روایت‌ها در مورد علت واقعی که ترامپ را از ضربه نظامی به ایران بازداشت، متفاوت است؛ که عمده آن‌ها مبتنی بر ترس ترامپ از خسارت‌های انسانی محتمل یا احتیاط او برای جلوگیری از ورود به جنگی ویرانگر در منطقه است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

الجزیره نوشت: در ادامه این مطلب آمده است: قطر عبدالله باعبود، مدیر سابق مرکز مطالعات خلیج (فارس) شرایط فعلی را خطرناک می‌داند که نیازمند محاسبات دقیق است. وی بر این مساله تاکید می‌کند که موضوع به خسارت‌های انسانی مربوط نیست. ترامپ می‌داند که با یک کشور قدرتمند و استوار مواجه است که در برابر آن تسلیم نمی‌شود؛ بلکه با صبر استراتژیک و زیرکی برای فهم سیاست آمریکا تعامل می‌کند.

 

باعبود معتقد است که آمریکا رفتاری مستبدانه دارد، اما اکنون زمان حکمت و عقلانیت است؛ چرا که منطقه به سمت لبه پرتگاه می‌رود که این به نفع هیچ کس نیست. قدرتنمایی برای آمریکا فایده‌ای ندارد و حال، دولت‌های عربی باید به جای اینکه از آمریکا درخواست حمله به ایران را کنند، بهتر است دست دوستی به سمت ایران دراز کنند.

 

اما در میان کارشناسان آمریکایی، بردلی بلایکمن، سیاستمدار و مشاور رسانه‌ای مدعی است که علت عقب نشینی ترامپ از هدف گرفتن ایران به دلیل عدم تناسب سقوط یک پهپاد با خسارت انسانی گسترده در نتیجه حمله به تهران است.

 

بلایکمن بر این عقیده است که ترامپ محتاطانه رفتار کرد، اما عقب نشینی او از این حمله به معنای آن نیست که نیتی برای وارد آوردن ضربه به ایران در زمانی دیگر نداشته باشد؛ چرا که ناگزیر دولت آمریکا به ساقط شدن پهپاد خود توسط ایران پاسخی می‌دهد.

 

وی صحبتش را با تاکید بر این مساله پایان داد که ایران برای تحریک آمریکا تلاش می‌کند، اما ایالات متحده در واکنش به این تحریک‌های ایران درنگ می‌کند، تا هم پیمانانش در منطقه را از اسیب حفظ کند.