مثلث آنلاین:وزیر امور خارجه آمریکا با یک وظیفه غیرمعمول و بیهوده یعنی محکم ایستادن در برابر قدرت رقیب، به روسیه می‌رود؛ در حالی که رئیس جمهور کشورش از در سازش با روسیه درآمده است!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌نویسد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سوچی دیدار می‌کند؛ دیداری که در عالی‌رتبه‌ترین سطح مشارکت آمریکا با رهبری روسیه از زمان نشست هلسینکی در ژوئیه برگزار می‌شود.

سفر پمپئو به روسیه کمتر از دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد که رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی تحقیقات خود را ارائه داده که نتیجه آن این بود که روسیه در این انتخابات مداخله کرده اما کمپین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تبانی با مسکو نداشته است.

ترامپ پس از سپری کردن دو سال نخست ریاست جمهوری‌اش زیر ابر تحقیقات مولر، در تاریخ سوم مه یک تماس تلفنی یک ساعته با ولادیمیر پوتین داشت که آن را به عنوان یک گفت‌وگوی بسیار مثبت تحسین کرد.

ترامپ گفت، پوتین به وی اطمینان داده که روسیه در ونزوئلا مداخله نمی‌کند؛ اظهاراتی که کاملاً مغایر با اظهارات مایک پمپئو و دیگر مقامات ارشد آمریکا بود که هفته‌ها از مسکو درخواست کرده بودند تا از حمایت از نیکولاس مادورو، رئیس جمهور چپ گرای ونزوئلا دست بردارد.

ونزوئلا تنها یکی از چندین موضوعی است که آمریکا و روسیه بر سر آنها اختلاف دارند. دیگر مسائل شامل جنگ سوریه، تعهدات کنترل تسلیحاتی و جنگ در اوکراین است؛ اوکراینی که قدرتهای غربی پنج سال است در تلاشند تا به پایان حمایت مسکو از جدای طلبان مسلح کمک کنند.

جاناتان کاتس، یکی از مقامات سابق آمریکا که بر مسائل اروپای شرقی و مرکزی متمرکز است معتقد است که روسیه به دنبال این است که بینند آیا پایان تحقیقات مولر می‌تواند آغاز جدیدی برای آن با ترامپ باشد یا خیر؛ ترامپی که پوتین از او در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی در برابر هیلاری کلینتون حمایت کرد.

کاتس می‌گوید: به نظر من مسکو در حال ارزیابی این است که آیا پس از انتشار گزارش مولر راه جدیدی برای عملیات در واشنگتن وجود دارد یا خیر.

گرچه ترامپ در رأس دولت آمریکا قرار دارد اما در واشنگتن منزوی است، چرا که عملاً تمامی مقامات ارشد دولتش از جمله پمپئو و قانونگزاران آمریکایی حامی یک موضع سفت و سخت‌تر در مقابل روسیه هستند، از جمله اعمال تحریم به خاطر مداخله انتخاباتی و الحاق شبه جزیره کریمه به مسکو در سال 2014 میلادی.

کاتس ادامه می‌دهد: برای پمپئو کار بسیار دشوار است چرا که طرفین صحبت در روسیه نمی‌دانند چه کسی از جانب آمریکا صحبت می‌کند.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفت: پمپئو که همچنین قرار است برای دومین بار در هفته‌های اخیر با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند، برای پیشرفت در یک حوزه مهم یعنی کنترل تسلیحاتی به طور خاص تلاش خواهد کرد.

معاهده "استارت جدید" قرار است در سال 2021 میلادی منقضی شود و ترامپ خواستار یک پیمان جایگزین وسیع‌تر شده که شامل چین نیز بشود.

حتی پمپئو نیز اذعان کرده که این اهداف بسیار خوشبینانه است. یکی دیگر از توافق کلیدی یعنی معاهده نیروهای اتمی میانبرد با خروج آمریکا با تکیه بر این ادعا که سیستم موشکی جدید روسیه این پیمان را نقض کرده، فروپاشید.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت: علیرغم اختلافات شدید در برخی مسائل مهم، روسیه و آمریکا اگر رو در رو با یکدیگر ملاقات نکنند اما روابط سازنده خود را درخصوص افغانستان و کره شمالی توسعه داده‌اند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: به نفع ما است که با روسیه روابط بهتری داشته باشیم. هر جا که ما نگرانی‌های داشته باشیم آنها را مستقیماً با روسیه مطرح می‌کنیم، اختلافات را کم کرده و حوزه‌هایی را که بتوانیم در آنها برای حفاظت و پیشبرد منافعمان همکاری کنیم، پیدا می‌کنیم.

اما ویکتوریا نولان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما نسبت به امیدها برای تحقق یک رابطه بهتر با روسیه تحت حکومت پوتین ابراز شک و تردید می‌کند.

وی می‌گوید: فقدان رهبری، اتحاد و ثبات در آمریکا بزرگترین چالش برای مقابله با روسیه‌ای است که مجدداً قدرت گرفته است.

نولان ادامه می‌دهد: آن چه ما نمی‌دانیم و باید متوجه آن شویم این است که آیا رئیس جمهور روسیه حقیقتاً خواستار بهبود روابط است یا خیر.

منبع/ ایسنا