در شرایطی که احتمالا کنگره آمریکا، هفته آینده لایحه افزایش سقف بدهی را برای جلوگیری از تعطیلی دولت تصویب خواهد کرد، اندیشکده ای در واشنگتن از افزایش بدهی دولت به یک تریلیون دلار تا سال 2019 خبر داد.

کسری بودجه آمریکا تا سال ۲۰۱۹، بیش از 1 تریلیون دلار خواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اگر چنین اتفاقی رخ دهد، برای نخستین بار از سال 2012 اقتصاد آمریکا، آن هم در زمانی که قدرت در دست حزب جمهوری خواه مدعی تمرکز بر مسائل مالی است، دچار چنین کسری بودجه عظیمی می‌شود. کمیته بودجه فدرال مسئولیت پذیر که یک ناظر مالی مستقر در واشنگتن است اعلام کرد کسری بودجه احتمالا تا سال 2019 به ۱.۱۲ تریلیون دلار برسد و اگر سیاست‌های فعلی تداوم یابد کسری بودجه دولت امریکا تا سال 2027 رکورد دو تریلیون دلاری را خواهد شکست.

این کمیته پیشتر کسری بودجه دولت را تا سال مالی 2019 معادل 983 میلیارد دلار برآورد کرده بود (کسری بودجه دولت به معنای اختلاف هزینه های دولت و درآمدهای مالیاتی سالانه آن) اما برآورد جدید خود را پس از تصویب لایحه کاهش مالیاتی دسامبر سال گذشته توسط کنگره آمریکا، تغییر داده است که پیش بینی می شود طی یک دهه ۱.۵ تریلیون دلار دیگر به بدهی های آمریکا اضافه کند. در لایحه تامین مالی که توسط کنگره در اوایل ماه جاری میلادی (ژانویه) به تصویب رسید، اعمال مالیات روی برخی از خدمات بهداشتی به تعویق افتاد که درآمدهای مالیاتی دولت را باز هم کاهش خواهد داد.

انتظار می رود در روزهای آینده، کنگره یک لایحه تامین مالی متمم دیگر را به تصویب برساند که تا پیش از هشتم فوریه مهلت آن به سر می رسد. قانون گذاران آمریکایی هم چنین باید بودجه نجات از فجایع را به تصویب برسانند، آن ها به دنبال رسیدن به توافقی بر سر رفع شکاف های بودجه در مخارج هستند.

هر چند که چهار کسری بودجه یک تریلیون دلاری متوالی در دوران باراک اوباما- رئیس جمهور پیشین- هم به ثبت رسیده است، اما آن کسری‌ها در نتیجه بحران مالی تاریخی، رکود و سیاست‌های انبساطی بوده‌اند.