مجله فارین پالیسی آمریکا در گزارشی تأکید کرد: دونالد ترامپ در درک درگیری‌های دو طرف فلسطینی و اسرائیلی دچار اشتباه شده است.

فارین پالیسی: طرح کاخ سفید مشکوک است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خالد الجندی، پژوهشگر مؤسسه بروکینگز در مقاله‌ای که در مجله فارین پالسی آمریکا به چاپ رسید، نوشت: طرح اقتصادی کاخ سفید برای غزه و کرانه باختری شک برانگیز است. بعد از گذشت دو سال، دولت ترامپ در مه 2019 اولین بخش از این طرح برای آغاز روند صلح را که انتظارها برای آنها طولانی شد، اعلام کرد.

الجندی در ادامه نوشت: کاخ سفید روزهای 25 و 26 ژوئن کنفرانس بین‌المللی را در منامه، پایتخت بحرین جهت تقویت سرمایه‌گذاری‌ها در کرانه باختری اشتغالی و نوار غزه برگزار خواهد کرد.

در ادامه این مقاله آمده است: هدف از این کارگاه که تحت عنوان "صلح برای شکوفایی" برگزار خواهد شد، جمع‌آوری ده‌ها میلیارد دلار تعهد مالی از سوی کشورهای عربی، آسیایی و اروپایی به عنوان کمک به اقتصاد فلسطین است.

الجندی در ادامه نوشت: هنوز تا این لحظه از ساختار سیاسی طرح صلحی که دولت آمریکا با نظارت جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس جمهوری این کشور تدوین کرده رونمایی نشده و دلایل بسیاری برای تردید نسبت به کارگاه اقتصادی پیشنهادی ترامپ در بحرین وجود دارند.

این تحلیل‌گر موسسه بروکینگز در ادامه نوشت: تعیین طرحی اقتصادی پیش از رویکرد سیاسی قطعاً شیوه نادرستی است. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که احتمالاً کشورهای حامی و سرمایه‌گذار برای طرحی که اطلاعی از آن ندارند و نمی‌دانند ماهیت آن چیست، حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند.

الجندی تأکید کرد: رؤسای جمهوری سابق آمریکا از رونالد ریگان گرفته تا باراک اوباما تلاش کردند سبک زندگی فلسطینی‌ها را بدون ایجاد چالشی مستقیم برای اشغالگران اسرائیلی تقویت کنند.

او افزود: این ایده که صلح اقتصادی بتواند جایگزین افق سیاسی معناداری شود، موفقیت‌آمیز نیست. در واقع بزرگترین مانعی که بر سر راه توسعه اقتصادی فلسطین وجود دارد همان محدودیت‌ها و شروطی که اشغالگران به کرانه باختری تحمیل کردند به همراه محاصره مستمر نوار غزه است و آنچه فلسطینی‌ها به آن نیاز دارند، نه حمایت مالی بلکه آزادی است.

ایسنا