کمیته روابط خارجه مجلس سنا آمریکا، پس از این که دونالد ترامپ عدم فروش تسلیحات نظامی به عربستان را وتو کرد، روز پنجشنبه از قانون تحریم وابستگان و خانواده آل سعود حمایت کرد و باردیگر خواستار متوقف شدن فروش اسلحه به ریاض شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 به دنبال تصمیم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای شراکت بیشتر با عربستان سعودی، مجلس سنای این کشور به دنبال تصویب قانونی برای تحریم خاندان آل سعود است و در این میان برخی از نمایندگان جمهوری خواه نیز با پیوستن به دموکرات ها از این قانون حمایت کردند. 

بسیاری از اعضای کنگره آمریکا خاندان آل سعود عربستان را مسوول اصلی سرکوب فعالان حقوق بشر از جمله قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد ریاض و کشتار مردم بی گناه یمن می دانند.

عربستان با تشکیل ائتلافی چهار سال است که با حمله به نیروهای غیرنظامی یمن تا کنون ده ها هزار تن از شهروندان این کشور را به قتل رسانده اند.  

نمایندگان کنگره آمریکا همچنین به شدت با تصمیم اخیر ترامپ برای فروش هشت میلیارد دلاری تسلیحات نظامی به عربستان مخالف هستند زیرا بر این باورند که این تسلیحات در جنگ یمن علیه مردم غیرنظامی مورد استفاده قرار می گیرد.  

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا سه قطعنامه برای متوقف کردن صادرات تسلیحات نظامی به عربستان به تصویب رساندند اما ترامپ در اقدامی خصمانه دیروز چهارشنبه این قطعنامه ها را وتو کرد.

این قطعنامه ها استفاده ترامپ از مجوز فروش سلاح در شرایط اضطراری را یک تخلف دانسته و تاکید می کرد دولت با این توجیه سعی کرده است کنگره را در فروش ۸.۱ میلیارد دلار تسلیحات به سعودی، امارات و اردن توجیه کند.

الیوت انگل رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم روز گذشته این اقدام ترامپ را محکوم کرد و آن را اقدامی دانست که منجر به از دست دادن جان هزاران بیگناه یمنی می شود.

بحران یمن از سال ۲۰۱۵ با تجاوز آشکار سعودی ها به همسایه جنوبی خود آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. گزارش های متعدد سازمان ملل متحد نشان می دهد شرایط انسانی در این کشور، بدترین فاجعه در قرن اخیر است و بیم آن می رود که بیماری و قحطی هم فاجعه انسانی دیگری را رقم بزند.