پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ سردبیر روزنامه رأی الیوم و تحلیلگر رسانه های عربی با اشاره به ناپدید شدن نفتکش اماراتی در تنگه هرمز و احتمال ارتباط مقامات انگلیس یا امارات با این ماجرا و نیز تهدید اخیر مقام معظم رهبری در خصوص پاسخ ایران به گروگان گیری نفتکش ایرانی به دست دولت انگلیس نوشت: نفتکش در برابر نفتکش، هواپیما در برابر هواپیما و شلیک ده یا بیست موشک در جواب یک موشک، این همان معادله جدید است. توصیه می کنم تهدیدهای رهبر معظم ایران را کاملا جدی بگیرید.
­عبد الباری عطوان در ستون ویژه خود در روزنامه الکترونیکی رأی الیوم با استناد به سخنان رهبر انقلاب نوشت: "ایران در زمان و مکان مناسب به گروگان گیری خبیثانه نفت کش خود به دست انگلیس پاسخ خواهد داد، این اقدام دزدی دریایی بود که می خواستند آن را قانونی جلوه دهند، اما این دزدی بی جواب نخواهد ماند".
ابهام و پیچیدگی همیشه و در همه جا حرف اول را می زند، اما با توجه به تنش کنونی که منطقه فرا گرفته است، هیچ آتشی هم بدون دود نخواهد بود، تنشی که با سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا با موشک های ایران در پی نقض حریم هوایی این کشور به اوج خود رسید و موجب شد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 10 دقیقه پیش از آغاز حمله انتقامجویانه و پرواز جنگنده ها، با ترس و وحشت از نتیجه (درگیری) از آن صرف نظر کند.
سخنگوی دولت امارات عربی متحد در بیانیه ای رسمی با تکذیب ارتباط کشورش با نفتکش "ام تی ریاح" که پرچم پاناما بر فراز آن برافراشته شده بود، گفت: این نفتکش که متعلق به ابوظبی نبوده و هیچ تبعه اماراتی نیز جزو خدمه آن نیست، درخواست کمک نداشته است.
یادآور می شوم نفتکشی که نیروی دریایی انگلیس با 300 هزار تن نفت ایران در تنگه جبل الطارق توقیف کرد ، نیز پرچم پاناما را برافراشته بود و نه تنها حتی یک نیروی ایرانی نداشت، بلکه کاپیتان آن هندی بود و سایر خدمه آن نیز از اتباع کشورهای آسیایی بودند.
بعید هم نیست ارتباطی بین این نفتکش ربوده شده و مقامات انگلیسی یا اماراتی یا هردو طرف وجود داشته باشد. سخن گفتن از ربوده شدن ماشین، هواپیما یا حتی یک کاروان شتر آسان است اما ناپدید شدن نفتکشی غول پیکر با بیش از دو یا سه میلیون بشکه نفت در یکی از پر ازدحام ترین مناطق جهان با تعداد زیادی کشتی و نفتکش، آنهم در سایه تنش های فعلی و نظارت دقیق، حداقل برای من غیر قابل درک است، حتما باید قطعه گم شده ای وجود داشته باشد، شاید هم بعضی ها بخواهند آن را پنهان کنند.
دولت انگلیس قصد داشت به ائتلاف بین المللی بپیوندد که ترامپ به منظور تضمین به اصطلاح دریانوردی آزاد در تنگه هرمز برای تشکیل آن فراخوان داد، اما گروگان گیری این کشتی اشتباه بزرگی بود، آنهم به بهانه هایی از جمله اجرای تحریم های اروپا با جلوگیری از ارسال محموله این نفتکش به بندر بانیاس سوریه، در حالی که اتحادیه اروپا یا هیچیک از اعضای آن تا به این لحظه حمایت خود را از این گروگان گیری اعلام نکرده اند.
اما نتیجه نهایی که نمی توان آن را نادیده گرفت این است که تنگه هرمز دیگر مثل گذشته و پیش از تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران، برای دریانوردی و مشخصا تردد نفتکش ها امن نیست، منفجر شدن شش نفت کش در خلیج عمان و ناپدید شدن نفتکشی که هنوز از سرنوشت آن خبری در دست نیست نیز مؤید همین واقعیت است.