اوایل خرداد در 28 کشور اتحادیه اروپا انتخابات برای ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا برگزار شد؛ انتخاباتی که استقبال از آن در دو هه گذشته بی‌سابقه بود و برخلاف سیر نزولی انتخابات دهه‌های اخیر، به ۵۱ درصد رسید.

واگرایی در اتحادیه اروپا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مرتضی مکی/ کارشناس مسائل اروپا در مثلث نوشت: 

انتخابات اخیر پارلمان اروپا، یک تغییر صحنه سیاسی را در این اتحادیه رقم زد به‌گونه‌ای‌که احزاب سنتی راست و چپ میانه رای بزرگی را از دست دادند و راست‌گرایان ملی‌گرا با شعارهای ضدمهاجر، سبزها و لیبرال‌ها رای این گروه‌ها را جذب کردند. 

نتایج انتخابات پارلمان اروپا را در دو سطح داخلی کشورهای اتحادیه اروپا و در سطح کلان یعنی پارلمان اروپا می‌توان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در سطح کلان، احزاب راست افراطی و پوپولیست موفق شدند تعداد کرسی‌های خود را در این پارلمان افزایش دهند.

 هرچند پارلمان اروپا در پروسه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در اتحادیه اروپا نقش بسیار کمرنگی دارد، ولی در همین حد هم می‌تواند چالش‌هایی را در انتخاب یا تایید روسای نهادهای اتحادیه اروپا، رئیس کمیسیون اروپا، رئیس شورای عالی اروپا، رئیس سیاست خارجی اروپا و کمیسیون‌های اتحادیه اروپا ایجاد کند؛ اما در سطح خرد و در سطح کشورهای اروپایی، نتایج انتخابات هر کشوری فرآیند خاص خود را داشت که به‌هرحال این نتیجه می‌تواند در صف‌آرایی سیاسی هر یک از این کشورهای اروپایی تاثیرگذار باشد. 

می‌توان گفت که اگرچه با یک صف‌بندی جدید در پارلمان اروپا روبه‌رو خواهیم بود، ولی آن‌گونه که راست‌های افراطی انتظار داشتند، نمی‌توانند چالش‌های جدی را در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در اتحادیه اروپا ایجاد کنند. به‌هرحال این نتایج نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا در سطح کلان با روند واگرایی مواجه است و مهم‌ترین معضل برای احزاب طرفدار اتحادیه اروپا ایجاد شده، مبنی بر اینکه چگونه می‌توانند دوباره اعتماد مردم را برای تداوم پروژه همگرایی اروپایی کسب کنند.