ارتش چین در رژه نمایشی هفته جاری، از موشکی اتمی رونمایی خواهد کرد که می‌تواند ظرف نیم ساعت هدف خود را در آمریکا منهدم کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این هفته چین قصد دارد طی یک مراسم رژه عمومی، از پیشرفت‌های نظامی اخیر خود پرده‌برداری کند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»،‌ رسانه‌های چینی اعلام کرده‌اند موشک اتمی جدید چین با نام «دانگ‌فنگ ۴۱» که می‌تواند ظرف ۳۰ دقیقه به آمریکا برسد، احتمالاً در مراسم هفتادمین سالگرد به‌قدرت رسیدن حزب کمونیست مورد رونمایی قرار گیرد.

همچین گفته می‌شود در این رژه نظامی، از پهپادهای فراصوت و ربات‌های زیردریایی رونمایی خواهد شد.

ارتش آزادی‌بخش خلق چین، با در اختیار داشتن دو میلیون سرباز، بزرگ‌ترین ارتش جهان محسوب می‌شود و پس از آمریکا دومین بودجه هنگفت نظامی در جهان را دارد.

ارتش چین طراحی و ساخت هواپیمای جنگی، ناو هواپیمابر و زیردریایی اتمی را نیز در برنامه دارد.

هفته گذشته «سای ژیجان» سخنگوی وزارت دفاع چین گفت، رژه نمایشی روز سه‌شنبه در این کشور ۱۵ هزار نیروی نظامی، ۱۶۰ هواپیما و ۵۸۰ قطعه تجهیزات نظامی را در بر خواهد داشت.

سای گفت در این رژه «از سلاح‌های جدیدی برای اولین بار رونمایی خواهد شد». او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رونمایی از موشک هسته‌ای دانگ‌فنگ در این رژه گفت: «لطفاً صبر کنید و ببینید».

آمریکا یکی از رقبای اصلی نظامی و تجاری چین محسوب می‌شود و از زمان آغاز ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» تنش‌ها میان دو کشور افزایش یافته است.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما با بادهای مخالف سیاست‌های حمایت‌گرانه مواجه بوده و هرگز در برابر آن چیزی که روی می‌دهد تماشاچی و ساکت نخواهیم ماند. پیگیری سیاست‌های یکجانبه و حمایت‌‌گرانه خطر اساسی است که نظم جهانی را تهدید می‌کند.»

«مرکز مطالعات آمریکا»، مستقر در دانشگاه سیدنی استرالیا در گزارشی با اشاره به قدرت نظامی چین ادعا کرده این منطقه در برابر حمله فوری چین، به منظور دستیابی به مزیت نظامی یا راهبردی آسیب‌پذیر است.

در این گزارش آمده است: «زرادخانه رو به ازدیاد چین از موشک‌های دقیق و دوربرد، تهدیدی عمده در برابر تقریباً تمام پایگاه‌ها، باندهای فرودگاه، بنادر و تأسیسات نظامی آمریکا، متحدان و شریکانش در منطقه غرب اقیانوس آرام به شمار می‌آید».

با این حال دفتر اطلاعات شورای دولتی چین روز جمعه اعلام کرد: «با رشد سریع مجموعه قدرت ملی و نفوذ بین‌المللی چین، برخی نگرانند که چین به تبعیت از یک دیدگاه تاریخ‌گذشته، پس از قدرت گرفتن، برای رسیدن به هژمونی تلاش کند. در نتیجه، آن‌ها نظریه به اصطلاح "تهدید چین" را طرح کرده‌اند. سوء تفاهمات شناختی، پیش‌داوری نهادینه‌شده و عدم بی‌طرفی روانی عواملی‌اند که به شکل‌گیری این نظریه منجر شده‌اند»