رئیس جمهوری کوبا پس از دیدار با نخست وزیر روسیه، ضمن تاکید بر لزوم گسترش دامنه مبادلات تجاری و اقتصادی میان هاوانا و مسکو، از مخالفت روسیه با تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورش قدردانی کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روز شنبه خبرگزاری های روسی، "ایگل دیاز کانل"پس از دیدار با دیمیتری مدودف گفت: در شرایط حساس کنونی و در حالی که شرایط بین المللی بسیار پیچیده شده است، گسترش روابط دو جانبه میان کوبا و روسیه به نفع ملت و دولت دو کشور است.

وی که در نشست خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، گفت: در دیدار با نخست وزیر روسیه، تمام ظرفیت های افزایش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور را تا پایان سال 2019 میلادی بررسی کردیم.

رئیس جمهوری کوبا افزود:در این سفر 9 توافقنامه دو جانبه به امضا رسید وانعقاد این قراردادها حاکی از اراده دو طرف برای تقویت همکاری ها و تکمیل توافقاتی است که در 17 نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و کوبا در امسال برگزار شده است.
وی همچنین خاطر نشان کرد، قصد دارد روسیه را به طرح توسعه ملی کوبا تا سال 2030 در زمینه هایی مانند فناوری زیست محیطی،‌ انرژی، صنعت،‌ کشاورزی و حمل و نقل ملحق کند.

رئیس جمهوری کوبا همچنین از مواضع روسیه مبنی بر مخالفت با تحریم های آمریکا علیه کوبا تقدیر و قدردانی کرد.

در جریان سفر دمیتری مدودف به کوبا قرار است چند توافقنامه بین دو کشور به امضاء برسد. مبادلات تجاری روسیه با کوبا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۴ درصد افزایش یافته است.

کوبا به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه هاوانا، با معضل کمبود سوخت روبرو شده است. نفتکش‌های ونزوئلا تاکنون اصلی‌ترین تامین کننده نفت کوبا بودند که اکنون به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند محموله خود را به این کشور برسانند.

آمریکا دولت کوبا را به حمایت نظامی از نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا متهم کرده است. کمبود سوخت در کوبا طی هفته‌های گذشته منجر به ایجاد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها، کاهش خدمات ریلی و حمل و نقل درون شهری و عدم استفاده از کولرها در ادارات دولتی شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز سه ماه پیش به کوبا سفر کرده بود.