محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر پنچشنبه در صفحه خود در توییتر خود به تعرض یک فروند پهپاد متجاوز آمریکایی به فضای سرزمینی ایران واکنش نشان داد و ضمن اعلام شکایت ایران از آمریکا به سازمان ملل، مختصات هدف قرار دادن و سقوط پهپاد گلوبال هاوک را منتشر کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «ایالات متحده علیه ایران تروریسم اقتصادی به راه انداخته، علیه ما اقدامات پنهانی انجام داده و اکنون به قلمرو ما دست‌درازی کرده است. ما به دنبال جنگ نیستیم ولی غیورانه از آسمان، زمین و آب‌های خود دفاع خواهیم کرد. ما این تجاوزگری جدید را به ملل متحد خواهیم برد و نشان خواهیم داد که ایالات متحده درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.»

دکتر ظریف با ارسال این دو تصویر در توییتر نوشت:

او همچنین در توییت دیگری درباره جزئیات این اقدام که در حریم هوایی ایران رخ داده نوشت: «در ساعت 00:14 پهپاد ایالات متحده از امارات متحده‌ی عربی به حالت مخفی بلند شد و حریم هوایی ایران را نقض کرد. در ساعت 04:45 در مختصات 25°59'43"شمالی 57°02'25"شرقی و در نزدیکی کوه مبارک مورد هدف قرارداده‌شد. ما قطعات پهپاد نظامی ایالات متحده را در در آب‌های منطقه‌ای خودمان -جایی که به آن شلیک کردیم- جمع‌آوری کردیم.»

پهپاد گلوبال هاوک بزرگ‌ترین پهپاد جهان و یکی از مدرن‌ترین پهپادهای فعال در ارتش آمریکا محسوب می‌شود و ریسک آمریکا برای استفاده از آن جهت جاسوسی از حریم هوایی ایران جای تامل دارد. این پهپاد قدرت تجسس هوایی و ثبت تصاویری باکیفیت و همچنین شنود در شعاعی بیش از 500 کیلومتر را دارد و ایران برای جلوگیری از شناسایی خطوط دفاعی‌اش در این مقطع حساس، گزینه‌ای جز هدف قرار دادن این پهپاد و سایر هواپیمای جاسوسی و شناسایی ندارد.