مثلث آنلاین: بر اساس بیانیه پایانی نشست سه جانبه ای که در مسکو با حضور نمایندگان ویژه کشورهای آمریکا، روسیه و چین در امور افغانسنان برگزار شد هر سه کشور نسبت به ضرورت خروج نظامیان خارجی از افغانستان به توافق رسیدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روز شنبه خبرگزاری فرانسه، نشست سه جانبه مسکو با موضوع افغانستان سرانجام با توافق طرف‌های شرکت کننده مبنی بر خروج نیروی‌های نظامی از افغانستان به پایان رسید.
در پی برگزاری نشست مسکو، نمایندگان روسیه و چین نیز از طرح آمریکا برای خروج نظامیان از افغانستان حمایت کردند.
«زلمی خلیل زاد» مامور ویژه امور خارجه آمریکا برای پیگیری صلح افغانستان بعد از دیدار و گفت و گو با همتایان خود از روسیه و چین در مسکو گفت، خروج نظامیان نقطه عطف تلاش‌های صورت گرفته برای پایان جنگ طولانی مدت در افغانستان است.
نمایندگان شرکت کننده در نشست مسکو همچنین در بیانیه نهایی خود به تعهد طالبان برای مقابله با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش در افغانستان اشاره کرده‌اند.
بر اساس بیانیه منتشر شده، طالبان تعهد داده‌ است که از طرف مناطق تحت کنترل آنها برای هیچ کشوری تهدیدی در آینده صورت نگیرد و هیچ گونه جذب و آموزش نیروهای تروریستی در این مناطق صورت نگیرد.
پیش از این نیز سفارت روسیه در کابل اعلام کرده بود که نشست سه جانبه صلح افغانستان با حضور نمایندگان کشورهای روسیه، آمریکا و چین روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه جاری در مسکو برگزار می شود.
بنا بر خبر نامه سفارت روسیه در کابل ، قالب این نشست سه جانبه مانند دیگر نشست‌های صلح آمریکا و گروه طالبان نبود بلکه در چارچوب تلاش‌های بازیگران جهان مبنی بر ایجاد شرایط مناسب، جهت آغاز روند صلح در افغانستان بود.
این در حالی است که نشستی که قرار بود بین طرف های افغان در دوحه پایتخت قطر در روزهای 21 و 22 آوریل (یکم و دوم اردیبهشت ماه ) برگزار شود به دلیل مخالفت ها با اعزام هیات 250 نفری دولت افغانستان و احزاب سیاسی لغو شد و البته اکنون دولت قطر مسئول لغو این نشست اعلام شده و طالبان دولت کابل را متهم به کارشکنی در این نشست کرده است.
آساق**9473**1104**