نمایندگان سوریه و ترکیه در نخستین برخوردشان در جریان نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه اظهارات تندی را علیه یکدیگر ایراد کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از اسکای نیوز، بشار جعفری، سفیر دائم سوریه در سازمان ملل و فریدون سینرلی اوغلو، همتای ترک وی در نشست شورای امنیت در پی تجاوز نظامی اخیر ترکیه به شمال سوریه با یکدیگر بحث کردند.

الجعفری در این نشست گفت: سوریه به شدت حمله ترکیه به خاکش را محکوم می‌کند این عجیب است که ترکیه از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل درباره دفاع قانونی از خود برای توجیه عملیات نظامی‌اش در شمال سوریه استفاده می‌کند.

وی همچنین خواهان احترام کامل به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورش شده و بر لزوم خروچ نیروهای خارجی غیر قانونی از خاک سوریه تاکید کرد.

در مقابل سفیر ترکیه گفت: مخالف هرگونه تحریف در عملیات مبارزه با تروریسم که ما در شمال سوریه آغاز کردیم هستم و تلاش برای "دشمنی جلوه دادن " آن را رد می‌کنم.

وی مدعی شد این مساله به عملیات محدود علیه تروریسم مربوط می‌شود که هدفش تضمین امنیت و صلح و وحدت در سوریه است و این عملیات جز تروریست‌هاو پایگاه‌ها و سلاح‌هایشان کس دیگری را هدف نگرفته بود.

سینرلی اوغلو خاطر نشان کرد: تنها راهکار دائم برای تندروهای خارجی و خانواده‌های زندانی‌شان در سوریه بازگشت آن‌هخا به کشورشان است  و محرومکردن مردم از تابعیتشان راه خوبی برای مبارزه با تروریسم نیست.

پیشتر وزیر دفاع آمریکا هشدار داده بود ترکیه به خاطر اشغالگری نظامی در سوریه و توافقش با روسیه درباره گشت زنی مشترک در منطقه "امن" در مسیر "اشتباه" قرارد دارد.