خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از استیو منو چین وزیر خرانه داری (دارایی) آمریکا گزارش داد؛ واشنگتن در برخی موارد معافیت هایی برای کشورهایی که به زمان بیشتری برای کاهش تدریجی واردات نفت خام ایران نیاز دارند، درنظر خواهد گرفت.

واشنگتن استثناهایی برای تحریم ایران قایل می شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از رویترز؛ منوچین در این سخنان که روز جمعه به خبرنگاران گفته بود، اما انتشار آن تا امروز (دوشنبه) ممنوع بود، در باره اظهارنظرهای دیگر مقام های آمریکا که گفته بودندهیچ استثنایی در مورد تحریم نفتی ایران درنظر گرفته نخواهد شد، چنین توضیح داد:ایالات متحده قصد دارد همزمان با ازسرگیری تحریم های تهران، از ایجاد اختلال در بازارهای جهانی نفت، جلوگیری کند.
منو چین که به همراه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان عضو هیات بلندپایه کشورش برای ملاقات با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهوری آینده مکزیک به این کشور آمریکای لاتین رفته بود، در مسیر بازگشت، افزود: ما می خواهیم خرید نفت ایران به صفر برسد، اما در برخی موارد اگر خریداران نتوانند به سرعت آن را اجرا کنند، استثناهایی در نظر خواهیم گرفت.
رویترز افزود:دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای 2015 میان ایران و 6 قدرت عمده جهان برخلاف نظر و توصیه هم پیمانانش دراروپا و دیگر نقاط جهان، بر کشورها برای قطع کامل واردات نفت ایران از ماه نوامبر و همزمان با ازسرگیری تحریم ها علیه تهران فشار می آورد.
منوچین گفت که در حاشیه نشست وزیران دارایی گروه 20 در بوینس آیرس که از 19 تا 22 ژوئیه (28-31 تیر ماه) برگزار می شود، با همتایانش در کشورهای توسعه یافته و در حال رشد دیدار و گفت و گو خواهد کرد و احتمال دارد که تحریم های ایالات متحده علیه ایران نیز در این مذاکرات مطرح شود.
وزیر دارایی آمریکا افزود: ما بسیار دقیق گفته ایم که هیچ معافیتی برای چشم پوشی از نقض تحریم ها و استثنایی درکار نیست، اما می خواهیم در کاهش میزان خرید نفت ایران در بازارهای انرژی، بسیار با دقت اقدام کنیم تا اطمینان یابیم که خریداران، زمان کافی در اختیار داشته باشند.
به گفته منوچین، وزارت خارجه از اختیاراتی برای درنظر گرفتن معافیت در کاهش قابل ملاحظه (خرید نفت ایران) در بازارهای نفت برخوردار است که وزارتخانه های دارایی و امور خارجه به همراه یکدیگر آن را اجرا خواهند کرد.
وی افزود:واشنگتن برای متحدانش روشن کرده است که انتظار دارد که تحریم ها علیه ایران را اجرا کنند، اما اگر مورد بخصوصی وجود داشته باشد، ما آماده شنیدن آن هستیم.
به نوشته روزنامه فیگارو؛ برونو لومر وزیر دارایی فرانسه روز یکشنبه گفت: واشنگتن درخواست پاریس را برای معافیت شرکت های فرانسوی فعال در ایران (از تحریم ها)، رد کرده است.
پمپئو نیز روز جمعه به خبرنگاران گفت که در باره طرح های واشنگتن برای ازسرگیری تحریم ها علیه تهران با همه کشورها جز یکی سخن گفته، اما نام کشوری را هنوز که با آن مشورت نکرده است، ذکر نکرد.
وی افزود: درخواست کشورهای جهان از آمریکا، بررسی چگونگی دستیابی به این هدف و برنامه زمانی اجرای آن است و من کاملا اطمینان دارم که آنها منظور ما را درک می کنند.
شبکه خبری بلومبرگ نیز گزارش داد: پمپئو و منوچین در نامه هایی به همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود اعلام کرده اند که واشنگتن ممکن است «در شرایط بسیار خاص»، استثناهایی برای تحریم های ایران درنظر بگیرد.
حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان روز شنبه گفت که واشنگتن با از سرگیری تحریم ها علیه ایران، بیشتر از گذشته منزوی شده است.
کارشناسان پیش بینی کرده بودند که رئیس جمهوری آمریکا به دلیل ترس از بالا رفتن قیمت نفت و فشار افکار عمومی از موضع خود در خصوص قطع صادرات نفت ایران کوتاه خواهد آمد.
حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران درسازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) نیز در نامه ای از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواسته بود که به جای «توسل به ذخیره راهبردی نفت آمریکا برای کاهش بهای نفت»، به تحریم صادرات نفتی ایران پایان دهد.
اردبیلی افزوده بود:عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه ادعاکردند که می توانند خلا 2.5 میلیون بشکه ای را در روز، جبران کنند.این یک اشتباه محاسباتی بوده آقای رئیس جمهور: شما به دام آن ها افتاده اید و قیمت نفت بالا خواهد رفت.
اگر ما در ایران تنها یک ماه صادرات نفت مان را متوقف می کردیم تا نشان دهیم که می توانیم چه بلایی بر سر اقتصاد دنیا بیاوریم، در تصمیم خود تجدیدنظر می کردید. اما ما یک کشور متمدن و یک دولت مسئول هستیم.»