مثلث آنلاین: روزنامه لبنانی «الاخبار» نوشت، با توجه به اینکه آمریکا در موضعگیری دولت لبنان علیه حزب الله نا موفق بوده است، واشنگتن پروژه ای را برای تحت فشار قراردادن مسئولان و جناح های لبنانی آغاز کرده است.

پروژه جدید آمریکا فشار به جناحهای لبنان علیه حزب الله است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا ، این روزنامه روز دوشنبه در گزارشی افزود، صحت اطلاعاتی که روزنامه اماراتی 'نشنال' درباره تحریم های آمریکا علیه جنبش أمل و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان منتشر کرده هنوز مشخص نیست.
منابع نزدیک به بری این موضوع را بزرگنمایی توصیف کردند و برخی منابع نیز اعلام کردند که دیپلمات های آمریکایی پیام هایی در رد این موضوع ارسال کردند اما با این وجود نمی توان با این اطلاعات درز کرده به سادگی برخورد کرد چرا که این موضوع می تواند تهدید واضحی از سوی واشنگتن برای رئیس پارلمان لبنان باشد.
طبق گزارش این روزنامه، تلاش های اخیر «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا در بیروت برای دور کردن لبنان از حزب الله موفقیت آمیز نبود؛ موضع همپیمانان مقاومت بسیار قاطعانه بود چرا که حزب الله جزء اساسی ساختار لبنان و حیات سیاسی آن در دولت و پارلمان است و تحریم آن به معنای تحریم همه لبنانی ها است و موضعگیری های این چنینی چیزی بود که پمپئو از رئیس جمهوری و رئیس پارلمان لبنان شنید.
در حالی که دو هفته از خارج شدن پمپئو از بیروت می گذرد، روزنامه نشنال امارات روز گذشته (یکشنبه) از طرح آمریکا برای اعمال تحریم علیه جنبش أمل و رئیس پارلمان لبنان به دلیل روابط قدیمی آن با حزب الله و ایران خبر داد.
این روزنامه که معروف به ارتباطات قوی با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است از یک مسئول بلند پایه کاخ سفید نقل کرده که بری و شرکای آن اکنون زیر ذره بین دولت آمریکا هستند و از نظر آنها حزب الله و جنبش أمل یک تیم هستند.
این روزنامه اماراتی مدعی شد که این منابع آمریکایی معتقدند که این امر باید متوقف شود چرا که بری همچنان یک مرد وابسته به ایران در لبنان برای حمایت از حزب الله است که با تحریم های آمریکا مجبور می شود تا منصب خود را ترک کند یا سیاست خود را تغییر دهد هر چقدر بری در قدرت باقی بماند لبنان در رنج خواهد بود.
الاخبار نوشت که طرف لبنانی هنوز درباره صحت این اطلاعاتی مطمئن نیست اما اگر این اطلاعات صحیح باشد واشنگتن یک جریان جدید ضد موضع رسمی لبنان درباره تحریم ها و حزب الله آغاز کرده است.
آمریکا می خواهد این پیام را انتقال دهد که حزب های اصلی لبنان باید انتخاب کنند و اگر از حزب الله دفاع کنند، سرنوشت آنها هرگز بهتر از سرنوشت آن نخواهد بود.
این نخستین باری نیست که آمریکایی ها غیرمستقیم بری و مسئولان جنبش أمل را تهدید می کنند، در کمتر از یک سال گذشته این موضوع مطرح شد اما پیش از اینکه به نقطه بحرانی برسد، فراموش شد.
روزنامه الاخبار در ادامه افزود، نماینده های آمریکا که در این مدت به لبنان سفر کردند مدام تحریم ها و تاثیر آنها بر اقتصاد لبنان را بخصوص در دیدار با بری رئیس جنبش أمل گوشزد کردند.
این روزنامه نوشت، به نظر می رسد که آمریکایی ها اصرار دارند تا بری را تحت فشار قرار دهند چرا که سخنان و رفتار وی در قبال مقاومت هرگز تغییری نداشته است.
او همیشه از گزینه مقاومت در نزاع با اسرائیل دفاع کرد و آخرین بار به پمپئو اعلام کرد که «آیا تاریخ مرا می دانی؟ من کسی هستم که جریان مقاومت را آغاز کردم' و این جمله برای خشمگین کردن وزیر امور خارجه آمریکا کافی بود.
برخی از منابع لبنانی انتشار این خبر از سوی روزنامه اماراتی نشنال بخصوص در این روزها که سفر وی به عراق و دیدار با مراجع دینی و سیاسی این کشور موفقیت آمیز بوده با حضور بری در قطر مرتبط می دانند.
روزنامه الاخبار نوشت که تصمیم آمریکا برای تحریم بری دیوانگی است چرا که روابط بری و حزب الله بسیار قویی است و پیشتر نیز تلاش های غربی و عربی شدیدی برای جدایی بین آنها برای ارتباط با شیعیان لبنان صورت گرفته اما این تلاش ها روابط و اتحاد آنها را مستحکم تر و ائتلاف آنها در برابر آمریکا را قوی تر کرده است.
این روزنامه لبنانی اضافه کرد که روزنامه نشنال امارات، بری را مرد ایران در لبنان معرفی کرد در حالی که بر هیچ کس در داخل و خارج لبنان پوشیده نیست که رئیس پارلمان لبنان هیچگاه منکر این نشده که وی مسئول اول شیعیان و نماینده اول آنها در دولت است.
او از اولین کسانی است که از طریق حزب الله روابط بسیار قوی با ایران دارد اما آنچه در تصمیم آمریکا اگر صحت داشته باشد برای این کشور خطرناک خواهد بود، این است که این تصمیم تنها علیه یک جریان و حزب نیست بلکه بری به عنوان رئیس پارلمان روابط محکمی با جناح های سیاسی در لبنان دارد.
باید در نظر داشت که ارتباطات وی با داخل و خارج لبنان و عرب ها و غربی ها کمک بزرگی در حل اختلاف ها در این کشور است و همیشه باب ارتباط ها را بازگذاشته است. همچنین او تنها حلقه ارتباط با جناح شیعه در لبنان در میان حزب الله و جنبش أمل است که نقش تعیین کننده دارد.
روزنامه الاخبار در پایان افزود، باید دید آیا تصمیم آمریکا برای حمله به موسسات و دولت لبنان از پارلمان شروع شده و به کاخ بعبدا خواهد رسید ؟ آیا بی پروایی آمریکا به این حد رسیده است؟