رئیس‌ جمهور آمریکا از ائتلاف امنیتی میان کشورش با ژاپن که سنگ بنای سیاست‌های امنیتی توکیو است انتقاد کرد.

انتقاد ترامپ از معاهده امنیتی ژاپن و آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در آستانه مذاکرات او با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن طی روزهای آینده در حاشیه اجلاس گروه 20 در شهر اوزاکا مطرح شده‌اند.
دونالد ترامپ این اظهارنظرها را در پاسخ به پرسشی در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز درباره دیدگاهش نسبت به معاهدات دوجانبه‌ با کشورهای مختلف از جمله ژاپن مطرح کرد.
توکیو و واشنگتن در عین حال مذاکرات تجاری سختی نیز با یکدیگر دارند، چرا که دولت ترامپ به دنبال پایین آوردن کسری تجاری آمریکا است.
ترامپ در اظهارنظر اخیرش در این مصاحبه گفت: تقریباً تمامی کشورهای جهان دارند بهره‌برداری چشمگیری از آمریکا انجام می‌دهند. حتی ژاپن از معاهده‌اش با آمریکا بهره می‌برد. ما با ژاپن معاهده امنیتی داریم و اگر ژاپن مورد حمله قرار گیرد جنگ جهانی سوم را ما باید بجنگیم.
وی افزود: این ما هستیم که وارد جنگ خواهیم شد و از آنها محافظت خواهیم کرد و با مایه گذاشتن از جان و مالمان خواهیم جنگید. پس به این ترتیب این ما هستیم که باید به هر قیمتی بجنگیم، درست است؟ اما اگر به ما حمله شود ژاپن مجبور نیست اصلاً به کمک ما بیاید و آنها صرفاً می‌توانند بنشینند و این جنگ را از تلویزیون‌های سونی خود تماشا کنند.


این در حالی است که یوشیهیده سوگا دبیر ارشد کابینه ژاپن در پاسخ به درخواست برای اظهارنظر درباره این صحبت‌های ترامپ گفت: دولت‌های دو کشور بحثی درباره بازبینی در معاهده امنیتی دوجانبه نداشته‌اند. او همچنین با این‌که چنین معاهده‌ای غیرعادلانه است مخالفت کرد.
او در کنفرانسی خبری اظهار کرد: وظایف آمریکا و ژاپن بین دو کشور متوازن است.
آمریکا براساس این معاهده امنیتی دوجانبه مربوط به زمان پایان جنگ جهانی دوم با ژاپن، متعهد به دفاع از ژاپن شده و ژاپن نیز برطبق این معاهده متعهد به کنار گذاشتن حقش برای به راه انداختن جنگ شده است.
برطبق این معاهده ژاپن خاکش را در اختیار پایگاه‌های نظامی آمریکا به منظور قدرت‌نمایی در آسیا قرار داده است.
ترامپ قرار است در جریان اجلاس گروه 20 در اوزاکای ژاپن در تاریخ ۲۸- 29 ژوئن 9 نشست دو جانبه با رهبران کشورهایی از جمله ژاپن، چین و روسیه داشته باشند.