
روزنامه ابتکار هم درباره «جدال برجامی در کنگره و شورای امنیت» آورد: درحالی که روز پنجشنبه کنگره آمریکا طرحی را جهت سخت‌تر کردن مفاد برجام تحت عنوان تحریم‌ها و سیاست آزادی ایران ارائه کرده است، در همین روز جلسه منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی شورای امنیت سازمان ملل متحد، بار دیگر تبدیل به صحنه منازعه میان آمریکا و سایر شرکای برجام بود.
روزنامه «کیهان» نیز به همین بهانه، زیر عنوان «آب را گل نکنید! اروپا در تشدید تحریم‌ها کنار آمریکاست» نوشت: همزمان با تلاش آمریکا برای تجدیدنظر یک‌طرفه در برجام و اعمال محدودیت‌های مادام‌العمر و افزودن توان موشکی ایران به برجام علیرغم تبلیغات مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای که اروپا را در موضوع برجام حامی ایران و حفظ‌کننده آن می‌دانستند کشورهای اروپایی عضو 5+1 ازجمله فرانسه و انگلیس به دنبال اعمال محدودیت‌های مورد خواست آمریکا در چارچوب برجام هستند.

**جای خالی پلاسکو
یکسال از پنجشنبه آخرین روز دی ماه 95 می گذرد، روزی که در واپسین ساعات آن، خبر آتش گرفتن و فروریختن ساختمان پلاسکو همه را به بهت و حیرت واداشت، اتفاقی که با وعده های بسیاری از سوی مسوولان برای مرهم گذاشتن بر زخم ساکنان این ساختمان همراه شد اما با وجود یکسال از این ماجرا، همچنان بی عمل باقی مانده اند.
در همین راستا، روزنامه «آرمان» زیر عنوان «بلاتکلیفی پلاسکو» آورد:یک‌سال از حادثه پلاسکو گذشت و داغ خانواده‌های شهدای آتش‌نشان هنوز تازه است. هنوز هم آن روزهای پراسترس و انتظار در خاطره‌ها مانده است که در چه شرایطی گذشت، اما حالا یک سال از آن فاجعه گذشته و خانواده شهدای پلاسکو از انتظارات و خواسته‌هایشان می‌گویند.
روزنامه «ابتکار» هم در این باره نوشت: این روزها در نخستین سالگرد فروریختن پلاسکو اگر سری به خیابان جمهوری و محدود ساختمان پلاسکو بزنید خواهید دید عبور و مرور افراد از جلوی این ساختمان فروریخته، عادی است. صرافی‏ها که در زمان حادثه چند روزی تعطیل بودند مانند هر روز تابلو‏های نرخ ارزشان روشن است و دلال‏های ارز نیز در چهارراه استانبول با گوشی و ارز‏های مختلف در دست، به دنبال مشتری‌اند. در واقع، از چهارراه استانبول حالا فقط غول آهنی 54ساله کم شده و خرابه‏ سوخته‏ای بر جا مانده است که با وزش هر باد خاکسترهای آن به هوا بلند می‏شود.
روزنامه «ایران» هم در گزارشی با عنوان «سقف آرزوهایی که به کف رسید» به یکساله شدن حادثه پلاسکو اشاره کرد و صفحاتی را به این موضوع اختصاص داد.
این روزنامه، در گزارشی از «کلنگ زنی ساختمان جدید پلاسکو در دهه فجر» خبر داد. بنا بر این گزارش، با گذشت یکسال از حادثه پلاسکو با‌وجود برخی وعده‌ها هنوز جانباختگان این حادثه شهید محسوب نشده و با توجه به مصوبه دولت تنها یک بانک آن هم به یک نفر از کسبه وام پرداخت کرده است. به گفته درودیان رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان از 120 کسبه آسیب‌دیده پلاسکو معرفی‌شده برای دریافت وام 300 میلیون تومانی، فقط یک نفر موفق به دریافت وام شده است.
