نیروهای ارتش عراق به همراه «حشد شعبی» در عملیات ضد تروریستی در محور شمالی «الرمادی» پیشروی برق‌آسایی را در نبرد با بقایای تکفیری‌های داعش محقق کرده‌اند.

عملیات ضد تروریستی در شمال «الرمادی» / پیشروی برق‌آسای عراقی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نیروهای عراقی به تازگی عملیات ضد تروریستی جدیدی را علیه بقایای تروریست‌های تکفیری داعش در این کشور کلید زده‌اند. طبق آخرین اخبار و گزارش‌های منتشر شده، نیروهای ارتش عراق این عملیات را در محور شمالی شهر «الرمادی» واقع در استان «الأنبار» کلید زده‌اند.

نکته قابل تأمل در عملیات نیروهای عراقی در محور شمالی شهر استراتژیک الرمادی حضور قدرتمندانه نیروهای حشد شعبی در این عملیات است. نیروهای بسیج مردمی عراق یا همان حشد شعبی همچون عملیات‌های گذشته حضور پررنگی در عملیات الرمادی دارند و این حضور با دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، محقق شده است.

نیروهای ارتش عراق و حشد شعبی طی روزهای گذشته موفق شدند دستاوردهای زیادی را در نبرد با بقایای تکفیری‌ها در شمال الرمادی محقق سازند. در همین ارتباط، رسانه‌های عربی اعلام کردند: نیروهای حشد شعبی در جریان عملیات ضد تروریستی خود در شمال الرمادی موفق شدند یک انبار بمب را در جزیره البغدادی کشف کنند. این انبار در یکی از باغ‌های روستای الوضاحیه کشف شد.

در همین حال، نیروهای حشد شعبی اعلام کردند که عملیات ضد تروریستی در این منطقه تا نابودی کامل عناصر داعش ادامه خواهد یافت. واقعیت آن است که شهر الرمادی در استان الانبار از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. درست به همین دلیل است که نیروهای عراقی این شهر را به عنوان یکی دیگر از ایستگاه هایِ نبرد با تروریسم انتخاب کردند. اهمیت بسزای این شهر در هم مرز بودن آن با سوریه نهفته است.

شهر الرمادی در استان الانبار با کشور سوریه هم مرز است و این امکان را به داعش می‌دهد که تحرکات زیادی داشته باشد. داعش از این طریق امکان حرکت در دیگر مناطق استان الانبار و به داخل سوریه را دارد. حرکت به سوی شهرهایی مانند القائم و البوکمال و دیرالزور یا به سوی تدمر در حمص سوریه از این مسیر میسر است. الرمادی در واقع، مرکز یکی از بزرگترین استان‌های عراق که یک سوم مساحت این کشور را تشکیل می‌دهد، است.

در شرایطی که نیروهای عراقی تمام تلاش خود را روی ریشه کن کردن بقایای داعش در این کشور متمرکز ساخته‌اند تا مجدداً با بحران جدیدی مواجه نشوند، ایالات متحده آمریکا بازی جدیدی را در عراق به راه انداخته است. طبق آخرین گزارش‌ها واشنگتن تلاش می‌کند فضای سیاسی داخل عراق را متشنج جلوه دهد. آمریکایی‌ها برای پیاده سازی این هدف، بر روی مطرح شدن طرح استیضاح 4 تَن از وزرای عراقی در پارلمان متمرکز شده‌اند.

این تلاش مذبوحانه ایالات متحده آمریکا درحالی است که استیضاح وزرا در هر کشوری یک امر عادی و یک فرایند سیاسی طبیعی محسوب می‌شود و عراق نیز از این قاعده مستثنی نیست. در همین حال، این مسأله نشان دهنده آن است که علیرغم دیکتاتوری و استبداد موجود در برخی کشورهای عربی، عراق به بلوغ دموکراسی رسیده است و درست به همین دلیل است که در آن فرایندهایی نظیر اعطای رأی اعتماد به وزرا و یا استیضاح آنها در صورت لزوم، مشاهده می‌شود؛ چیزی که حکام عرب تاکنون حتی آن را در رؤیای خود هم ندیده‌اند و آمریکایی‌ها نیز تاب تحمل آن را ندارند.

اما آنچه که رسانه‌های آمریکایی آن را به افکار عمومی القا می‌کنند تا شاید از این رهگذر موجبات هرج و مرج را در عراق فراهم آورند، این است که دولت فعلی ناکارآمد بوده و احزاب و جریان‌های سیاسی به دنبال سرنگونی آن هستند؛ این تلاش شوم آمریکایی‌ها درحالی است که آنها خود به دنبال ساقط کردن دولت از قدرت در عراق هستند تا ضمن تضعیف این کشور، زمینه قدرت یافتن رژیم صهیونیستی در منطقه را فراهم آورند؛ رژیمی که با بحران مشروعیت دست و پنجه نرم می‌کند.

علیرغم این اقدامات ایالات متحده و جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی آن در عراق، رسانه‌های این کشور در واکنش به واشنگتن صراحتاً اعلام کردند که نظارت بر عملکرد دولت و طی شدن فرایند احتمالی استیضاح برخی وزرا به دولت در تصمیم گیری سیاسی و مستقل کمک می‌کند و باعث خواهد شد تا دولت تحت تأثیر فشارهای داخلی و خارجی تصمیم گیری نکند. علت این مسأله آن است احزاب و جریان‌های سیاسی، نظارت بر عملکرد دولت را در واقع به نوعی حمایت از آن قلمداد می‌کنند و در همین راستا، خواستار حضور وزرای کارآمدتر در رأس امور می‌شوند؛ این همان مسأله ای است که آمریکایی‌ها آن را بر نمی‌تابند.

در حال حاضر آنچه که مسلم است، این است که مقامات عراقی معتقدند که مبارزه با فساد اهمیتی کمتر از مبارزه با تروریسم ندارد چراکه موفقیت در عرصه مبارزه با فساد در واقع به مثابه حفظ دستاوردهای حاصل شده از مبارزه با تروریسم است و موجب خواهد شد تا مرحله پساداعش نیز با موفقیت سپری شود.

در هر صورت، ایالات متحده آمریکا و رسانه‌های وابسته به آن با به راه انداختن جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی در عرصه سیاسی عراق به مانند آنچه که گفته شد، در واقع به دنبال تحت الشعاع قرار دادن سلسله دستاوردها و موفقیت‌های نیروهای عراقی و نیروهای حشد شعبی در زمینه مبارزه با تروریسم به ویژه در شهر الرمادی واقع در استان الانبار هستند.

آمریکایی‌ها و قدرت‌های بیگانه تلاش می‌کنند تا ضمن بحران سازیِ سیاسی، در مسیر عملیات‌های نظامی نیروهای عراقی نیز سنگ اندازی کنند و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نمی‌کنند؛ با این حال هوشیاری اقشار مختلف عراق راه را به روی ایالات متحده جهت هرگونه ایجاد بحران، مسدود کرده است.