ارتش اسرائیل در طول ۴۸ ساعت چندین عملیات را در منطقه پیاده سازی کرد. جنگنده‌های اسرائیلی یک محموله سلاح را در مرز سوریه با عراق نابود کردند. هم زمان، دو پهپاد اسرائیلی بر فراز آسمان بیروت در لبنان منفجر شدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لینا السفین در الجزیره نوشت: اسرائیل هفته گذشته جنگ منطقه ای خود را علیه نیروهای نزدیک به ایران تشدید کرد. در روزهای گذشته گروه های نزدیک به ایران در سه کشور منطقه مورد هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفتند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: ارتش اسرائیل در طول 48 ساعت چندین عملیات را در منطقه پیاده سازی کرد. جنگنده های اسرائیلی یک محموله سلاح را در مرز سوریه با عراق نابود کردند. هم زمان، دو پهپاد اسرائیلی بر فراز آسمان بیروت در لبنان منفجر شدند.

اسرائیل در طول سال های گذشته تلاش زیادی برای جلوگیری از تقویت حضور ایران در نزدیکی مرزهای خود انجام داده است.

نیروهای شیعه نزدیک به ایران در طول سال های گذشته در کنار سربازان بشار اسد جنگیده اند. اسرائیل به طور مستقیم در جنگ داخلی سوریه دخالت نکرده است. البته جنگنده های اسرائیل به طور مکرر نیروهای نزدیک به ایران از جمله مبارزان حزب الله را هدف قرار می دهند.

اما حملات اسرائیل به اهداف داخل خاک لبنان و عراق بی سابقه محسوب می شوند. نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ما به ایران اجازه نخواهیم داد که از کشورهای همسایه به عنوان پایگاهی برای حمله به اسرائیل استفاده کند. نیروهای نیابتی ایران در هیچ نقطه ای از منطقه در امان نخواهند بود».

روز یکشنبه اسرائیل چندین پایگاه متعلق به شبه نظامیان شیعه در نزدیکی دمشق را هدف قرار داد. ارتش اسرائیل در بیانیه خود اعلام کرد که ایرانی ها در حال آماده شدن برای هدف قرار دادن اسرائیل با پهپادهای کامیکازی بوده اند.

ایران هدف قرار گرفتن نیروهای خود در سوریه را انکار کرد. اما حزب الله روز یکشنبه در بیانیه خود اعلام کرد که حملات هوایی اسرائیل یک ساختمان متعلق به این گروه را هدف قرار گرفتند و دو نفر از مبارزان حزب الله کشته شدند.

اسرائیل و حزب الله در سال 2006 برای مدت 34 روز با یکدیگر جنگیدند که به مرگ بیش از 1200 نفر از نیروهای حزب الله و مردم غیر نظامی لبنان منجر شد. در سال های گذشته حملات اسرائیل علیه حزب الله به داخل خاک سوریه محدود شده بودند. اما اسرائیل این هفته دوباره مواضع حزب الله در داخل لبنان را هدف قرار داد.

مطابق با گزارش محمد عفیف، سخنگوی گروه حزب الله روز یکشنبه یک پهپاد تجسس کوچک بر روی بام یکی از مراکز رسانه ای حزب الله در جنوب بیروت نشست. سپس یک پهپاد حامل مواد انفجاری بر فراز آسمان منفجر شد و صدماتی را به این ساختمان وارد کرد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان حمله پهپادی اسرائیل را یک اقدام جنگی توصیف کرد. سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله نیز تهدید کرد که اقدام اخیر اسرائیل بی پاسخ نخواهند ماند. نصرالله در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: «سربازان اسرائیلی در منطقه مرزی منتظر اقدام تلافی جویانه ما در روزهای آینده باشند».

نتانیاهو روز سه شنبه در واکنش به تهدیدات نصرالله گفت: «او به خوبی میداند که اسرائیل توانایی دفاع کردن از خود را دارد».

اسرائیل هنوز مسئولیت حملات پهپادی در بیروت را نپذیرفته است. روز یکشنبه همچنین یک انبار مهمات متعلق به نیروهای شیعه حشد الشعبی در عراق مورد هدف قرار گرفتند.

برخی تحلیلگران معتقدند که حملات اخیر با چراغ سبز و حمایت کاخ سفید انجام شده اند. یک تحلیل گر سیاسی ایرانی در این ارتباط گفت: «هیچ کس در ایران تردید ندارد که حملات اخیر در عراق با کمک آمریکا پیاده سازی شده اند. به همین خاطر آمریکایی ها به اندازه اسرائیل مقصر هستند».