به نوشته ایران، وی می‌افزاید: اگر چه طی مصوبه دولت مقرر شد تا بانک‌ها با یک پروانه کسب (به‌عنوان ضامن) به کسبه پلاسکو تسهیلات پرداخت کنند، اما هیچ بانکی تاکنون حاضر نشده است، ‌با این شرایط به کسبه پلاسکو وام بدهد. از طرفی طی یک سال گذشته بنیاد مستضعفان و شهرداری نیزبه قول‌های خود برای ساخت عمل نکرده‌اند ودائما زمان جدیدی را برای ساخت اعلام می‌کنند. هرچند طبق گفته حجت معاون شهرداری تهران قرار بود دیروز کلنگ ساختمان جدید پلاسکو به زمین زده شود که سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان از صادر نشدن مجوز شهرداری برای این ساختمان خبر داد و گفت: کلنگ ساختمان جدید 13 طبقه پلاسکو دهه فجر به زمین زده می‌شود.
به گزارش روزنامه ایران، «احمد مسجد‌جامعی» عضو شورای شهر تهران در یادداشتی با عنوان «در خاطره جمعی از پلاسکو» آورد:پلاسکو تنها یک ساختمان خراب نیست بلکه بیشتر بیان‌کننده یک ساختار خراب است. از بلندترین ساختمان خاورمیانه در سال 41 تا فرو ریختن فاجعه‌بار آن در سال 95 و حتی تا امروز، نمادی از نواقص ساختاری است که همچنان باقی است.
به نوشته این عضو شورای شهر، به هر حال پلاسکو را می‌توان محصول ناهمگرایی و ناهمزمانی و نمادی از معماری مدرن دانست و می‌توان با نگاهی نو، همنشینی گذشته و آینده را با اصالت و خلاقیت متبلور نمود و از دل آن آتش، ققنوسی را بیرون کشید.
روزنامه «قانون» هم با عنوان قرار دادن «یکسال پس از فروپاشی» به تحلیل و بررسی حقیقی و حقوقی فروریختن پلاسکو پرداخت.
روزنامه قانون در یادداشتی با عنوان «پلاسکو و جامعه بی انباشت» آورد: در نظام بی‌پشت و پناه تولید به ویژه صنعت و ساختمان که هیچ نهاد قدرتمندی وجود ندارد تا از خوب و بد تجارب آن دفاع کند، تخریب و نابودی و غارتگری بی هیچ مانعی رواج دارد. از این رو انباشت در این بخش‌های بی‌دفاع کمتر و کمتر ایجاد می‌شود.
«بهمن کشاورز» حقوق‌دان هم در یادداشتی در روزنامه قانون از «بنیاد مستضعفان وظیفه ساخت مجدد بنا را دارد» خبر داد و با اشاره به مباحث حقوقی مسوولان و مالکان این ساختمان، نوشت: تا آنجا که ما می‌دانیم، موضوع تخلف مستاجر یا مستاجران در ماجرای پلاسکو مطرح نیست و اگر تخلفی نیز محقق شده باشد، ارتباطی به آتش‌سوزی و فروپاشی ساختمان پلاسکو ندارد. بنابراین به‌نظر می‌رسد که با فرض بقای حقوق کسب و پیشه و تجارت مستاجران (که البته حالت و فرض دیگری متصور نیست) در وهله نخست موجر و مالک ملک و در وهله بعد اشخاص دیگری که مسئول شناخته‌ شده‌اند، باید ملک را نوسازی کنند و محلی مشابه محل پیشین را به مستاجرها تحویل دهند.
«پلاسکو همچنان در آتش» عنوان یادداشتی به قلم «علیم یارمحمدی» نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در روزنامه قانون بود که نگارنده ضمن اشاره به جلسه بررسی روند رسیدگی به پرونده پلاسکو میان مجلسیان و شورای شهر نوشت: در جلسه‌ای که تشکیل شد مسئولان قول دادند از سالگرد این حادثه و بحران بازسازی این ساختمان کلنگ بخورد.
به نوشته این روزنامه، ما در آن مرحله و در آن جلسه این موارد منطقی را پذیرفتیم. همچنین اشاره و تاکید شد که در این راستا قصوری صورت نگیرد و ساخت و ساز آن با سرعت پیگیری شود. البته درآن جلسه بحث‌ها تنها به پلاسکو ختم نشد بلکه درباره تمام ساختمان‌هایی که در تهران با چنین شناسنامه، زیر ساخت و طول عمری وجود دارند صحبت‌هایی شد و مقرر شد اقداماتی در راستای رسیدگی به وضعیت این ساختمان‌ها صورت بگیرد. اگرچه با توجه به توانایی شهرداری این پروژه سنگینی است اما امیدواریم این وعده‌ها اجرایی شود.
