شورای امنیت سازمان ملل به درخواست کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس برای بررسی آزمایش موشکی جدید کره شمالی جلسه غیرعلنی تشکیل می‌دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بعد از اعلامیه کره شمالی درباره پرتاب آزمایشی یک فروند موشک بالستیک دریا-پایه در روز چهارشنبه، شورای امنیت سازمان ملل تصمیم به برگزاری جلسه‌ای برای بررسی این اقدام گرفته است.

دیپلمات‌های سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفتند که این جلسه شورای امنیت قرار است پشت درب‌های بسته و به درخواست کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان انجام بگیرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز گذشته (پنجشنبه) از آزمایش موفق یک موشک بالستیک جدید که از زیردریایی پرتاب می‌شود خبر داد.

بر این اساس، در حالی که قرار بود این نشست غیرعلنی امروز (جمعه) انجام شود اما به دلیل محدودیت‌های زمانی و جدول برنامه‌های شورای امنیت، برگزاری آن به اوایل هفته آینده موکول شد.

به نوشته وبگاه « عروتص شوع » یکی از این دیپلمات‌ها می‌گوید که از نظر اتحادیه اروپا این پرتاب آزمایشی، نقض قطعنامه‌های سازمان ملل بوده و از هیأت آمریکایی خواست در دیداری که قرار است با هیأت کره شمالی داشته باشند، این موضوع را مطرح کنند.

آزمایش موشک بالستیک «پوک‌گوک‌سانگ-3» که از یک زیردریایی پرتاب شد، در حالی انجام گرفت که دولت‌های آمریکا و کره شمالی برای انجام دور بعدی مذاکرات هسته‌ای آماده می‌شوند.

گفت‌وگوهای میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ بر سر برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی از زمان دیدار ترامپ و کیم در ماه فوریه در ویتنام متوقف شده، اما پیونگ‌یانگ سه‌شنبه اعلام کرد از شنبه هفته بعد مذاکرات با واشنگتن درباره این موضوع را از سر خواهد گرفت.

ترامپ آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد کره شمالی در ماه‌های گذشته را کم‌اهمیت جلوه داده و گفته که او توافقی با رهبر کره شمالی بر سر پرتاب موشک‌های کوتاه‌برد نکرده است.

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال 2006 میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.

کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

انتهای پیام/م