تغییر رویکرد امارات در قبال ایران؛ تردید یا تامل
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

محمد علی مصلح الاحبابی فرمانده نیروهای گارد ساحلی امارات در راس یک هیئت عالیرتبه فنی اماراتی به ایران سفر کرد و با سرتیپ قاسم رضایی همتای ایرانی خود دیدار کرد. دو طرف بر تقویت روابط دیپلماتیک و همکاری مشترک برای تقویت امنیت مرزهای دو کشور و برقراری امنیت دائمی تاکید کردند.
این نخستین دیدار در نوع خود از سال 2013 به شمار می آید و بنا بر تمایل امارات و پس از سفر شیخ عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات به مسکو انجام شد. برخی گزارش های خبری حاکی است بن زاید در این سفر میانجیگری روسیه را برای بهبود رابطه با تهران و گشودن کانال های گفت و گو با ایران خواستار شد که این نشانه رویکرد امارات برای تغییر موضع در پرونده های متعدد از جمله جنگ یمن و اختلاف با ایران است.
گفته میشود مسئولان نظامی و سیاسی امارات به این باور رسیده اند که در جنگ یمن که پنج سال و نیم از آن می گذرد, دستاوردی به دست نخواهند آورد. علاوه بر این پس از اقدام جسورانه تهران در سرنگونی پهپاد آمریکایی و توقیف کشتی انگلیسی به عنوان پاسخ انتقامی به توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل طارق, امارات به این باور رسیده است که با آغاز هر گونه جنگی در منطقه, آشکارترین قربانیان آن جنگ خواهد بود. از این رو (ابوظبی) به بازنگری در محاسبات خود در همه زمینه ها اقدام کرد. جنبش انصارالله نیز پیام های جدی مبنی بر حمله به شهرهای امارات و اهداف حیاتی آن یعنی فرودگاه ها و بنادر ارسال کرد.
موشک های بالستیک و پهپادهای بمب گذاری شده حوثی ها بارها پروازهای فرودگاه های ابها, جیزان و نجران را در جنوب عربستان متوقف کرده و نیروهای زمینی یمن هم در همین منطقه پیشروی کردند و بر بسیاری از مراکز راهبردی تسلط یافتند. این نشان می دهد نیروهای یمنی می توانند همین کار را در امارات که همپیمان قوی و چه بسا تنها همپیمان عربی عربستان در جنگ یمن است, تکرار کنند.
برخی منابع نزدیک به میانجیگران روس گفتند مسئولان اماراتی که به مسکو سفر کرده بودند از آنها درخواست کردند تا پیام آشکار آنها را (به ایران) برسانند مبنی بر اینکه می خواهند به صورت تدریجی نیروهای خود را از یمن خارج کنند و آنها (امارات) از ایران می خواهند تا از هر گونه حمله همپیمانان حوثی (انصارالله) که امارات را هدف قرار می دهد, جلوگیری کند.
بنا بر برخی گزارش‌ها تنش‌های آمریکا و عربستان با امارات بر سر ایران افزایش یافته است.
به گزارش امروز ­روزنامه فرانسوی زبان موند افریک نشانه های متعددی در مورد آغاز یک نزاع میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دوستان اماراتی اش در مورد مدیریت پرونده ایران وجود دارد.
بر اساس این گزارش شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی, برای بدخلقی با واشنگتن, سفر رسمی به پکن را برگزید... اما این همه ماجرا نیست. اظهارات ضاحی خلفان تمیم فرمانده پلیس دبی علیه دونالد ترامپ هم نشانه خشم ولیعهد ابوظبی است... روزنامه اماراتی الخلیج نیز این هفته مطالبی علیه ترامپ منتشر کرد. بنابر اعلام منابع مطلع، اماراتی ها ‏‏ همچنان تمایل دارند که آمریکا همین سیاست تعلل و طفره رفتن را درباره ایران ادامه دهد.
همزمان ­روزنامه الشرق نیز نوشت: عربستان سعودی از دیدار و سفرهای مقامات اماراتی به ایران ناراضی است. پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق قطر در شماره امروز خود نوشت: اقدام بن زاید در اعزام هیئتی به ایران به نوعی خنجر زدن به متحدان سعودی وی بوده است که همیشه به دنبال تنش با ایران هستند. ریاض از تصمیم ابوظبی برای خارج کردن نیروها از یمن و بسنده کردن به جنگ با استفاده از گروه های شبه نظامی وابسته به امارات، خشمگین است.
اما این تنها امارات نیست که سیاست خود را تغییر داده است برخی شواهد نیز از تغییر رویکرد عربستان در قبال ایران حکایت دارد. استقبال هیئتی از وزارت حج و اوقاف عربستان با گل و شیرینی از حجاج ایرانی از این منظر ارزیابی میگردد. پنج سال پیش از این شاهد برخورد خشونت آمیز و خصمانه عربستان با حجاج ایرانیج و گلایه های آنها از برخی رفتارهای تحقیرآمیز در فرودگاه های این کشور بوده‌ایم.
در این میان آنچه سیاست نرمش امارات در قبال ایران را با تردید روبرو می‌سازد انتشار برخی خبرها درباره الحاق جت های جنگنده استرایک ایگل اف -15 ئی نیروی هوایی آمریکا به اسکادران سیصد و سی و ششم جنگنده ها مستقر در پایگاه هوایی الظفره امارت است.
­به گزارش امروز اسپوتنیک، این جنگنده های آمریکایی که مسلح به بمب های خوشه ای هستند در خلیج فارس گشت زنی می کنند و این همزمان با تلاشهای تحت رهبری آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف بین المللی برای گشت زنی در تنگه هرمز در زمانی است که روند رو به تشدید تشنها با ایران ادامه دارد. سرویس انتشار اطلاعات بصری دفاعی (DVIDS) گزارش داد، با ادامه تشدید تنشها با ایران جت های جنگنده استرایک ایگل اف -15 ئی نیروی هوایی آمریکا به تمرین های رزمی دریایی و رو سطحی در خلیج فارس پیوسته اند. گفته می شود این جنگنده ها که در پایگاه هوایی الظفره امارت مستقر و به اسکادران سیصد و سی و ششم جنگنده ها ملحق شده اند، مجهز به بمب های خوشه ای هستند. طبق این گزارش، نقش جنگنده های ایگل اف-15 انجام ماموریت های رزمی گشت زنی هوایی بر فراز خلیج (فارس) و اسکورت هوایی کشتی های نیروی دریایی به هنگام عبور از تنگه هرمز است.
آیا سفر هیئت نظامی اماراتی به ایران تلاشی برای منحرف کردن توجه‌ها از تحرکات نظامی ضد ایرانی آمریکا در پایگاه هوایی الظفره امارات است؟ اما شاید گزارش‌ها درباره تحرکات جنگنده‌های آمریکا در پایگاه نظامی در امارت تلاشی باشد برای جلوگیری از تقویت همگرایی بین ایران و امارات. در هر حال باید در زمینه تغییر رویکرد اماراتی‌ها تامل بیشتری کرد.

-----------------------------------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی