یک تحلیلگر جهان عرب که رابطه نزدیکی با محمد بن‌سلمان دارد، در گفت‌وگو با نشریه «اشپیگل» مدعی شده است که ولی‌عهد سعودی دستکم دو بار در معرض ترور قرار داشته، اما این تلاش‌ها با شکست روبرو شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «برنارد هیکل» تحلیلگر آمریکایی-لبنانی مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با نشریه «اشپیگل» مدعی شده است که دستکم دو بار برای ترور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تلاش شده است.

این تحلیلگر که روابط نزدیکی با بن سلمان دارد و می‌گوید علاوه بر دیدار حضوری، مرتبا با وی پیام اینترنتی رد و بدل می‌کند، در ابتدای مصاحبه به تعریف و تمجید از خصوصیات رفتاری و عملکرد داخلی بن سلمان پرداخته و سپس در پاسخ به این سؤال که آیا جایگاه ولی‌عهد در قدرت محکم است و او نهایتا به پادشاهی می‌رسد، گفته است: «محمد بن سلمان دشمنان زیادی دارد. از نظر من جایگاه او در قدرت به خوبی مستحکم است. ظاهرا دستکم دو بار برای کشتن او تلاش شده است. یک بار با یک پهپاد مسلح در قصرش در ریاض و یک بار هم توسط تروریست‌های القاعده یا داعش در جده. هر دو حمله شکست خورد. از ولی‌عهد به خوبی محافظت می‌شود.»

هیکل در مورد تلاش برای ترور بن سلمان توضیح بیشتری نداده است، اما اردیبهشت ماه سال گذشته گزارش‌هایی از وقوع تیراندازی در نزدیکی کاخ «الخزامی» در ریاض منتشر شد. پلیس ریاض بعدا مدعی شد که مسئله مهمی پیش نیامده و تنها یک «پهپاد اسباب بازی» به قصر نزدیک شده و نیروهای امنیتی به سوی آن شلیک کرده‌اند. با این وجود بعدا گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه تلاشی برای ترور بن سلمان صورت گرفته و حتی ولی‌عهد سعودی در این حادثه زخمی شده است.

در ادامه مصاحبه هیکل در پاسخ به این سؤال که دشمنان بن سلمان چه کسانی هستند، می‌گوید: «قطعا یکی از آن‌ها "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه است، همینطور ایران. بسیاری از نیروهای اطلاعاتی آمریکا هم از او خوششان نمی‌آید، چون محمد بن سلمان ولی‌عهد سابق، یعنی محمد بن نایف را که گزینه آن‌ها (نیروهای اطلاعاتی) برای پادشاهی بود را حذف کرد. رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری هم به دلیل قتل "جمال خاشقچی" [روزنامه‌نگار منتقد عربستانی] و نزدیکی او به "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور آمریکا، او را دوست ندارند.»

وی در مورد دشمنان داخلی بن سلمان هم گفت: «احتمال دارد برخی دنبال انتقام باشند. محمد بن سلمان بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی و همینطور تجار و مقام‌های ارشد را کنار گذاشته یا میلیاردها دلار از سرمایه‌های آن‌ها را گرفته است. عموها و عموزاده‌های زیادی هم هستند که اعتقاد دارند که بیش از او لایق پادشاهی هستند. اما خوب آن‌ها با وجود ناخرسندی‌هایی که دارند، اما نه سربازی و نه قدرتی [برای اقدام علیه بن سلمان] در اختیار ندارند.»

هیکل با وجود تمجید از سیاست‌های بن سلمان در داخل عربستان سعودی، به شکست‌های ولی‌عهد سعودی در عرصه سیاست خارجی اذعان می‌کند: «محمد بن سلمان می‌خواست نفوذ ایران در یمن را متوقف کند و شورشی‌های حوثی را به عقب براند. او همچنین می‌خواست امیر قطر را ادب کرده و خاندان سلطنتی این کشور را به توقف همکاری با اخوان المسلمین و ایران وادارد. در هر دو مورد شکست خورد.»

وی سپس حملات تلافی‌جویانه اخیر یمنی‌ها به به تأسیسات نفتی شرکت «آرامکو» در عربستان سعودی را به ایران نسبت داده و می‌گوید: «ایران با حملات اخیر به تأسیسات نفتی نشان داد که همواره در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند تأمین منابع نفتی را مختل کند. این حملات ریاض را به شوک پس از حادثه دچار کرد، درست مثل یازده سپتامبر در نیویورک. محمد بن سلمان دارد محدودیت‌های قدرتش را تجربه می‌کند.»

او در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد موارد متعدد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی، حتی از قتل خاشقچی هم دفاع کرده و با بیان اینکه «عربستان، نروژ نیست»، آمار بازداشت ۱۵۰۰ نفر از منتقدان در عربستان سعودی را در برابر تعداد بازداشت‌ها در مصر و سوریه ناچیز توصیف می‌کند.

هیکل در پایان از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه انتقاد کرده و در پاسخ به این سؤال که چه کسی خلأ به وجود آمده را پر می‌کند، گفت: «ایران قدرتنمایی کرده و ترکیه هم ناگهان دارد در خلیج فارس و دریای سرخ حضور پیدا می‌کند. روسیه هم که همه جا هست. "ولادیمیر پوتین" [رئیس‌جمهور روسیه] تلاش می‌کند این شکاف را پر کند. طبیعی است که متحدان آمریکا در منطقه از جمله عربستان سعودی مضطرب شوند، چراکه دریافته‌اند که دیگر نمی‌توانند به واشنگتن اتکا کنند.»