روزنامه «همدلی» هم در گزارشی با عنوان «آوارگی خانواده پلاسکو، یک‌ساله شد» در سالروز این اتفاق، با بازماندگان شهدا و کسبه ساختمان پلاسکو به گفت و گو نشست.
به نوشته همدلی، حادثه پلاسکو که یک سال قبل فاجعه ملی بود و روزها و هفته‌ها تیتر اول رسانه‌ها و مهمترین موضوع جلسه‌های مسئولین و به بحث هر روزه مردم کوچه و خیابان تبدیل شده بود، امروزه جذابیتش را از دست داده و به موضوعی فراموش شده و رنگ باخته تبدیل شده است.
این روزها کسی دیگر از وعده‌های عمل نشده مسئولان در جلوی لنز دوربین‌ها نمی‌پرسد؛ نه صدای خانواده شهدای آتش‌نشان که هنوز مقصران حادثه و تکلیف پرونده شهادتشان معلوم نیست به جایی رسیده و نه صدای دردناک زندگی معطل مانده کاسب‌های پلاسکو. در ورای حجم وسیع این فراموشی‌ها کسانی هستند هر روزه در تنهایی خود هنوز با آن حادثه زندگی می‌کنند. با فکر آن حادثه صبح‌ها چشم باز می‌کنند و با یاد آن به خواب می‌روند.

**تشنگی سدها، هشداری بر بی آبی
کاهش میزان بارندگی در پاییز و زمستان امسال، منجر به کاهش مخازن آب پشت سدها شده است، سدهای تشنه ای که دیگر توانایی تامین آب شرب را ندارند.
در همین راستا، روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «آژیر قرمز در 96 سد کشور به صدا درآمد» به بازتاب وضعیت سدهای کشور پرداخت و نوشت: 96 سد که 40 درصد حجم مخازن 177 سد مهم کشور را تشکیل می‌دهند، کمتر از 40 درصد آب دارند. سدهای دز، سفیدرود، لار، زاینده رود، ساوه و ملاصدرا از آن جمله هستند.
به گزارش خراسان، همچنین 31 درصد سدهای پنج گانه تأمین کننده آب شرب تهران آب دارند. وضع آبی پنج سد تأمین کننده آب شرب تهران به این شرح است: سد لار 27 میلیون متر مکعب، سد طالقان 249 میلیون متر مکعب، سد کرج 101 میلیون متر مکعب، سد لتیان 29 میلیون متر مکعب و سد ماملو 179 میلیون متر مکعب آب دارند. به این ترتیب اکنون 586 میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای تهران وجود دارد و این سدها به ترتیب 3، 59، 55، 39 و 72 درصد آب دارند و نسبت به سال قبل 2 درصد حجم آب سدهای تهران کمتر شده است.
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم در این باره نوشت: براساس یافته‌های دفتر مطالعات پایه منابع آب وابسته به شرکت مدیریت منابع آب ایران در وزارت نیرو، وضعیت بارندگی در سال آبی جاری 97-96 نشان می‌دهد، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 27 دی‌ماه سال 96 بالغ بر 36.7 میلی‌متر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت یعنی 95 میلی‌متر حدود 61.4 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (54.9 میلی‌متر) در حدودز 33.2 درصد کاهش نشان می‌دهد.
در ضمن حجم کل بارش از اول مهر تا 27 دی‌ماه 96 معادل 60.4 میلیارد مترمکعب اندازه‌گیری شده است. براساس داده‌های این دفتر بیشترین کاهش در بارندگی‌ها مربوط به حوزه آبی مرزی در شرق کشور است که 72.3 درصد کاهش نشان می‌دهد.
روزنامه «شهروند» هم به دنبال یافتن راهی برای بارورسازی ابرها به منظور جلوگیری از خشکسالی و مقابله با کم‌آبی با «هدایت فهمی»کارشناس منابع آبی وزارت نیرو گفت و گو کرد. به گفته این کارشناس، برای بارورسازی ابرها دو دستگاه هواپیمای آنتونوف در کشور وجود داشت که به دلیل فرسودگی بالا حالا دیگر امکان استفاده از آنها وجود ندارد. ضمن این‌که منابع مالی لازم برای اجرای این طرح هم امسال اختصاص نیافته است. هر چند که بازدهی این طرح در کشورهای مستعد برای اجرا 15‌درصد است اما در کشوری همچون ایران باید برای همین مقدار کم اثرگذاری هم برنامه‌ریزی داشت.