«جِف فِلِیک» که تا همین چند ماه قبل نماینده جمهوری‌خواه ایالت آریزونا در سنای آمریکا بود، ضمن حمایت از استیضاح «دونالد ترامپ» از جمهوری‌خواهان خواست که از او در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نکنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک سناتور مطرح جمهوری‌خواه که چند ماه قبل بازنشسته شد با انتشار یک یادداشت خطاب به هم حزبی‌های خود از آنها خواست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از «دونالد ترامپ» حمایت نکنند و «وجدان خودشان را نفروشند».

«جِف فِلِیک» که از ۲۰۱۳ تا ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۹ سناتور ایالت آریزونا بود و به دلیل مخالفت با مواضع دونالد ترامپ از حضور در انتخابات سنای آمریکا انصراف داد و بازنشسته شد، از جمهوری‌خواهان خواسته است که تا فرصت هست، به حمایت از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۹ و مخالفت‌ با استیضاح او پایان دهند.

او در واشنگتن پُست درباره استیضاح ترامپ و همچنین انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا، یادداشتی با این عنوان نوشته است: «هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه من، هنوز فرصت برای نجات دادن وجدانتان وجود دارد».

این سناتور سابق نوشت: «من دو سال قبل در صحن سنا ایستادم و گفتم که "زمان‌هایی پیش می‌آید که ما باید در حمایت از اصولمان، شغل خودمان را به مخاطره بیاندازیم". من از انتخاب رئیس‌جمهور (ترامپ) حمایت نکردم. با گذشت یک سال از ریاست جمهوری او من متوجه شدم که نمی‌توانم از انتخاب مجدد او (در انتخابات ۲۰۲۰) حمایت کنم البته امید داشتم که همچنان بتوانم در انتخابات ۲۰۱۸ سنا شرکت کنم تا بتوانم در ایجاد کنترل روی اقدامات ناگهانی و ناگوار رئیس‌جمهور کمک کنم اما به زودی مشخص شد که رای دهندگان جمهوری‌خواه در مراحل مقدماتی در ایالت من دنبال چنین چیزی نبودند. فارغ از هر ملاحظاتی که آنها در زمان رای دادن به دونالد ترامپ داشتند، با گذشت یک سال از ریاست جمهوری او آنها خواهان یک سناتور بودند که کاملا حامی وی باشد».

قانونگذار سابق کنگره آمریکا ادامه داد: «(من در همان یک سال ریاست جمهوری ترامپ) چیزهای بسیاری دیدم. من در سفرهای خارجی شاهد آسیب وارد شده به جایگاهمان در جهان در نتیجه علاقه‌ رئیس‌جمهور ترامپ به حاکمان مستبد و تحقیر متحدانمان توسط او بودم. خصومت او علیه ائتلاف‌های امنیتی و توافق‌های تجاری، امنیت بلندمدت ما و اقتصادمان را در معرض خطر قرار داده بود. توسل او به اصطلاح مستبدانه "دشمن مردم" علیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در سراسر جهان، آنها را در معرض مخاطراتی بزرگتر قرار می‌دهد. خشم او نسبت به مهاجران و وصف توام با ناسزای او نسبت به کشورهایی که مهاجران از آنجا می‌آیند، حسن نیت‌ها را از بین برد. در وطن خودمان (آمریکا) هم به این باور رسیدم که تقبیح مکرر قوه قضائیه، ستیزجویی علیه کنگره و بی توجهی او به حقایق، نهادهای دموکراتیکمان را تضعیف می‌کرد و خشونت مکرر او علیه مخالفان سیاسی‌اش و بی‌رحمی او علیه دشمنانش هم فرهنگ سیاسی ما را تضعیف می‌کرد. من متوجه شدم که برای پیروزی در انتخابات (سنا) باید از سیاست‌های او حمایت کنم؛ سیاست‌هایی که من نمیتوانستم از آنها حمایت کنم. حالا دو سال از این موضوع گذشته و نوبت به همکاران سابق جمهوری‌خواه من در سنا رسیده است که از بین دو تصمیم، یکی را انتخاب کنند، اولی تصمیم سختی است و دومی راحت».

