«نیلز آنن» وزیر مشاور در امور خارجه آلمان روز دوشنبه (۱۱ آذر ۹۸) اعلام کرد که برلین از باز نگاه‌ داشتن روزنه مذاکره با مسکو، مطابق با سیاست‌های موجود سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، حمایت می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 وی با اشاره به تمایل ناتو برای  حفظ مناسبات با روسیه، افزود: آلمان مطابق با تصمیمات جاری ناتو، موافق باز نگاه داشتن روزنه گفت وگو با روسیه و واقعیت بخشیدن به مذاکرات است؛ اما روسیه نیز باید به این مسأله کمک کند.

لندن در روزهای ۱۲ و ۱۳ آذرماه ۹۸ میزبان اجلاس سران کشورهای عضو ناتو است.

قرار است در این اجلاس، مسأله روسیه و پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۲۰۱۰ میان «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا و «دمیتری مدودف» رئیس جمهوری پیشین روسیه برای کاهش زرادخانه هسته‌ای دو کشور امضا شد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو بتازگی اعلام کرد که روسیه تهدیدی فوری برای هیچ یک از اعضای این ائتلاف نیست اما چالشی برای این نهاد محسوب می شود.

به رغم این سخنان، کشورهای بسیاری به تهدید ادعایی روسیه به عنوان دستاویزی برای افزایش هزینه های نظامی شان استناد می کنند.

از سویی، مسکو بابت افزایش وسعت عملیاتی ناتو به شرق اروپا و طرح توسعه تجهیزات نظامی مناسب برای فضا که می تواند رقابت تسلیحاتی جدیدی را رقم زند، ابراز نگرانی کرده است.۹۱۰۹

سازمان ناتو در حالی به استقبال هفتادمین سالگرد تأسیس این ائتلاف نظامی می رود که ابرهای تیره اختلافات بر مناسبات میان اعضا حاکم است.

اختلافات روسیه و پیمان آتلانتیک شمالی، تاریخچه‌ای به عمر تأسیس این سازمان دارد؛ چرا که روابط روسیه و ناتو از ۷۰ سال پیش تا به امروز همواره با نوسان همراه بوده است؛ هرچند که در دوره‌ای دو طرف به همکاری روی آوردند اما اکنون اختلاف‌ها هر روز بیشتر می‌شود و تنش‌ها رنگ عملیاتی‌تری به خود می‌گیرند.

ناتو ۷۰ سال پیش و در شرایطی که جهان تازه از جنگ جهانی دوم فارغ شده بود، برای مقابله با اردوگاه شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی در آمریکا به وجود آمد و ۱۲ کشور شامل آمریکا، کانادا، ایسلند، انگلیس، فرانسه، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، نروژ، دانمارک، ایتالیا و پرتغال هسته اولیه آن را تشکیل دادند. از اهداف اصلی این سازمان، بازدارندگی در برابر هرگونه تجاوز نظامی به کشورهای عضو آن اعلام شد.

روس ها معتقدند که گسترش ناتو به شرق، برخلاف وعده این پیمان انجام می شود و امنیت و تمامیت ارضی این کشور را هدف گرفته است. سیاستمداران روسیه ازجمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بارها گفته اند که هنگام اتحاد دو آلمان، مقام های غربی و ناتو به گورباچف رهبر وقت شوروی وعده داده بودند که این پیمان گسترش نخواهد یافت.
روس ها به همین دلیل گورباچف را به ساده لوحی و امضا نکردن سندی الزام‌آور که ناتو را ملزم به عدم گسترش به شرق کند متهم می کنند.
در واقع روند گسترش ناتو و عضوگیری کشورهای اروپایی بویژه کشورهای حوزه بالتیک از نگاه روس‌ها، فریب بزرگی است که هم‌اکنون نیز ادامه دارد هرچند که اختلافات اخیر اعضای آن، مُسکّنی بر زخم دیرینه روس‌ها در روزهایی شده است که ترامپ تلاش دارد زیر تمام توافقات، اصول و قوانین بین‌المللی بزند.​