دولت ترامپ اجازه صدور تجهیزات با فن آوری بالایی را به ایران صادر کرده که می تواند به تقویت نظارت بین المللی بر توافق هسته ای کمک کند.

آمریکا مجوز صدور تجهیزات رصد انفجارهای هسته ای به ایران صادر کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المانیتور، دولت ترامپ اجازه صدور تجهیزات با فن آوری بالایی را به ایران صادر کرده که می تواند به تقویت نظارت بین المللی بر توافق هسته ای کمک کند.

جان سالیوان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا استثنایی را امضا کرده که به یک شرکت مستقر در مریلند اجازه می دهد شبکه های پهن باند، دیش های ماهواره و تجهیزات وایرلس مورد استفاده جهت رصد انفجارهای هسته ای به ایران صادر نماید. بر اساس مقرراتی که پس از جنگ ایران و عراق به اجرا گذاشته شده، دولت آمریکا صادرات کالاهای دو منظوره ای را که می تواند به برنامه تسلیحات هسته ای ایران کمک کند محدود می سازد.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا در روز 5 ژانویه کنگره را از این اقدام خود مطلع ساخته است. این اولین باری نیست که دولت آمریکا اجازه صادرات فن آوری های دیجیتال به ایران را صادر می کند. در سال 2010، وزارت امور خارجه آمریکا مستثنایی را منتشر کرده بود که به شرکت های آمریکایی اجازه می داد نرم افزارهای چت، ایمیل و شبکه های اجتماعی به ایران صادر کند.

داریل کیمبال، مدیر اتحادیه کنترل تسلیحات در این باره گفت: «این تجهیزات درست مثل سیستم تشخیص زلزله است و قرار است انفجارهای خیلی بزرگ را تشخیص دهد... اگر ما فکر می کنیم که ایرانی ها به نحوی یک وسیله انفجاری هسته ای را آزمایش کرده اند، می خواهیم آن را با استفاده از شبکه ای از داده ها که این تجهیزات در اختیار ما قرار می دهد اثبات کنیم.»

این استثنا جهت صادرات یک کالای خاص به ایران در حالی صادر شده که دولت ترامپ باید در 12 ماه می تصمیم بگیرد که آیا همچنان قصد ماندن در برجام را دارد یا نه.