وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به گام دوم ایران مطابق برجام در برابر بدعهدی غرب گفت که این اقدام باعث تحریم های بیشتر علیه ایران خواهد شد.

واکنش پمپئو به گام دوم ایران درعمل به بندهای پایانی برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری مهر ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به توسعه برنامه هسته ای ایران، از تحریم های جدید خبر داد.

پمپئو در توییتر نوشت: آخرین گسترش برنامه هسته ای ایران منجر به انزوای بیشتر و تحریم های بیشتر علیه این کشور خواهد شد. کشورها باید از عدم غنی سازی کامل برنامه هسته ای ایران برای مدت طولانی، مطمئن شوند.

وی افزود: رژیم ایران اگر با سلاح های هسته ای مسلح شود، خطر بیشتری برای جهان خواهد داشت.

روز گذشته در حدود 14 ماه پس از خروج آمریکا از برجام و تداوم ناتوانی اروپا از عمل به توافقات برجامی گام دوم ایران برای کاستن از تعهدات برجامی را اعلام شد.

طبق اعلام ایران، فرایند غنی‌سازی اورانیوم ایران از روز یکشنبه به بالای ۳.۶۷ درصد افزایش خواهد یافت. تهران همچنین هشدار داد در صورتی که سایر طرف‌ها برای عمل به تعهدات خود اقدام نکنند بعد از 60 روز گام سوم را برخواهد داشت.

گفتنی است 10 تیرماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتیجه گام اول ایران در واکنش به بد عهدی غرب در برجام و عبور ذخایر اورانیوم ایران با غنای ۳.۶۴ درصد از سقف 300 کیلوگرم را تأیید کرد

ایران بر اساس بندهای ۲۶، 36 و 37 برجام تصمیم گرفته است که از تعهداتش در توافق هسته‌ای بکاهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در آخرین گزارش خود، برای پانزدهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تأیید کرده بود.

قریب به 2 ماه پیش، شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن آمریکا به دلیل خروج از برجام، از کشورهای اروپایی باقی‌مانده در این توافق نیز به خاطر کُندی و کم کاری در تأمین تعهدات‌شان به شدت انتقاد کرد.

ایران همچنین در بیانیه هشدار آمیز خود به کشورهای باقی‌مانده در برجام 60 روز فرصت داده بود تا به تعهدات‌شان به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند، در مرحله بعدی تهران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به تغییر رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف می کند. روز گذشته در پایان مهلت 60 روزه ایران هشدار خود را عملی کرد.