بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران روابط خارجی، در خصوص رویکرد ترامپ در قبال ایران و تاثیر آن بر اقتصاد بین‌الملل هشدار داده‌اند. این افراد معتقدند که تقابل کاخ سفید با تهران و اعمال دوباره تحریم‌های ثانویه نفتی واشنگتن علیه ایران، بازار نفت را ناامن ساخته و آن را از کنترل خارج خواهد ساخت. حتی در این میان، سرمایه‌گذاری ترامپ روی همراهی عربستان با واشنگتن نیز سودی برای رئیس‌جمهور‌ آمریکا نخواهد داشت. تحلیل «بلومبرگ» در خصوص سیاست‌های نفتی ترامپ در قبال ایران از نظرتان می‌گذرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بلومبرگ/ ترجمه مثلث:

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران روابط خارجی، در خصوص رویکرد ترامپ در قبال ایران و تاثیر آن بر اقتصاد بین‌الملل هشدار داده‌اند. این افراد معتقدند که تقابل کاخ سفید با تهران و اعمال دوباره تحریم‌های ثانویه نفتی واشنگتن علیه ایران، بازار نفت را ناامن ساخته و آن را از کنترل خارج خواهد ساخت. حتی در این میان، سرمایه‌گذاری ترامپ روی همراهی عربستان با واشنگتن نیز سودی برای رئیس‌جمهور‌ آمریکا نخواهد داشت. تحلیل «بلومبرگ» در خصوص سیاست‌های نفتی ترامپ در قبال ایران

 از نظرتان می‌گذرد.

رئیس‌جمهور ایالات متحده بار دیگر در پیام توییتری خود، با انتقادات کوبنده خود اعضای اوپک را به دلیل قیمت‌های بالای نفت مورد خطاب قرار داد. به نظر می‌رسد که اوپک به جایگاهی تبدیل شده تا هرکسی بتواند آن را به دلیل قیمت بالای نفت مورد انتقاد و سرزنش قرار دهد و همه تقصیرها را متوجه آن کند. ‌اما چنین رویکردی نمی‌تواند در بلندمدت پاسخگو باشد. اگر ترامپ به واقع در پی حل این مشکل است، باید سیاست خود نسبت به ایران را تغییر دهد. متاسفانه بسیار بعید است که رئیس‌جمهور ایالات متحده زیر بار چنین کاری برود. لذا باید منتظر بود تا قیمت نفت همچنان سیر صعودی داشته باشد. قیمت نفت و گاز طی تنها یک سال، بیش از 50 درصد  افزایش داشته و در هفته گذشته تقریبا به 80 دلار در هر بشکه رسید. در این بین کارشناسان بر این باورند که ظرفیت تولید شناور دیگر کشورهای عضو اوپک به طور جدی کاهش  یابد. اما به نظر می‌رسد که ترامپ نمی‌خواهد یا نمی‌تواند این نکته را درک کند: هنگامی که تحریم‌های ایران در ماه نوامبر عملی شود، تولید‌کنندگان نفت ظرفیت جبران چنین ضرری را نخواهند داشت. اگر ترامپ موفق شود جلوی کل صادرات نفت ایران را بگیرد، دیگر کشورها می‌باید روزی دو میلیون و 700 هزار بشکه نفت بیشتر صادر کنند تا به نحوی این ضرر را جبران کنند. این چاله بسیار بزرگی است که باید پر شود و اگر دیگر کشورهای عضو اوپک موفق به انجام چنین کاری نشوند، قیمت نفت همچنان بالا خواهد رفت. طبق اعلام بانک مریل لینچ‌ آمریکا، در صورت توقف صادرات نفت ایران و عدم‌توانایی عربستان‌سعودی در جبران آن، قیمت نفت به 120 دلار در هر بشکه خواهد رسید. این در حالی است که طبق تصورات ترامپ، قیمت نفت می‌بایست اکنون روند نزولی به خود گرفته باشد. عربستان‌سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد که ماه گذشته روزانه حدود 10 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام استخراج کرده است. این رقم حدود 500 هزار بشکه بیش از میزان استخراج شده در ماه می‌است و بزرگترین پرش ماه به ماه عربستان‌سعودی از ژوئیه 2004 محسوب می‌شود. این پرش قاعدتا باید در میزان تولید نفت ماهانه اوپک خود را نمایان می‌ساخت، ‌اما چنین نبود. در حقیقت این افزایش تولید از سوی عربستان سعودی، با کاهش تولید دیگر اعضا همراه بود که در نتیجه تفاوتی نسبت به ماه‌‌های قبل ایجاد نشد. بر اثر انفجار در پالایشگاه فورت مک‌موری در کانادا که روزانه  350 هزار بشکه نفت استخراج می‌نمود، نهایتا میزان اضافه صادرات نفت عربستان نتوانست در میانگین ماهانه نفت اوپک افزایشی ایجاد کند.