نیروهای بسیج مردمی عراق همچنین آمریکا را متهم کردند که در حملات اخیر اسرائیل به یکی از پایگاه های نظامی آن ها در شهر مرزی القائم نقش داشته است. در این حمله یکی از مبارزان شیعه جان باخت.

این سازمان در بیانیه خود گفت: «حملات پهپادی اخیر با حمایت هوایی جنگنده های آمریکایی انجام شدند».

آمریکا در ماه های اخیر کمپین فشار حداکثری خود علیه تهران را تشدید بخشیده است. سال گذشته ترامپ کشورش را از توافق هسته ای برجام خارج کرد و تحریم های اقتصادی را بازگرداند.

اسرائیل مدتی بعد از خروج آمریکا از برجام تعدادی حمله هوایی را علیه نیروهای نزدیک به ایران در سوریه انجام داد. مقامات اسرائیلی اعلام کردند که در واقع این حملات در پاسخ به حملات راکتی این نیروها به منطقه بلندی های جولان پیاده سازی شده اند.

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا در این ارتباط گفت: «باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که اسرائیلی ها در دوره ریاست جمهوری ترامپ با آزادی بیشتری در منطقه عمل کرده اند. حملات نظامی اسرائیل با چراغ سبز واشنگتن انجام می شوند».

پارسی معتقد است که سیاست ترامپ باعث بی ثبات شدن خاورمیانه شده است. او به طور ویژه در مورد حملات اسرائیل به داخل خاک عراق گفت: «اسرائیل با نقض قلمرو هوایی کشورهای همسایه دست به اقدامات غیرقانونی زده است. تاکنون اروپایی ها و شورای امنیت واکنشی به حملات اسرائیل نشان نداده اند».

در طول یک ماه گذشته انفجارهای مشکوکی در انبارهای سلاح متعلق به نیروهای شیعه نزدیک به ایران در عراق رخ دادند. هفته گذشته مقامات آمریکایی به طور رسمی نقش اسرائیل در این حوادث را تایید کردند.

نتانیاهو ماه آینده کار دشواری برای پیروزی مجدد در انتخابات سراسری اسرائیل خواهد داشت. او هفته گذشته به طور ضمنی به نقش تل آویو در حملات اخیر علیه نیروهای نزدیک به ایران در داخل عراق اشاره کرده بود: «ایرانی ها در هیچ نقطه ای از منطقه در امان نخواهند بود. من به نیروهای امنیتی دستور داده ام که اقدامات لازم را برای خنثی سازی نقشه های ایران انجام دهند».

تحلیلگر ایرانی معتقد است که حملات اخیر در منطقه با انگیزه سیاسی انجام شده اند و نتانیاهو قصد دارد تصویر عمومی خود را در آستانه انتخابات بهبود دهد.

اما رونان برگمان، خبرنگار اسرائیلی با این دیدگاه مخالفت کرد. او در این ارتباط گفت: «نتانیاهو هر اقدامی را برای جلوگیری از بروز درگیری نظامی قبل از انتخابات انجام خواهد داد. در صورتی که انتخابات برگزار شده در دوره های قبل را بررسی کنیم، شاخه های راست گرای افراطی در اسرائیل نتانیاهو را برای حمله به نوار غزه تحت فشار قرار می دادند. اما او هیچ وقت زیر این فشارها تسلیم نشده است».

برگمان معتقد است که عملیات های اخیر به دلایل امنیتی و اطلاعاتی انجام شده اند. او گفت که اسرائیل تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از تقویت حضور نظامی ایران در سوریه انجام می دهد. ادعا شده که حملات اخیر در واکنش به اطلاعات جمع آوری شده در مورد برنامه های ایران در سوریه پیاده سازی شدند.

برگمان به سخنرانی رئیس موساد در ماه ژوئیه اشاره کرد. در این سخنرانی یوسی کوهن تاکید کرد که اسرائیل مانع تثبیت حضور نظامی ایران و نیروهای نیابتی اش در جنوب سوریه خواهد شد. کوهن گفت :«ایران و حزب الله نباید تصور کنند که توانایی هدف قرار دادن پایگاه ها و کارخانه های تولید سلاح آن ها در عراق و لبنان را نداریم »