رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد که نهایت تلاش‌هایش را طی روزهای آینده برای جلوگیری از تنش میان ایران و آمریکا صورت خواهد داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، امروز- پنجشنبه- طی کنفرانسی مطبوعاتی در توکیو، پایتخت ژاپن، اعلام کرد که تمام تلاش‌ها را به منظور «جلوگیری از تنش نظامی» میان ایران و آمریکا انجام خواهد داد «تا هیچ طرفی دست به اقدامی غیرقابل جبران نزند».

ماکرون گفت: «ضرورت دارد که امروز همگان برای کاهش شدت تنش اقدام کنند.» او تأکید کرد که این مسئله را روز جمعه در دیدارش با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، که در حاشیه اجلاس سران «گروه 20» در «اوساکا» انجام خواهد شد، در چارچوب تلاش‌‌هایش برای جلوگیری از تنش نظامی، مورد بحث قرار خواهد داد.

وی در عین حال مدعی شد که فرانسه نیز مشابه آمریکا، «عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را هدف استراتژیک خود تلقی می‌کند».

وی اظهارات خصمانه دیگری را علیه ایران بر زبان راند و گفت که «فشارها علیه ایران، به‌ویژه از سوی کشورهای اروپایی امضا کننده توافق هسته‌ای سال 2015 در وین باید ادامه یاید».

رئیس‌جمهوری فرانسه به تماس تلفنی خود با همتای ایرانی‌اش «حسن روحانی» در روز سه‌شنبه، اشاره کرد و گفت که قصدش از این گفت‌وگوی تلفنی این بود که به طرف ایرانی تأکید کند «هرگونه خروج از توافق هسته‌ای، اشتباه خواهد بود و هرگونه اشاره‌ای به این رویکرد، اشتباه خواهد بود.»

وی، روز گذشته نیز در مصاحبه‌ با ان‌اچ‌کی (رادیو تلویزیون ملی ژاپن)، اعلام کرده بود که ایران و قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا برای بازگشت به گفت‌وگو باید راه‌هایی پیدا کنند تا از افزایش تنش‌ها جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید

روحانی در گفت‌وگو با مکرون: آمریکا عامل اصلی تنش در منطقه است

پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در اردیبهشت سال گذشته و از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای، تنش بین دو کشور افزایش یافته است. در این مدت قدرت‌های اروپایی ادعا می‌کنند که در حال برداشتن گام‌هایی برای زنده نگه‌داشتن برجام هستند.