پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

منابع رسانه‌ای از صدور حکم اعدام برای نوجوان ۱۸ ساله اهل قطیف در شرق عربستان خبر دادند. مقام‌های سعودی او را زمانی‌که چهارده سال داشت به اتهام مشارکت در تظاهرات ضد حکومتی بازداشت کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» آمریکا اعلام کرد، «مرتجی القریرص» نوجوان 18 ساله اهل استان عمدتا شیعه‌نشین القطیف در شرق عربستان، که چهار سال پیش به اتهام مشارکت «در تظاهرات روی دوچرخه با کودکان» در شهر العوامیه بازداشت شده است، با حکم اعدام روبرو است.

این شبکه تلویزیونی خاطرنشان کرد، طبق فهرست اتهامات مطرح‌شده علیه القریرص، او این «جرم» را زمانی مرتکب شد ‌که 10 سال داشت و تظاهرات گروهی متشکل از 30 کودک دوچرخه‌سوار را در جریان اعتراضات منطقه العوامیه هدایت می‌کرد.

بر این اساس، 3 سال بعد از این تظاهرات ضد حکومتی در العوامیه، مقام‌های سعودی مرتجی القریرص را زمانی‌که به همراه خانواده خود عازم بحرین بود در گذرگاه زمینی «ملک فهد»- که دو کشور را به هم متصل می‌کند- بازداشت کردند.

حالا با گذشت 4 سال از بازداشت القریرص، او 18 ساله شده است و در دادگاه جنایات تروریستی به اتهام عضویت در «یک گروه تروریستی تندرو» و «دیگر اتهامات مانند پرتاب کوکتل مولوتف به مرکز پلیس در العوامیه، ارتکاب خشونت در جریان اعتراضات، کمک به ساخت کوکتل مولوتف، تیراندازی به سمت نیروهای امنیتی و مشارکت در مراسم تشییع جنازه برادرش در سال 2011» محاکمه می‌شود. برادر مرتجی القریرص، یعنی« علی القریریص» در سال 2011 به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سعودی به شهادت رسید.

سی‌ان‌ان یادآور شد، نهاد حقوق بشر اروپایی- سعودی پیشتر گفته بود که مرتجی القریرص بعد از بازداشت شدنش به مدت چند ماه در سلول انفرادی به‌سر برد و نیروهای امنیتی به منظور گرفتن اعتراف از این متهم، او را تحت شکنجه قرار می‌دادند.

عربستان سعودی در آوریل گذشته حکم اعدام 37 متهم را اجرا کرد که اما برخی رسانه‌ها از شیعه بودن 32 نفر از اعدام‌شدگان خبر دادند.

مردم شرق عربستان طی سال‌های اخیر بارها در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم سعودی و کشتار ده‌ها معترض در شهرهای العوامیه و قطیف تظاهرات کرده‌اند، اما هر بار با سرکوب شدید نظامیان آل‌سعود مواجه شدند.

دیده‌بان حقوق بشر اواخر آگوست 2018 میلادی در بیانیه‌ای تلاش مقام‌های عربستان برای اعدام فعالان حقوق بشری این کشور را اقدامی «وحشتناک» توصیف کرده بود. اعدام در عربستان سعودی عموما به‌روش گردن زدن صورت می‌پذیرد.