پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تشکیل گروه اقدام علیه ایران از سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، از ابعاد و زوایایی مختلف‌ قابل‌تحلیل و ارزیابی است. طی روزهای اخیر، اخبار مربوط به تشکیل گروه اقدام علیه ایران توسط دولت ترامپ به شدت مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است. نحوه مواجهه رسانه‌های غربی با این موضوع به گونه‌ای‌ است که گویا طی ‌چهار دهه اخیر، به تازگی چنین اقدامی در تقابل مستقیم با ایران صورت گرفته است! آنچه مسلم است اینکه ‌باوجود تلاش ترامپ و پمپئو جهت منحصر به فرد جلوه‌دادن اقدام اخیر دولت آمریکا، در طول 4 دهه اخیر شاهد چنین اقدامات و تلاش‌های وقیحانه‌ای از سوی ایالات متحده بوده‌ایم. در این خصوص لازم است نگاهی به ماهیت اقدام اخیر ترامپ بیندازیم و در خصوص آن نوعی صورت‌بندی اولیه انجام دهیم. به طور کلی گروه اقدام علیه ایران،( Iran Action Group) کارگروه ویژه‌ای در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا ‌‌است که برای رسیدگی به مسائل ایران تشکیل شده‌ است. در این کارگروه از افراد مختلفی در حوزه‌های فکری، سیاسی، اقتصادی و نظامی استفاده می‌شود. مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرده‌اند  که همه ظرفیت‌های ممکن را برای مواجهه با ایران در ذیل چنین کارگروهی تجمیع کرده‌اند. برخی منابع، از حضور صدها نفر در این گروه خبر می‌دهند. 

ظاهر ماجرا از این قرار است که گروه اقدام علیه ایران، در  ۲۵ مردادماه ۱۳۹۷ توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا تشکیل و برایان هوک توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به ریاست آن برگزیده شد. تشکیل این گروه در آستانه سالگرد کودتای 28 مرداد سال 1332، بسیار معنادار و نشان‌دهنده ادامه تلاش‌های مذبوحانه ایالات متحده در راستای مواجهه با نظام و ملت ایران است. برخی اهداف اعلامی این گروه عبارتند از:

- بهره‌گیری  از مشاوران و خبرگان مسائل ایران برای پیشبرد سیاست‌های تقابلی ترامپ 

- هماهنگی میان نهادهای دولتی آمریکا در مواجهه با ایران 

-همکاری با جامعه بین‌الملل جهت تغییر رفتار ایران ( خصوصا در منطقه)

- فشار حداکثری اقتصادی به ایران 

- تحریم دولت‌هایی که از تحریم‌های ضدایرانی دولت ترامپ پیروی نمی‌‌کنند

  سابقه تقابل وزارت امور خارجه آمریکا با ایران 

تقابل مستقیم وزارت امور خارجه آمریکا و حتی وزارت خزانه‌داری این کشور با جمهوری اسلامی ایران، سابقه‌ای 40 ساله دارد. از دوران ریاست‌جمهوری جیمی کارتر (همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران) تاکنون شاهد شکل‌گیری مخفیانه چنین کارگروه‌ها و اتاق‌های فکری علیه ایران بوده‌ایم. بسیاری از این گروه‌ها در ذیل ساختار وزارت امور خارجه ایالات متحده و  برخی دیگر از آنها، در قالب گروه‌های مستقل ( اما وابسته به نهادهای امنیتی آمریکا) مشغول ‌فعالیت علیه 

کشورمان بوده و هستند. 

تشکیل گروه اقدام آمریکا علیه ایران، با هدف براندازی نظام و ایجاد شکاف میان حاکمیت و مردم در کشورمان صورت گرفته است. اگرچه این موضوع را افرادی مانند پمپئو و برایان هوک منکر می‌شوند‌ اما رویکرد عملی دولت ترامپ و به طور کلی تمامی دولت‌های آمریکایی، بر همین مبنا استوار بوده است. مایک پمپئو در خصوص تشکیل گروه «اقدام علیه ایران» می‌گوید: «هدف این نهاد جدید که کاملا زیر نظر وزارت امور خارجه آمریکاست،  بررسی و هماهنگی کلیه اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه آمریکاست. مسئولیت برایان هوک تلاش برای اجرای راهبرد فشار حداکثری دیپلماتیک و اقتصادی ضدایران است. راهبرد آمریکا در قبال ایران به یک راهبرد چندملیتی با مشارکت کشورهایی که خطر ایران درک می‌کنند، تغییر می‌یابد، راهبردی که هدف آن افزایش فشار بر ایران تا زمانی است که شاهد تغییر زیادی در رفتار ایران در داخل و خارج باشیم.»