سازمان بین المللی دیده‌بان حقوق بشر از اوضاع در عربستان و تشدید سرکوب‌ها و اقدامات برای ساکت نگه داشتن مخالفان و منتقدان نظام حاکم انتقاد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 به نقل از یورونیوز، این سازمان اعلام کرد، اصلاحات در قوانین که طی دو سال گذشته در عربستان صورت گرفت، در پشت آن موج گسترده‌ای از اقدامات علیه آزادی و مخالفان در عربستان پنهان شده است.

این سازمان در گزارشی که امروز (دوشنبه) در خصوص اوضاع در عربستان با عنوان "بهای سنگین تغییر" منتشر کرد، آورده است، با وجود اصلاحاتی که عربستان به نفع زنان و جوانان شاهد آن بوده است، اما ادامه نقض‌ها نشانگر این است که إعمال قانون همچنین ضعیف است و هر زمان که رهبری سیاسی بخواهد، (اصلاحات) از بین برده می‌شوند.

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، از زمانی که محمد بن سلمان بر کرسی ولیعهدی در ماه ژوئن ۲۰۱۷ تکیه زد، کشور شاهد اصلاحاتی شد که به زنان امکان رانندگی و حضور در مراسم‌های عمومی را می‌داد و این اقدامات در راستای تغییر در وجهه عربستان در خارج از این کشور بود که این کشور به صورت تاریخی خاستگاهی برای افراد تندرو به حساب می‌آید.

در این گزارش آمده است، مسئولان عربستان به شدت مخالفان ولیعهد را سرکوب کرده و همچنین علمای دینی بارز و افراد آکادمیک و فعالان حقوق بشری و بازرگانان برجسته را هدف قرار دادند تا جایی که کمپین سرکوب‌ها اعضایی از خاندان حاکم را نیز هدف قرار داد.

طبق این گزارش، نقض‌ها در عربستان توجه‌ها را به صورت گسترده برنمی‌انگیخت، تا اینکه جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به این نتیجه دست یافت که ولیعهد دستور ترور خاشقجی را داده است، اما بن سلمان همچنان این مساله را تکذیب می‌کند.

مایکل بیچ، معاون مدیر دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه گفت: ولیعهد عربستان با ایجاد بخش‌های تفریحی در کشور موافقت کرده و به زنان اجازه سفر و رانندگی کردن را داد. اما اصلاحات حقیقی این است که بازداشت فعالان حقوقی متوقف شده و اجازه آزادی بیان در این کشور داده شود.