واقعیت این است که ظرفیت تولید شناور اعضای اوپک به‌اندازه‌ای نیست که بتواند جایگزین صادرات نفت ایران شود. عربستان‌سعودی می‌تواند بلافاصله ظرفیت تولید نفت خود را به 11 میلیون و 500 هزار بشکه و پس از گذشت  9 ماه به 12 میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد. این چیزی است که محمد‌بن‌سلمان ولیعهد عربستان‌سعودی در سال 2016 به بلومبرگ اعلام کرده است. از آن زمان تا کنون نیز وی صحبت دیگری در این خصوص ننموده که نشان  دهد این میزان افزایش خواهد داشت. در همین حال دیگران حتی نسبت به صحت این گفته نیز خوشبین نیستند.

بر اساس‌ آمار رسمی سازمان اوپک، بیشترین میزانی که عربستان‌سعودی در ماه نوامبر سال 2016 به طور میانگین استخراج می‌کند  10. 72 میلیون بشکه در روز است و به چیزی فراتر از آن نمی‌توان اطمینان داشت. البته این بدان معنا نیست که چنین کاری  غیرممکن است، بلکه تنها نامشخص است. تمام آنچه  می‌توان  در حال حاضر درخصوص آن مطمئن بود این‌است که در صورت وقف صادرات نفت ایران در برهه کنونی، عربستان می‌تواند بلافاصله حدود 200 هزار بشکه در روز ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. این در خصوص عربستان بود. دیگر کشورهای عضو اوپک مانند ‌امارات، کویت و روسیه نیز در مجموع خواهند توانست به کمک عربستان میزان تولید اضافه خود را به یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند ‌اما حتی این میزان نیز برای جبران توقف صادرات نفت ایران کافی نیست.  استفاده از ذخایر نفت استراتژیک ایالات‌متحده ممکن است راه‌حل کوتاه‌مدتی را ارائه دهد، ‌اما چنین راه‌حلی در درازمدت پاسخگو نخواهد بود. پالایشگاه‌های‌ آمریکایی در حال حاضر تقریبا مسدود شده‌اند.   ترامپ در صفحه توییتر خود می‌نویسد: اعضای اوپک باید به خاطر داشته باشند که قیمت نفت بالاست و آنها کاری برای حل این مساله نمی‌کنند. در صورت وقوع هر اتفاقی آنها قیمت‌ها را بیشتر می‌کنند، در حالیکه ایالات متحده از بسیاری از آنان در برابر مبلغ کمی دفاع می‌کند.  این باید یک خیابان دو‌طرفه باشد. همین حالا قیمت‌ها را کاهش دهید. از این پیام کاملا پیداست که «یا مشاوران ترامپ این واقعیت مسلم را درک نمی‌کنند، یا اینکه وی به سخنان آنها گوش نمی‌دهد. » یک راه وجود دارد که ترامپ می‌تواند به سرعت به قیمت‌های پایین دست یابد.  او می‌تواند مجددا تحریم‌ها علیه ایران را به نحوی بسیار تدریجی  اعمال نماید، به جای این‌که همه در یک نوبت و در 4 نوامبر باشد. مطمئنا، این فرآیند را طولانی‌تر خواهد کرد، ‌اما متأسفانه‌به نظر نمی‌رسد که ترامپ فردی باشد که به چنین استدلالاتی وقعی نهد.

ممکن است به نظر برسد که پمپاژ نفت خام بیشتر در بازار باید ترس از کمبود عرضه را در زمان آغاز تحریم‌ها علیه ایران کاهش دهد. ‌اما چنین تسکینی کوتاه‌مدت خواهد بود، و در آینده قیمت نفت این حقیقت را به خوبی نشان خواهد داد.