معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به سه میدانی که در ان ایران، امریکا را منزوی کرد گفت: ماجرای نیکی هیلی و تشکیل نشست شورای امنیت یکی از انهاست.

انزوای امریکا از سوی ایران در 3 جبهه به روایت عراقچی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رییس ستاد پیگیری برجام در برنامه نگاه یک که شامگاه شنبه پخش شد در خصوص ارزیابی خود از رفتار ترامپ گفت: ما الان بیش از یکسال است که با تلاش گسترده ترامپ برای از بین بردن برجام یا حداقل اصلاح آن مواجه هستیم که همه تلاش های وی شکست خورد.

وی افزود: تهدید اخیر وی اصلا جدید نبود و دو ماه پیش هم که برجام را به کنگره فرستاد تهدید کرد که اکر کنگره به نتیجه نرسد آن را ملغی خواهد کرد که اینگونه نشد.

معاون وزیر خارجه با اشاره به نبرد دیپلماتیک یکسال گذشته بین ایران و امریکا که در آن ایران توانست اروپا و اسیا را از امریکا دور کند ، اظهار داشت: وقتی اکتبر گذشته ترامپ صحبتهای تندی علیه برجام کرده و آن را به کنگره سپرد، پیش از آقای روحانی ، خانم موگرینی پشت تریبون رفته و از برجام دفاع کرد. این موضوع ناشی از استحکام برجام است.

عراقچی با اشاره به نامه نمایندگان سنای امریکا به مقامات ایران که به اوباما اعتماد نکنید چراکه رییس جمهور بعدی امریکا با چرخش قلم ان را از بین میبرد ، یاداور شد: برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است. اروپا هیچگاه اینقدر صریح و قاطع در مقابل امریکا موضع نگرفته بود.

وی با اشاره به دومین انزوای امریکا از سوی ایران گفت: نماینده امریکا بعد از اغتشاشات اخیر جلسه ای در شورای امنیت تشکیل داد تا ایران را محکوم کند اما نتیجه جلسه محکومیت امریکا و حمایت از برجام بود.سومین مانور دیپلماتیک ایران نیز جلسه وزرای خارجه اروپا و خانم موگرینی بود که همه از برجام حمایت کردند.

معاون وزیر خارجه در خصوص حمایت اروپا از برجام و اینکه ایا این یک جنگ زرگری هست یا نه، یاداور شد: جنگ زرگری هم حدی دارد. نمیشود رییس جمهور یک کشور همه تلاش خود را به کار ببرد تا برجام را از بین ببرد اما نتواند، این یک جنگ واقعی است. برخی میگویند اروپا به دلیل منافع اقتصادی خود از برجام حمایت میکند اما بزرگترین اشتباه ما همین است. اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام است و برجام دستاورد سیاست خارجی اتحادیه اروپاست. حفظ برجام، حفظ اعتبار اروپاست، اهمیت برجام برای اتحادیه اروپا یک اهمیت امنیتی است و انها معتقدند اگر برجام را از دست بدهند منطقه دچار نا امنی بیشتری میشود.

عراقچی در خصوص اقدامات اروپا برای حفظ برجام گفت: برجام بسیاری از مشکلات ما را برطرف کرده که فروش نفت و بازگشت پول آن یکی از انهاست. در حوزه حمل و نقل به حالت عادی بازگشته ایم. در حوزه بانکی هنوز وضعیت عادی را نداریم که علت ان فقط برجامی نیست. فضای سرمایه گذاری دراز مدت در ایران با فضا سازی امریکا بسیار مخرب شده است.

وی ادامه داد: امریکا تلاش داشته تا جلوی سرمایه گذاری بلند مدت در ایران را بگیرد که در این خصوص تا حد زیادی موفق بوده اما قراردادهای بزرگی در این عرصه با اروپا داشته ایم اما ان اندازه ای که انتظار داشتیم نبوده است.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه کسی از ترامپ باور نخواهد کرد که برجام را تمدید نکند و تو خالی بودن این تهدیدها مشخص شده است، گفت: مواضع اروپا و جامعه بین المللی بسیار محکم است اما ما از اروپاییها انتظار داریم فضا سازی امریکا را بشکنند و در مقابل امریکا بایستند. گشایش مسیرهای جدید همکاری مالی با ایران یکی از این خواسته هاست که در حال انجام است.

عراقچی در پاسخ به اینکه چندبار کمیسیون مشترک داشته ایم و نتیجه ان جه بوده گفت: بصورت روتینه هر سه ماه جلساتی داشته ایم، در بین انها جلساتی را ما درخواست داشته ایم و یک جلسه هم در سطح وزرای خارجه بوده و نامه هایی را هم اقای ظریف به خانم موگرینی نوشت که 10 تا 11 کیس را مشخص کرده و به اطلاع طرف مقابل رسانده ایم. نتیجه ان این بوده که امریکا منزوی شده است،

وی در خصوص تلاش طرف مقابل از جمله امریکا و فرانسه برای ایجاد پیوند بین برجام و برنامه موشکی ایران گفت: برجام تنها یکی از موضوعات بین ایران و اروپا و امریکا را مدیریت کرده و به معنای ان نیست که همه موارد را شامل شود و بقیه نگرانی ها حل و فصل شده ، ما با اروپایی ها در این حوزه بشدت اختلاف داریم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به اظهار نظر نخست وزیر فرانسه درباره برنامه موشکی ایران گفت: ما انها را به این نتیجه رسانده ایم که برجام با این مسایل مرتبط نیست که انها نیز پذیرفته اند.

عراقچی درباره تحریم 14 فرد و موسسه ایرانی گفت: امریکا هر بار لغو تحریمها را امضا میکند اشخاصی را به هر بهانه ای تحریم میکند که این موضوع نقض برجام نیست و یک کار خلاف قواعد امره حقوق بین الملل است. تحریم رییس یک قوه یک امر کاملا بی سابقه است و به نوعی جبران ناکامی های امریکاست.

عراقچی خاطرنشان کرد : همه پولهای بلوکه شده ما دریافت و نزد بانک مرکزی است و دیگر نه ضرابی وجود دارد و نه ب.ز ای هست.