سناتور سابق کنگره آمریکا به جنجال‌ها درباره «اوکراین گیت» اشاره کرد و نوشت: «ما با اطلاعات یک افشاگر متوجه شدیم که رئیس‌جمهور از قدرت منصب خود برای اعمال فشار بر یک دولت خارجی به منظور هدف قرار دادن مخالف سیاسی داخلی خودش سوءاستفاده کرده است. انتشار متن تماس تلفنی (ترامپ با همتای اوکراینی او) همه ابهام‌ها در رابطه با نیت رئیس‌جمهور را رفع کرده است. به دنبال این افشاگری‌ها، مجلس نمایندگان تحقیق درباره استیضاح را آغاز کرده است و احتمالا با استناد به یکی از بندهای استیضاح، این موضوع را به سنا ارجاع خواهد داد».

از نظر فلیک، «اگرچه اقدامات رئیس‌جمهور موضوع استیضاح را ضروری می‌کند» اما او درباره سوءاستفاده ترامپ از استیضاحش برای تقویت بیشتر دو دستگی و تفرقه در آمریکا ابراز نگرانی کرد.

او در این یادداشت نوشت: «من نگرانم که با توجه به دو دستگی شدید در کشور، فرایند استیضاح در چنین لحظه مسمومی شاید سبب نفع بردن رئیس‌جمهوری شود که در آشوب و هرج و مرج رشد می‌یابد. برای این ریاست جمهوری، تفرقه مانند اکسیژن عمل می‌کند. او استاد منتفع شدن از یک نوع از نارضایتی است که فقط به خودش نفع برساند و دیگران را می‌سوزاند در نتیجه هر چند که هم اکنون موضوع استیضاح امری اجتناب ناپذیر است اما من نگرانم».

سناتور آمریکایی ادامه داد: «خوب حالا نوبت تصمیم آسان است. اگر مجلس نمایندگان تصمیمش علیه بندهای استیضاح باشد یا سنا نتواند (در موضوع استیضاح ترامپ) او را متهم بشمارد، جمهوری‌خواهان در سنا باید درباره این موضوع که آیا باید از ریاست جمهوری مجدد او حمایت کنند یا نه، تصمیم بگیرند. مشخص است که جواب به این سوال باید منفی باشد (سناتورهای جمهوری‌خواه نباید از ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ حمایت کنند)».

وی معتقد است: «برای من مشخص نیست که عواقب این تصمیم (عدم حمایت جمهوری‌خواهان سنا از ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰) چیست. در واقع باید بگویم که خود من هم دارم عواقب همین موضوع زندگی می‌کنم. ترجیح من این بود که بریا یک دور دیگر نماینده شهروندان ایالات آریزونا در سنا می‌بودم اما نمی‌خواستم هزینه انجام این کار، حمایت از این مرد (ترامپ) باشد، مردی که بیشتر از هر زمان دیگری ثابت کرده است شایسته عالی‌ترین منصب کشورما نیست».

سناتور سابق جمهوری‌خواه در پایان یادداشتش از جمهوری‌خواهان و همکاران سابق خود خواسته که با تداوم حمایت از ترامپ، «سبب فروختن وجدانشان نشوند».

فلیک نوشت: «بیایید تا زمانی که هنوز وقت هست، جلوی شکست خودمان را بگیرید. هم حزبی‌های جمهوری‌خواه من، اکنون زمان آن است که در حمایت از اصولتان، شغل خودتان را به خطر بیاندازید. جدا از اینکه شما باوری به مستحق بودن او برای استیضاح داشته باشید یا نه، شما این را می‌دانید که او برای انتخاب مجدد (به عنوان رئیس‌جمهور) شایستگی ندارد. کشور ما روسای جمهور بیشتری خواهد داشت اما اجرای اصولمان با روسای جمهور شروع می‌شود. برای آنهایی که می‌خواهند آمریکا را در اولویت نخست قرار دهند، در این برهه در حیات کشورمان بسیار مهم است که اولویت را به کشورمان بدهیم».