در حالی که مجلس سنای آمریکا در لایحه بودجه سالانه دفاعی این کشور به موجب یک اصلاحیه فروش جنگنده‌های اف – 35 به ترکیه را ممنوع اعلام کرد، وزیر امور خارجه ترکیه به این موضوع واکنش نشان داده و گفت کشورش جایگزین‌هایی برای این جنگنده‌ها پیدا خواهد کرد.

سنای آمریکا فروش اف 35 به ترکیه را ممنوع کرد/ آنکارا: دنبال جایگزین هستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از واشنگتن پست، مجلس سنای آمریکا در لایحه بودجه 716 میلیارد دلاری دفاعی این کشور که در روز دوشنبه با 85 رای موافق به 10 رای مخالف تصویب کرد، فروش جنگنده‌های اف - 35 آمریکایی به آنکارا ممنوع اعلام کرد.

در این لایحه موسوم به لایحه "اختیارات دفاع ملی آمریکا" دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور می‌بایست گواهی دهد که ترکیه ناتو را تهدید نمی‌کند. تجهیزات دفاعی از روسیه نمی‌خرد و یا شهروندان آمریکایی را بازداشت نمی‌کند.

سناتورها بعد از اینکه ترکیه یک کشیش آمریکایی به نام اندرو برانسون را به اتهام تروریسم در استان ازمیر بازداشت کرد و همچنین تصمیم دولت ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس - 400 از روسیه، این اصلاحیه را در این قانون قرار دادند.

این اصلاحیه مدعی است خرید سامانه اس - 400 روسیه توسط ترکیه تنش‌ها و خطرات را برای ائتلاف ناتو افزایش می‌دهد.

این در حالی است که بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در واکنش به این اصلاحیه اعلام کرده که کشورش جایگزین‌هایی برای جنگنده‌های اف - 35 آمریکایی پیدا خواهد کرد.

ییلدیریم در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: آنکارا قرارداد خرید سامانه‌های اس 400 روسیه را به رغم تصمیم سنای آمریکا درخصوص جلوگیری از فروش جنگنده اف - 35 به ترکیه کنار نخواهد گذاشت.

وی در این مصاحبه گفت: این یک اتفاق تاسف برانگیز است اما ترکیه بدون جایگزین نخواهد ماند. ما از بابت اقدامات سنای آمریکا متاسف هستیم. این اقدامات با روح شراکت راهبردی مغایر هستند.