مشاور سابق دولت اوباما روز شنبه در مصاحبه‌ای گفت که ترامپ با خودش درگیری دارد چون از یک سو نمی‌خواهد وارد جنگ با ایران شود اما سیاست‌هایی که اتخاذ کرده در حال پیشبرد آمریکا به سوی تقابل با ایران است.

مشاور دولت اوباما: ترامپ با خودش درگیر است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت مالی»‌، مشاور سابق دولت اوباما و یکی از کارشناسان امور خارمیانه روز شنبه گفت که خاورمیانه در عین حالی که یکی از قطبی‌ترین مناطق جهان بوده،‌ در همان زمان نیز یکی از همگراترین مناطق به شمار می‌آید که این بدان معناست هر آنچه که در سوریه روی می‌دهد برای عربستان، ایران و اسرائیل مهم است. بنابراین شما نمی‌توانید شورش و طغیانی را در این منطقه داشته باشید که به سادگی بتواند به تنهایی به پیش برود.

رابرت مالی در دوران اوباما هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه،‌ شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس بوده و هم اکنون ریاست اندیشکده گروه بحران جهانی را در اختیار دارد.

مالی یکی از اعضای تیم آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران بود، توافقی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد و آن را ناقض توصیف کرد.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، در ادامه گفت: «انتقادات ترامپ از این توافق یا متعمدانه است یا وی این توافق را نخوانده یا اینکه نمی‌داند چه چیزی در این توافق وجود دارد.»

این مقام سابق آمریکایی در ادامه افزود: «ترامپ تصمیم گرفت از توافق خارج شود تا به توافق بهتری دست پیدا کرده و رفتار ایران در منطقه را کنترل کند. اما طی یک سال گذشته شاهد چه چیزی بودیم؟ ایران هم اکنون در حال خروج از توافق بوده و بنابراین فعالیت‌های هسته‌ایش بدتر از زمانی خواهد بود که تحت این توافق بود.»

مشاور دولت اوباما: ترامپ با خودش درگیر است

وی در ادامه گفت: «این می‌تواند به یک جنگ منجر شود که من عمیقا متقاعد شده‌ام که رئیس جمهور خواهان آن نیست. اما من فکر می‌کنم که (ترامپ) با خودش درگیر است چون سیاست‌هایش در حال پیشبرد وی به سوی احتمال تقابل نظامی است که وی مخالف آن است.»

ترامپ چند روز بعد از سرنگونی پهپاد گلوبال‌هاوک آمریکا مدعی شده بود که قصد داشته به سه نقطه در داخل ایران حمله کند، اما این حملات را 10 دقیقه قبل از آغاز آن متوقف کرده است.

ترامپ خردادماه سال جاری بعد از چندین هفته صحنه‌آرایی نظامی و تهدید ایران به درگیری نظامی در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن گفت که تمایل دارد با تهران وارد مذاکره شود.

او بعد از آن سخنرانی بارها از ایران درخواست کرده پای میز مذاکره بیاید. ترامپ حتی پنجم تیرماه گفت اگر ایرانی‌ها با او توافق نکنند، «خودخواه» هستند. 

انتهای پیام/.