مثلث/ امین نجار‌

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بازی آمریکایی – سعودی برای تغییر موازنه قدرت در منطقه در طول شش سال گذشته از سوریه شروع شد و در سال‌های بعد در عراق‌، یمن و بحرین ادامه یافت و در آخرین بار با استعفای تحمیلی نخست‌وزیر لبنان در خاک عربستان وارد مرحله تازه‌ای شد.

این سناریوی مشترک نه‌تنها کمکی به تثبیت موقعیت آل‌سعود در منطقه و پیشرفت طرح آمریکایی برای خاورمیانه جدید نکرد که با شکست‌های پیاپی آنها همراه شد. بحران ساختگی تروریسم تکفیری داعش در منطقه که زمینه‌ساز اجرای طرح‌های آمریکایی –‌سعودی در منطقه بود در آستانه شکست نهایی قرار گرفته و جریان داعش، قدرت اثرگذاری خود را در روند تحولات منطقه به‌ویژه در سوریه به‌کلی از دست داده و در عراق نیز علاوه بر شکست این توطئه، طرح تجزیه این کشور نیز با محوریت استقلال اقلیم کردستان خنثی شد و نتیجه‌ای جز تحکیم مجدد قدرت مرکزی در عراق نداشت.

در یمن، جنگ 32‌ماهه ائتلاف سعودی با حمایت آمریکا به جایی رسید که حمله موشکی اخیر یمن به ریاض، تمام هیمنه نظامی و توان تسلیحاتی پیشرفته عربستان سعودی را در برابر توان تضعیف‌شده ارتش یمن به چالش کشید. در بحران خلیج‌فارس نیز اتحاد 4 کشور مدعی جهان عرب در برابر قطر کاری از پیش نبرد و ناکامی ‌سیاسی تازه‌ای را برای ائتلاف سعودی رقم زد.

در چنین شرایطی عربستان تلاش می‌کند بار دیگر به اقدامات مداخله‌جویانه خود در لبنان - اما این‌بار از طریق حمایت و جایگزینی مهره‌های ذی‌‌نفوذ خود در جریان انتخابات پارلمانی این کشور - ادامه دهد؛ هر چند که زمان زیادی از دستگیری تروریست خطرناک سعودی به‌ نام ماجد الماجد سرکرده گردان تروریستی عبدالله عزام مسئول حمله انتحاری اخیر به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همچنان عامل حملات تروریستی متعدد در منطقه ضاحیه لبنان نگذشته است.

برخی رسانه‌های لبنانی در گذشته به‌صراحت انفجار منطقه ضاحیه را در راستای طرح‌های عربستان برای شعله‌ور‌کردن آتش فتنه در لبنان دانستند. این رویداد تروریستی از طریق مزدوران سعودی در لبنان اجرا شد و شهروندان ‌بی‌گناه قربانی این جنایات تروریستی شدند.

در ادامه این اقدامات خراب‌کارانه عربستان بود که اخیرا برخی منابع لبنانی فاش کرده‌اند که پروژه جدید «عربستان ــ فرانسه و آمریکا» کلید خورده است. در پی ترور محمد شطح، وزیر سابق و مشاور ارشد سعد الحریری، رئیس جریان المستقبل لبنان، سران جریان 14 مارس اجرای این پروژه را اعلام کردند که چند بند اساسی این پروژه به‌طور مشخص شامل حمله علیه حزب‌الله و زمینه‌سازی برای ایجاد فضاهای رویارویی میان ارتش لبنان و حزب‌الله است.

جریان 14 مارس همچون عروسک خیمه‌شب بازی در دست تیم سعودی‌ــ‌آمریکایی است که برای انتقال شراره‌های آتش موجود در منطقه به لبنان برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند و بدون توجه به عواقب وخیم تشکیل دولتی خارج از توافق کشوری، دغدغه‌اش برآوردن خواسته‌های خطر‌ناک آل‌سعود در لبنان است. عربستان خواهان برهم‌خوردن ثبات و امنیت لبنان است و برای ایجاد هرج‌و‌مرج و آشوب در این کشور تلاش می‌کند. مهم‌ترین علت این تلاش‌ها، به بن‌بست‌رسیدن این کشور در سوریه و شکست پروژه‌های ویرانگرش در سوریه و عراق و منطقه خلیج‌فارس است و به همین سبب می‌خواهد از طریق لبنان از محور مقاومت انتقام بگیرد.

به نظر می‌رسد که ماجراجویی‌های اخیر عربستان سعودی در لبنان از مجرای انتخابات پارلمانی این کشور بخشی از برنامه تنش‌سازی مستمر در خاورمیانه است چرا که طی روزهای اخیر حرف‌و‌حدیث‌ها درباره تلاش «ولید الیعقوب»، سفیر تازه عربستان سعودی در بیروت افزایش یافته است. بعید نیست این اقدامات با هدف توجیه حضور بلند‌مدت آمریکا در منطقه و ایجاد حاشیه امن استراتژیک برای رژیم‌صهیونیستی و همچنین تاثیرگذاری بر انتخابات لبنان با هدف یکپارچه‌کردن جریان 14 مارس صورت می‌گیرد.  در این چارچوب ریاض با تعریف منافع منطقه‌ای مشترک با واشنگتن و تل‌آویو تلاش می‌کند ‌آتش فتنه‌های قومی، سیاسی و امنیتی را در منطقه همچنان برافروخته نگاه دارد‌ و مانع از تثبیت قدرت و موقعیت کشورهای مستقل در منطقه شود و بنابراین پیوسته‌در‌راستای‌سیاست‌های رژیم‌صهیونیستی برای بی‌ثبات و ناامن‌کردن لبنان و از‌بین‌بردن قدرت بازدارندگی این کشور از طریق شعله‌‌ورکردن تحریک افکار عمومی علیه حزب‌الله عمل می‌کند. در این زمینه این دفعه مداخله در انتخابات پارلمانی لبنان را که قرار است در ‌ششم ماه مه (16 اردیبهشت 1397) برگزار شود هدف قرار داده است. به این وسیله و با اتکا به جریان مخالف حزب‌الله (جریان 14 مارس ) سعی می‌کند انگشت اتهام را به‌سمت حزب‌الله نشانه رود و با تشکیل پارلمانی متشکل از طرفدارانش در انتخابات آینده بهتر خواسته‌های خود را بر لبنانی‌ها تحمیل کند.