عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: زندانیان آمریکایی در ایران از محکومیت جاسوسی برخوردارند اما آمریکا، زندانیان ایرانی را بی‌گناه و صرفا برای فشار به جمهوری اسلامی دستگیر کرده است.

زندانیان آمریکایی در ایران محکومیت جاسوسی دارند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، در خصوص درخواست کاخ سفید از ایران مبنی بر ایجاد خط ارتباطی مستقیم برای مذاکره در موضوع آزادی زندانیان دو طرف، گفت: نوع زندانیان دو طرف کاملا متفاوت است، دولت آمریکا ایرانیانی را صرفا برای فشار به جمهوری اسلامی دستگیر کرده که منشاء قانونی ندارد لذا اتهاماتی بیش نیست.

ماهیت زندانیان ایرانی و آمریکایی دارای ماهیت متفاوت است

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: زندانیان آمریکایی در ایران از ویژگی‌های متفاوتی برخوردارند؛ نخست آنکه تابعیت اول آنها ایرانی بوده و از سوی دیگر به جاسوسی محکوم شده‌اند، مقامات آمریکایی‌ هم تلوحا نسبت به جاسوسی آنها اذعان داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ماهیت زندانیان دو طرف متفاوت است، افزود: با این شرایط دولت آمریکا بدون مذاکره باید ایرانیان بی‌گناه را آزاد کند. از سوی دیگر دولت آمریکا و به ویژه ترامپ در مدت اخیر غیرقابل اعتماد بودن خود را نشان داده‌اند لذا جمهوری اسلامی نمی‌تواند به مذاکره با آنها اعتماد داشته باشد.

مذاکره با آمریکا درباره آزادی زندانیان دو طرف به تایید رهبری نیاز دارد

جمالی نوبندگانی با یادآوری مذاکرات 5+ 1 درباره موضوع فعالیت‌های هسته‌ای، گفت: آمریکایی‌ها در رابطه با برجام بدعهدی کردند، از این رو مذاکره پیرامون موضوعات دیگر چون آزادی زندانیان دو طرف به تصمیم‌گیری از سوی حاکمیت جمهوری اسلامی و تایید مقام معظم رهبری نیاز دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در صورت موافقت حاکمیت جمهوری اسلامی با مذاکره، بدعهدی آمریکا باید دائم مورد نظر مذاکره کنندگان قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ مقامات آمریکایی می‌گویند کاخ سفید در ماه دسامبر از طریق کانال‌هایی به تهران پیام داده و خواستار ایجاد خط ارتباطی مستقیم جهت مذاکره در موضوع آزادی زندانیان دو طرف شد، با گذشت بیش از 2 ماه از این درخواست و ارائه 3 پیشنهاد متعاقب از طرف واشنگتن برای آغاز گفت‌وگوها، ایران هنوز هیچ واکنشی به آن نشان نداده است.

گفتنی است؛ به نوشته نشریه وال‌استریت ژورنال این اولین اقدام دیپلماتیک دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ برای پیش قدم شدن در موضوع‌های مذاکره با ایران و تبادل زندانیان است./

پایان پیام