پایگاه آمریکایی: ناوشکن سهند، می‌تواند مایه شرمساری نیروی دریایی آمریکا شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک پایگاه آمریکایی فعال در زمینه اخبار نظامی، ناوشکن «سهند» را «تهدیدی برای نیروی دریایی آمریکا» خواند و گفت که نمایش موفق قابلیت‌های رادارگریز این ناو ایرانی می‌تواند مایه شرمساری واشنگتن شود.به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  خبرگزای فارس، یک پایگاه آمریکایی فعال در زمینه اخبار نظامی الحاق ناوشکن «سهند» به نیروی دریایی ایران را «تهدیدی برای نیروی دریایی آمریکا» خواند و درباره چالش تازه این ناوشکن برای ایالات متحده و نیروهایش در منطقه خلیج فارس هشدار داده است.

روز شنبه با حضور فرمانده کل ارتش، فرمانده نیروی دریایی و جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در بندرعباس،  ناوشکن «سهند» به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. پیشرفته‌ترین ناوشکن بومی منطقه غرب آسیا توسط متخصصان نیروی دریایی ایران طراحی و ساخته شده است (جزئیات بیشتر).

پایگاه آمریکایی «تسک اند پِرپس» (Task and Purpose) درباره سهند گزارشی با این عنوان منتشر کرده است: «ایران در حال ارسال ناوشکن رادارگریز خود برای گلاویز شدن با آمریکا است».

این رسانه آمریکایی نوشت: «طبق گزارش رویترز، نیروی دریایی ایران روز شنبه یک ناوشکن جدید و بومی رادارگریز را به ناوگان خود اضافه کرد و پیوستن این ناوشکن جنگی به همراه سیستمهای رادارگریز آن به بقیه نیروی دریایی متعارف این کشور در دهانه تنگه از نظر استراتژیکی حساس هرمز، چالشی دیگر برای نیروی دریایی آمریکا است».

در این گزارش آمده است: «ناوشکن سهند اولین نوع جدید از ناوهای جنگی ایران است. دریادار دوم علیرضا شیخی در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفت که  طراحی این شناور با اتکا به دانش فنی داخلی نیروی داخلی بسیار جسورانه و مبتکرانه و با قابلیت‌های رادارگریز ساخته شده است. تلویزیون دولتی ایران همچنین ادعا کرده که این ناوشکن قابلیت‌هایی از قبیل حمل بالگرد را دارد و در آن پرتابگرهای اژدرها، انواع توپ های ضد هوایی و ضد سطحی، سامانه های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاعی نقطه‌ای، سامانه ضد زیردریایی، قابلیت رادار گریزی، افزایش برد عملیاتی، قابلیت مانور پذیری بالا و همچنین سامانه‌های الکترونیکی وجود دارد».

در ادامه گزارش «تسک اند پِرپِس» آمده است: «رونمایی از این ناوشکن، رونمایی از تازه‌ترین چالش تکنولوژیکی برای کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه است. پیشتر ارتش ایران در ماه اکتبر ادعا کرده بود که برد موشکهای بالستیک زمین به دریای خود را به ۷۰۰ کیلومتر افزایش داده و قادر به هدف قرار دادن هر کشتی در برد ۷۰۰ کیلومتری است».

به ادعای این رسانه آمریکایی، «در حالی که تا حد زیادی از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیروی دریایی ایران آزارهای کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را کاهش داده، اما این پیشرفت‌های اخیر در خلیج فارس تهدیدی رو به گسترش برای پرسنل نظامی آمریکا در منطقه است».

پایگاه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود از «شرمساری نیروی دریایی آمریکا» در صورت نمایش موفق توانمندی‌های ناوشکن سهند صحبت می‌کند.

در گزارش آمده است: «حتی اگر سهند به آغازگر اصلی مخاصمات بین دو کشور تبدیل نشود، نمایش موفق توانمندی‌های رادارگریز این ناو می‌تواند مایه شرمساری نیروی دریایی آمریکا شود چرا که همانطور که پایگاه "وار زون"(The War Zone) در ماه سپتامبر گزارش داد، شاید ناو یو اس اس زوموالت (USS Zumwalt) آمریکا جزو ناوهایی است که در آب‌های آزاد کمترین قابلیت را در زمینه رادارگریزی در اختیار دارد».