خبرگزاری صدا و سیما نوشت: یک پایگاه خبری در گزارشی به بررسی ناوگان مین‌روب‌های آمریکا در خلیج فارس پرداخت و نوشت که مین‌روب‌های فرسوده آمریکا در خلیج فارس کاملا غیر قابل اعتماد بوده و در مقابل انبوه مین‌های ایران عملا ناتوان هستند.

اعتراف رسانه آمریکایی درباره ناتوانی مین‌روب‌های آمریکا در برابر ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سالون نوشت: افسر یکی از کشتی‌های مین روب در ناوگان پنجم دریایی آمریکا گفت: چهار فروند کشتی مین روب که در خلیج فارس مستقرند به اندازه‌ای از لحاظ فیزیکی غیر قابل اعتمادند که وی ابراز تردید کرد افراد مافوق وی این کشتی‌ها را در زمان بروز بحران برای اقدامی اعزام کنند.

این پایگاه اینترنتی آمریکایی نوشت: این کشتی‌های مین روب یکی از مهم‌ترین ابزارهای نیروی دریایی برای یافتن و خنثی سازی مین‌ ها هستند. این کشتی‌ها برای یافتن مین‌ها از دستگاه‌های ارسال کننده امواج صوتی استفاده می‌کنند.

در عین حال، این افسر نیروی دریایی آمریکا گفت: کشتی‌های فرسوده مین یابی به طور منظم نیازمند تعمیرات هستند و شرکت‌هایی که سابقا طیفی از قطعات یدکی را تولید می‌کردند دیگر وجود ندارند.

یک ملاح که اخیرا بر روی یکی از کشتی‌ها بوده است گفت: دستگاه‌هایی که به منظور شناسایی مین‌ها بکار می‌روند، هر چیزی مانند تورهای صید خرچنگ را به عنوان بمب‌های بالقوه شناسایی می‌کنند.

مین روبی در خلیج فارس عملا نیازمند آن است که چند فروند کشتی برای مدتی طولانی استقرار یابند. یک سخنگوی نیروی دریایی آمریکا اذعان کرد این نیرو برای اعزام کشتی‌هایی "با قابلیت کامل عملیاتی" با مشکل روبروست. فقط یک فروند کشتی در یک چهارم از مدت سال گذشته دارای چنین قابلیتی بوده است.

افسری که در یکی از کشتی‌های نیروی دریایی در خلیج فارس فعالیت می‌کند گفت: نگرانی من این است که کشتی‌ها فرسوده اند و مانند هر کشتی فرسوده دیگری خراب خواهند شد. "

کشتی‌های کلاس آونجر اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 ساخته شدند و باید مدت‌ها قبل کنار گذاشته می‌شدند. در عین حال، تاریخ بازنشستگی این کشتی‌ها مکرر به تعویق افتاده است زیرا نیروی دریایی کشتی‌های کارآمد دیگری ندارد تا جایگزین کشتی‌های موجود کند. تازه‌ترین ارزیابی نیروی دریایی این است که این کشتی‌ها تا سال مالی 2023 اسقاط خواهند شد.

310311