دونالد ترامپ سخنان اخیر امانوئل ماکرون درباره "مرگ مغزی" ناتو را برای ۲۸ عضو دیگر این ائتلاف توهین‌آمیز خواند. او همچنین تاکید کرد که مسکو به شدت می‌خواهد به توافقی برای کنترل تسلیحات با آمریکا دست یابد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دونالد ترامپ در حالی که در کنار ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ایستاده بود، از این اظهارات امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه انتقاد کرد و آن را "بسیار زننده" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترامپ افزود: هیچ کس بیشتر از فرانسه به ناتو نیازمند نیست.

او همچنین افزود، مالیات خدمات دیجیتال فرانسه تبعیضی غیرمنصفانه علیه شرکت‌های تکنولوژی آمریکا از جمله گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون است.

قرار است رییس جمهور آمریکا امروز، سه‌شنبه در حاشیه نشست ناتو با ماکرون دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او همچنین اظهار کرد، شاهد جدایی فرانسه از ناتو است.

او در این باره گفت: به او (ماکرون) که نگاه می‌کنم  می‌توانم بگویم که بیشتر از هر کس نیازمند محافظت شدن (در چارچوب ناتو) است و شاهد جدایی او هستم. بنابراین این مساله کمی برایم تعجب‌آور است.

او در پاسخ به سوالی درباره روند استیضاحش گفت: استیضاح یک حقه است و کاملا برای منافع سیاسی انجام شده است. آنان می‌خواهند ببینند می‌توانند برای (انتخابات) ۲۰۲۰ کاری کنند یا نه زیرا در غیر این صورت شکست خواهند خورد.

او در ادامه اظهارات خود گفت، نمی‌خواهد در انتخابات انگلیس داخله کند اما فکر می‌کند که بوریس جانسون، نخست وزیر فعلی این کشور فردی بسیار توانا است و عملکرد خوبی خواهد داشت.

ترامپ همچنین بر حمایتش از بریگزیت تاکید کرد.

رییس جمهور آمریکا در ادامه گفت، خواستار دستیابی به توافقاتی برای کنترل تسلیحات با روسیه است و تمایل دارد چین را نیز در این توافقات شرکت دهد.

او در این باره گفت: باید بگویم روسیه به شدت خواستار دستیابی به توافق کنترل تسلیحات است. ما مطمئنا چین را نیز اکنون یا مدتی بعد در این توافقات شرکت خواهیم داد.

او همچنین با اشاره به برکناری شاهزاده اندرو، پسر دوم ملکه الیزابت از مسئولیت‌های سلطنتی‌اش به دلیل دوستی با جفری اپستاین، میلیاردر و سرمایه‌گذار آمریکایی که به سوء استفاده جنسی متهم بود و گفته می‌شود در زندان خودکشی کرده، این مساله را بسیار "ماجرایی بسیار دردناکی" است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اظهار کرد: ترکیه بسیار به ما در عملیات نابودی ابوبکر بغدادی (سرکرده سابق داعش) کمک کرد و بهتر از این نمی‌توانست عمل کند.

وی در ادامه به تعویق امضای توافقنامه تجاری با چین اشاره کرد و گفت، آماده است امضای این توافق تجاری را به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ موکول کند.