​یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه «اجرای طرح امنیت دریایی آمریکا کمکی به صلح و امنیت منطقه نمی کند»، گفت: سیاست اعلامی جمهوری اسلامی ایران همواره بر این اساس بوده که از حضور نیروهای خارجی در منطقه استقبال نمی کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی نجفی خوشرودی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تلاش آمریکا برای اجرای طرح امنیت دریایی در خلیج فارس علی‌رغم مخالفت برخی کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی گفت: معاهدات و یا اسناد بین المللی محصول یک سری جلسات در اجلاس های مختلف است که نتیجه بررسی‌ها به تهیه پیش‌نویس و تصویب و اجرای آن در کشورها با سازوکار بین‌المللی منجر میشود، این شامل معاهدات بین المللی درباره حقوق دریاها هم است.

وی با تاکید بر اینکه «حقوق بین‌الملل و حقوق دریاها دارای قواعد مشخصی درباره عبور و مرور و مسائل کشتیرانی است»، افزود: در این شرایط آمریکا به دنیال اجرا کردن طرح امنیت دریایی است که این کار در ادامه اقدامات گذشته آمریکایی‌ها در عدم توجه به قواعد و قوانین بین المللی انجام می شود؛ آمریکایی ها نمی توانند اصول مسلم حقوق بین الملل و قواعد جهانی را نقض کنند که به نظر میرسد این طرح در این راستا دنبال می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: هر گونه اقدامی که باعث پیچیدهتر شدن تحولات منطقه ‌شود هیچ کمکی به صلح و امنیت در منطقه نخواهد کرد. ما به عنوان کشوری در منطقه خلیج فارس با تحولات زیاد و پیچیده همواره تاکید داشتیم که از حضور نیروهای خارجی در منطقه استقبال نمی‌کنیم.

نجفی در پایان گفت که تأکید ما این است که حضور نظامیان خارجی در مسائل منطقه مصداق بارز مداخله در امور منطقه است که بسیاری از کشورها با آن مخالفند چون تنها باعث پیچیدهتر شدن مسائل منطقه میشود، این شامل اجرای طرح امنیت دریایی آمریکا هم است.