مثلث آنلاین:کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، همزمان با پیگیری طرح استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با خودداری «ویلیام بار» وزیر دادگستری برای ارائه گزارش کامل تحقیقات روسیه به کنگره، بار دیگر در مصاف با رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفته اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا، پس از 22 ماه تحقیقات در نهایت چندی پیش نتایج گزارش خود را تحویل داد و وزارت دادگستری آمریکا به ریاست «ویلیام بار» دادستان کل، نسخه سانسور شده این گزارش را شامل بیش از چهارصد صفحه منتشر کرد.
در تازه ترین تحول، «جرولد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به وزارت دادگستری آمریکا تا روز دوشنبه فرصت داده تا زمینه دسترسی به گزارش سانسورنشده مولر را فراهم کند.
آسوشیتدپرس درگزارشی در این زمینه نوشت: دموکرات ها در زمینه استیضاح ترامپ دچار اختلاف شده اند اما آنها دشمن مشترک و وجه تقابل سیاسی جایگزینی را در ویلیام بار وزیر دادگستری یافته اند.
درخواست ها برای استیضاح ویلیام بار در درون حزب دموکرات بعد از حضور وی در جلسه سنا مطرح شده است. وی دو بار دست رد به سینه مجلس نمایندگان آمریکا زده است: نخست با خودداری از ارائه گزارش کامل و سانسور نشده مولر و دیگری با خودداری از شرکت در نشست پاسخگویی به نمایندگان.
دموکرات ها در پاسخ به این اقدام او تهدید کرده اند ویلیام بار را به خاطر تلاش جنایی علیه کنگره پاسخگو خواهند دانست؛ روندی قانونی که ممکن است مدتها طول بکشد.
اختلافات با ویلیام بار، دموکرات ها را عصبانی کرده و توجه آنها را به طورموقت از موضوع استیضاح ترامپ سلب کرده است.
مقاومت ترامپ درباره تحقیقات دیگری از سوی کنگره و شهادت مولر در کنگره از دیگر تحولاتی که درآینده می توان انتظار داشت.
تاکنون، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و نادلربر تحقیقات درباره ترامپ، معاملات تجاری و عملکرد دولت او تاکید داشته اند. اگر دموکرات ها قصد استیضاح ترامپ را داشته باشند به نظر می رسد که بخشی از این روند را از طریق نظارت خود بر عملکرد رئیس جمهورشان انجام داده اند.
خودداری ترامپ از پاسخگویی به درخواست های آنها -که اتفاقات مربوط به ویلیام بار فقط یکی از چندین نمونه از آن است- می تواند موضع آنها را در پیگیری موضوع استیضاح رئیس جمهور تقویت کند.
پلوسی در این زمینه گفته است که استیضاح هرگز از روی میز برداشته نشده است.
رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا همچنین منتقد ویلیام بار است و وی را متهم به دروغگویی به کنگره درباره ارتباطاتش با مولر کرده است و می گوید وی با دروغ گفتن به کنگره مرتکب جرم شده است.
«کِری کوپک» سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا اتهام پلوسی را «غیرمحتاطانه، غیرمسئولانه و نادرست» توصیف کرده است.
اما دیگر اعضای فراکسیون پلوسی با الفاظ شدیداللحن تری ویلیام بار را هدف قرار داده اند.
«دیوید سیسلین» نماینده حزب دموکرات و یکی دیگر ازاعضای کمیته قضایی بعد از خودداری ویلیام بار از شرکت در جلسه پاسخ به نمایندگان گفت: این یک سوء عملکرد جدی است و تلاشی جدی از سوی دولت برای جلوگیری از نظارت های کنگره است و در حقیقت می تواند به خودی خود زمینه ای برای استیضاح باشد.
ترامپ گفته است که تصمیم گیری درباره شهادت مولر در کمیته قضایی سنا بر عهده ویلیام بار است.
خبرگزاری رویترز پیش بینی کرده که این موضوع در کنار درخواست نادلر رئیس کمیته قضایی برای تعیین روز دوشنبه برای ارائه گزارش کامل مولر موضوعات اصلی مورد توجه در واشنگتن در این هفته باشد.
این خبرگزاری در این زمینه گزارش داد کنگره و ترامپ درباره تحقیقاتی که نادلر و برخی دیگر از رهبران کمیته قضایی هدایت آن را برعهده خواهند داشت در مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت.
لیندسی گراهام رئیس جمهوری خواه کمیته قضایی سنای آمریکا درنامه ای به مولر از وی پرسیده که آیا حاضر به شرکت در این کمیته هست یا نه. دفتر بازرس ویژه از اظهارنظر درباره این دعوت خودداری کرده است.
اگر ویلیام بار به درخواست کمیته قضایی پاسخ ندهد انتظار می رود کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اقدامی را بکار بندد که در نهایت به تشکیل پرونده در دادگاه علیه او منجر شود که ممکن است با جریمه و حتی زندانی شدن او به خاطر خودداری از پیروی از درخواست کمیته مذکور مواجه شود.
ترامپ همچنین روز جمعه گفت در روزهای آتی درباره اجازه به «دن مک گان» وکیل حقوقی سابق کاخ سفی برای شهادت در کنگره تصمیم گیری خواهد کرد. در گزارش مولر عنوان شده که مک گان به اعضای تیم تحقیقات گفته است که ترامپ در تلاش برای اخراج مولر با او تماس گرفته است.