وزیر خارجه آمریکا که به اردن سفر کرده است در نشست خبری مشترک با همتای اردنی خود مدعی شده ایران باید نظامیان خود را از خاک سوریه خارج کند.

رکس تیلرسون: ایران باید نظامیان خود را از خاک سوریه خارج کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از اسکای نیوز، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای اردنی خود از «امان» اعلام کرد که به زودی به لبنان سفر خواهد کرد و در خصوص امور داخلی لبنان نیز اظهار نظر کرده و گفت که حزب الله لبنان تحت تأثیر ایران است و این مسأله در طولانی مدت به سود آینده لبنان نیست.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تأکید کرده که واشنگتن از روند سیاسی در لبنان و ارتش این کشور حمایت می کند.

در حالی که آمریکا از گروه های مسلح در سوریه حمایت می کند و یکی از عوامل بی ثباتی در سوریه به شمار می رود، وزیر خارجه این کشور مدعی شد که ایران باید نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند و اجازه بدهد که راهکار سیاسی در خصوص بحران سوریه ایجاد شود. وی همچنین اعلام کرد که تنش میان گروه های مورد حمایت ایران و اسرائیل در سوریه می تواند امنیت منطقه خاورمیانه را دچار خطر کند.

تیلرسون در خصوص قدس نیز اظهار نظر کرد و گفت که اوضاع نهایی قدس و مرزهای نهایی آن در روند صلح را فلسطینی ها و اسرائیلی ها تعیین خواهند کرد. وی همچنین اعلام کرده که ایالات متحده از راهکار دو دولت یا هر راهکاری که فلسطینی ها و اسرائیلی ها در خصوص آن به توافق برسند حمایت می کنند.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص روابط کشور خود با اردن نیز اظهار نظر کرد و گفت که کشورش بر اساس توافق 5 ساله ای که در جریان این سفر امضا شده است سالانه ۱.۲ میلیارد دلار به اردن کمک می کند که در زمینه اصلاحات اقتصادی در اردن تأثیر گذار خواهد بود. وی همچنین نقش اردن در حل پرونده فلسطین را مهم ارزیابی کرد.

از سوی دیگر «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز در پاسخ به سوالی در خصوص مخالفت اسرائیل با راهکار دو دولت و وجود جایگزینی برای آن در سرزمین های اشغالی گفت که جایگزین دیگر دولت آپارتاید خواهد بود که چنین مسأله ای امکان پذیر نیست و با وجود چالش ها و دشواری های موجود، راهکار دو دولت بهترین راهکار موجود است.