سرانجام نامزدان نهایی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در تونس مشخص شد و شانزده نامزد برای انتخاباتی که سیزده روز دیگر برگزار خواهد شد، از امروز رقابت خود را آغاز کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تونس سیزده روز دیگر (۱۵ سپتامبر - ۲۴ شهریور) شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام است. 

قرار بود انتخابات ریاست جمهوری تونس، هفدهم نوامبر (۲۰۱۹) برگزار شود اما مرگ «الباجی قائد السبسی» رئیس جمهور فقید این کشور، انتخابات را جلو انداخت.

السبسی، ۲۵ جولای گذشته در ۹۲ سالگی درگذشت و طبق قانون که مقرر کرده طی مهلت ۹۰ روزه رئیس جمهور جدید انتخاب شود، «محمد الناصر» رئیس پارلمان مسئولیت‌های او را بر عهده گرفت.

السبسی دومین رئیس جمهور تونس بعد از انقلاب ۲۰۱۱ است. المنصف المرزوقی اولین رئیس جمهور بود که البته به شکل غیرمستقیم انتخاب شده بود.

با نهایی شدن لیست نامزدان انتخابات در هیأت عالی مستقل انتخابات، از امروز دوم سپتامبر (یازدهم شهریور) رقابت انتخاباتی میان ۲۶ نامزد حزبی و مستقل -که دو نفرشان زن هستند- برای ورود به «کاخ قرطاج» آغاز شد.

کاخ قرطاج، ساختمان ریاست جمهوری تونس است که الحبیب بورقیبه اولین رئیس جمهور این کشور در سال ۱۹۵۷ (تأسیس جمهوری تونس) در منطقه ساحلی قرطاج در شمال شرقی تونس در ساحل مدیترانه ساخت.

این انتخابات، یازدهمین انتخابات تونس از آغاز و دومین انتخابات این کشور بعد از انقلاب سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود که در صورتی که نامزدها اکثریت آراء را کسب نکنند، تکرار انتخابات نهایتاً فراتر از سوم نوامبر آینده نخواهد بود. 

طبق اعلام «انیس الجربوعی» (در گفت‌وگو با خبرگزاری تونس افریقیا)، هفت میلیون و دویست هزار نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و ۳۱۰ مرکز رأی‌گیری برای أخذ رأی تدارک دیده شده است.

قرار است مناظره‌های تلویزیونی نامزدان کرسی ریاست جمهوری در تونس، روزهای هفتم، هشتم و نُهم سپتامبر برگزار شود.

هیأت عالی انتخابات اعلام کرده که مناظره و تبلیغات انتخاباتی باید خالی از هرگونه نفرت‌پراکنی، خشونت، تعصب و تبعیض دینی، نژادی، جنسیتی و قومی باشد و نامزدها و ستادهای آنان نباید امری خلاف آداب و نظم عمومی یا کاری در حمایت از هر نوع بزه یا جنایت یا اقدامی علیه آبرو و کرامت نامزدان یا رأی‌دهندگان مرتکب شوند. 

بنا بر اعلام هیأت عالی انتخابات تونس، تبلیغات باید از حیث منابع مالی و راه‌های هزینه‌کرد پول‌ها شفاف باشد. 

طبق قانون،‌ رئیس جمهور در تونس نماینده کشور و مسئول ترسیم سیاست‌های کلی در حوزه‌های دفاعی، امور خارجه، امنیت ملی و حفظ حاکمیت و خاک کشور در مقابل تهدیدهای داخلی و خارجی از طریق مشورت با نخست‌وزیر است. 

مهم‌ترین نامزدها یوسف الشاهد نخست‌وزیر مستعفی، المنصف المرزوقی رئیس جمهور سابق، عبدالکریم الزبیدی وزیر دفاع و عبدالفتاح مورو از سرشناس‌ترین نامزدان انتخابات 2019 هستند. 

اولین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تونس، در نوامبر سال ۱۹۵۹ برگزار شده و تا سال ۱۹۷۴ حبیب بورقیبه تنها نامزد آن بوده است. بعد از او زین‌العابدین بن علی نخست‌وزیر دولت بورقیبه با نوعی کودتا قدرت را به دست گرفت و تا سال ۲۰۱۱ که بر اثر قیام مردمی به عربستان سعودی گریخت، قدرت را در دست داشت.