فرستاده رئیس جمهور روسیه در امور غرب آسیا و شمال آفریقا در سفری به عمان با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«میخائیل بوگدانوف» فرستاده رئیس‌جمهور روسیه در غرب آسیا و شمال آفریقا عصر روز دوشنبه(دیروز) در عمان با «یوسف بن علوی» وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

وزارت خارجه عمان با اعلام این خبر افزود که در این دیدار دو طرف به بررسی مسائل دارای اهتمام مشترک پرداخته و بر اهمیت حمایت از تلاش‌های مسالمت‌آمیز برای تقویت ارکان صلح و ثبات در جهان تأکید کردند.

بوگدانوف همچنین با «بدر البوسعیدی» دبیرکل وزارت خارجه عمان نیز دیدار و درباره مسائل منطقه‌ای به خصوص اوضاع یمن، سوریه و افق‌های حل‌وفصل نزاع فلسطینی-اسرائیلی و وضعیت تنگه هرمز گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه روسیه امروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف روسی و عمانی بر ضرورت حل سریع منازعات و بحران‌های منطقه از طریق راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک و اهتمام متقابل به منافع مشروع همه طرف‌های مربوطه و نیز پایبندی به اصول اساسی قانون بین‌المللی و منشور سازمان ملل، تأکید کردند.

طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، در این دیدار همچنین اهمیت مفهوم «امنیت جمعی در منطقه خلیج‌ فارس» که هدف از آن اتحاد تلاش‌های عملی و افکار سازنده جهت پاسخ مشترک به چالش‌ها و تهدیدات موجود در این منطقه استراتژیک است، مورد تأکید قرار گرفت.

مسکو جولای گذشته طرح امنیت جمعی در منطقه خلیج‌فارس را به کشورهای منطقه ارائه کرد که شامل ایجاد سازمان امنیتی متشکل از روسیه، آمریکا، هند، اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه است و جمله تدابیر آن نیز عدم استقرار پایگاه‌های نظامی بیگانه در منطقه است.

بوگدانوف این طرح را به نمایندگان کشورهای عربی، ایران، ترکیه و پنج عضو دائم شورای امنیت و اتحادیه عرب نیز ارائه کرده است.