مثلث آنلاین: باوجود تلاش های مذبوحانه ایالات متحده آمریکا برای باج خواهی از دولت عراق در قبال اعطای معافیت از تحریم های ضد ایرانی، اما خبرها حاکی از دست رد بغداد به سینه واشنگتن است.

باج‌خواهی آمریکایی‌ها از عراق / دست رد بغداد به سینه ترامپ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری مهر ، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: همزمان با پافشاری دولتمردان عراقی بر عدم تبعیت بغداد از تحریم‌های ضد ایرانیِ ایالات متحده آمریکا، به نظر می‌رسد که فشارهای واشنگتن بر بغداد برای پیروی از این تحریم‌ها ادامه دارد. این درحالی است که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق همواره تأکید کرده است که بغداد جزئی از منظومه تحریمی علیه ایران نبوده و از تحریم‌ها پیروی نمی‌کند.

در همین راستا، آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکایی‌ها به باج خواهی و باج گیری از دولتمردان عراقی متوسل شده اند تا شاید از این رهگذر بتوانند مانع از عدم پیروی بغداد از تحریم‌های ضد ایرانیِ واشنگتن شوند. روزنامه‌های عرب زبان از جمله «العربی الجدید» اعلام کرده اند که آمریکایی‌ها اعطای معافیت تحریمی به بغداد را مشروط به انعقاد قراردادها و توافقنامه‌های هنگفت با شرکت‌های آمریکایی کرده اند.

این درحالی است که دولت بغداد ضمن مخالفت با باج خواهی‌های ایالات متحده، در این زمینه دست رد به سینه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا زده است. عبدالمهدی اخیراً در جریان دیدار با سفرای برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و انگلیس گفته است: «بغداد جزئی از تحریم هایِ ضد ایرانی نخواهد بود».

وی همچنین در واکنش به شرط و شروط ایالات متحده برای اعطای معافیت تحریمی به بغداد در قبال ارائه تسهیلات به شرکت‌های آمریکایی از سوی عراق، صراحتاً اعلام کرده است که چنین مسأله ای اتفاق نخواهد افتاد. این بدان معناست که تلاش‌های بی وقفه ایالات متحده آمریکا برای باج خواهی از عراق به بهانه عدم تبعیت آن از تحریم‌ها علیه ایران، با شکست مواجه شده است.

در واقع، آمریکایی‌ها با باج خواهی از بغداد، به دنبال آن هستند تا عراق را وارد منازعات خود با جمهوری اسلامی ایران کرده و این کشور را به عرصه‌ای برای رویارویی با تهران تبدیل کنند. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که دولتمردان عراق همواره و در مناسبت‌های مختلف تأکید کرده اند که نمی‌خواهند کشورشان به میدان مناقشات بین المللی تبدیل گردد؛ مسأله ای که هیچگاه واشنگتن بدان توجه نکرده است.

در همین راستا، بغداد همواره بر لزوم دور ماندن خود از صف بندی‌های منطقه‌ای و بین المللی که ایالات متحده آمریکا برای پیوستن عراق بدان تلاش می‌کند، تأکید کرده است. تمامی احزاب و جریان‌های سیاسی در عراق نیز بر این مسأله تأکید دارند که این کشور نباید به عرصه‌ای برای تقابل‌های بین المللی مبدل گردد.

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا از عراق به عنوان پایگاهی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران بهره‌برداری کنند. این مسأله آنجا بیشتر آشکار شد که پیشتر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در سخنانی اعلام کرده بود که مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق رصد فعالیت‌های ایران است.

از همین روی، پر واضح است که اهداف ضد ایرانیِ ایالات متحده آمریکا در عراق تنها به مسأله تحریم‌ها و اعطای معافیت تحریمی به بغداد محدود و محصور نمی‌شود و جوانب دیگر را نیز در بر می‌گیرد. درهمین ارتباط، پیشتر «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق نیز اعتراض خود را اعلام کرده است.

وی پیشتر در جریان دیدار با «هینیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس دفتر نمایندگی این سازمان در عراق صراحتاً گفته بود: «عراق به داشتن روابط حسنه و متوازن و برابری با تمام کشورها و دیگر دولت‌های دوستدار صلح بر اساس منافع مشترک بدون دخالت در امور داخلی‌اش و بدون اینکه خدشه‌ای به استقلال و حاکمیتش وارد شود، چشم دوخته است، همچنین اینکه تبدیل به ایستگاهی برای آزار و اذیت هر کشوری تبدیل شود، مخالف است».

علاوه بر آنچه که گفته شد، واشنگتن برای به ثمر نشاندن تلاش‌های مذبوحانه خود در عراق، همچنین تلاش می‌کند تا میان دولت و احزاب و جریان‌های سیاسی تفرقه افکنی کند. آمریکایی‌ها با تبلیغات رسانه‌ای تلاش می‌کنند تا احزاب و جریان‌های سیاسی را که در واقع منتقد دولت بغداد هستند، مخالف آن جلوه داده و بدین ترتیب، زمینه ظهور و بروز مناقشه در این کشور را فراهم آورند.

باج‌خواهی آمریکایی‌ها از عراق / دست رد بغداد به سینه ترامپ

این درحالی است که قاطبه احزاب و جریان‌های سیاسی عراقی اعتقاد دارند که انتقاد سلاحی در راستای اصلاح است و نه تخریب. با این حال، واشنگتن تلاش می‌کند تا از رهگذر تفرقه افکنی میان اقشار مختلف عراق ازجمله دولت و احزاب سیاسی، زمینه برای نفوذ بیشتر به این کشور را برای خود فراهم آورد.

در هر صورت، ناگفته پیداست که فشارهای ایالات متحده آمریکا بر عراق در چارچوب استراتژی وهم‌آلود آن برای ضربه زدن به ساختار اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه به صفر رساندن صادرات نفت آن، تعریف می‌شود؛ استراتژی وهم آلودی که عراقی‌ها هم بارها نسبت به آن به واشنگتن هشدار داده اند.

درهمین ارتباط، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق می‌گوید: «سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران که ایالات متحده آمریکا در پیش گرفته است به معنای گذر از سیاست فشار به سیاست در تنگنای شدید قرار دادن دولت و ملت ایران است. این اقدام آمریکا پیامدهای مخاطره‌آمیز و فاجعه‌باری بر منطقه و به ویژه عراق خواهد داشت».

دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی ازجمله ائتلاف الفتح به رهبری «هادی العامری» نیز نسبت به سیاستهای تحریمی واشنگتن در قبال جمهوری اسلامی ایران هشدار داده و خواستار توقف هرچه سریع‌تر اقدامات ضد ایرانیِ آن شده اند. این احزاب و جریان‌های سیاسی عراقی به خوبی به این مسأله واقف هستند که سیاست تحریمی واشنگتن در قبال تهران، عراق را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

براساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که دولت عراق و جریان‌های سیاسی این کشور، جملگی در برابر زیاده خواهی‌های ایالات متحده آمریکا و باج خواهی‌های آن از بغداد هوشیار بوده و به نظر نمی‌رسد که در سایه این هوشیاری، واشنگتن به اهداف خود در عراق که عمدتاً بر مبنای استراتژی‌های ضد ایرانیِ پایه ریزی شده است، دست یابد.